Предпоследно

Партиите разрешават новите болници

20-10-2018 19:54
Властта дава 450 млн. лв. повече в бюджета на касата за догодина Партиите разрешават новите болници
Мария
Мария
Чипилева
chipileva@gmail.com

Парламентът, а не правителството да разрешава разкриването на поредната болница или дори на нова дейност във вече съществуващите клиники. Това предвиждат последните предложения за промени на властта, които се залагат в проекта за закон за бюджета на касата за 2019 г. В него се залага и увеличение на бюджета на фонда с 450 млн. лв. Успоредно с това обаче се прехвърлят и нови задължения за финансиране.

Както вече clinica.bg писа, над 40 страници са мотивите към бюджета на касата за 2019 г. С тях здравното министерство се опитва от да направи промени в 4 фундаментални закона в системата – този за здравното осигуряване, за лечебните заведения, за лекарствата и за здравето. Въпреки че имаше очаквания промените да се намалят, обемът им и в последния вариант, който ще разгледа предстоящата седмица Надзорният съвет на касата, дори се е увеличил. Ако минат през него, както се очаква, нищо няма да спре пътя им към парламента и приемането им.


Вместо от здравния министър или от кабинета,

както се предлагаше преди броени дни, сега депутатите ще трябва да вземат решение дали в страната ще се появи поредната болница. Това е основната промяна, която залага здравно министерство. На практика това означава, че разрешението ще е директно в ръцете на политическите партии, които и към момента са на хранилка към повечето публични и частни болници. Идеята на екипа на здравно министерство е Народното събрание да дава предварително съгласие за разкриване на нова болница. Това трябва да става на база потребностите на населението в съответния регион, както и на възможностите за финансиране на касата, ако собствениците ще искат договор с нея. За тази цел при предоставяне на идеите си за строеж, те ще трябва да дадат и тригодишен план за финансиране на лечебното заведение, в което да посочат какви ще са източниците на приходите им. Ако се окаже, че сред тях е НЗОК, фондът ще трябва да каже дали има средства за нова болница. Преди да вземат решение депутатите ще трябва да чуят и мнението на съсловната организация в лицето на БЛС. Ако решат, че имаме нужда от поредната болница, народните представители ще трябва да определят точно параметрите й – брой легла, вид и т.н. Същите изисквания ще важат и за разкриването на нови дейности във вече съществуващите лечебни заведения. Целта на промените е да се ограничи ненужното роене на болници, пише в мотивите.


Както и да се съхрани ресурса на касата.


В тази връзка касата запазва правилото си да не сключва договори за финансиране с болници, получили разрешение за дейност през следващата година. Също така въвежда изискване клиниките да не могат да заявяват договори за нови дейности. Изключения ще има само за региони, където няма такива досега. С това не се изчерпват промените в посока запазване на бюджета.


В проекта се залага нов начин на финансиране


на медикаментите. Вместо стойността на онколекарствата да се включват в клиничните пътеки, както се предлагаше, ще се въведат нови отстъпки. Ако досега касата сключваше договори само за медикаменти, които са сами в група, тоест няма други подобни лекарства – нови или стари, сега ще компаниите ще дават отстъпки за цялото си иновативно портфолио. Изключение ще има само за генеричните лекарства и биоподобните, защото те са по-евтини. Запазват се идеите за двойно удължаване срока на включване на нови лекарства в позитивния списък от 90 на 180 дни. Остава и идеята да се изготвят фармакотерапевтични ръководства, а лекарите да изписват най-разходо ефективната терапия. Дори ще се изготвят правила, по които да става това.


Увеличават се продуктите, които ще се плащат.


Касата вече ще реимбурсира и медикаментите за спешни състояния и кръвните продукти. Също така при медицинските изделия се добавят и тези за хората с увреждания като инвалидни колички и всякакви други пособия, които досега плащаше АСП. Също така касата поема финансирането на медицинските изделия за Фонда за деца, който също се влива в нея. Преструктурирането трябва да отнеме три месеца. Въвеждат се и отстъпки при финансирането на изделията, както и възможност да се плащат не само на болниците, но и на търговец или производител.


Сред останалите промени,


е създаването на мегакомисията, в която се вливат ИАТ и ИАМО. На практика тя иззема повечето изпълнителни функции на здравно министерство. Името й ще бъде Агенция за медицински надзор и от нея ще зависи дали една болница ще запази разрешителното си за работа или дали отговаря на стандартите, за да получи такова. Остава и идеята да се премахне акредитацията на болниците, като се замени с частни системи за рейтингуване. Даването на разрешение на една болница да обучава студенти обаче ще продължи да става от здравно министерство и Министерски съвет. Остава и идеята касата да не плаща за дейност, която е извършена от лекар в болница, който няма основен трудов договор с нея. Така трябва да се ограничат гастролиращите медици и отново да се запази бюджета на фонда.


Догодина той ще е доста по-щедър.


С 450 млн. лв. се предвижда да се увеличат парите на касата и да станат 4.35 млрд. лв. от 3.85 млрд. през тази. За здравно осигурителни плащания пък ще се дадат 4.11 млрд. лв. вместо 3.66 млрд. тази година. Най-много се увеличават парите за болници с малко над 100 млн. лв., двойно се заделят средства за погасяване на дълговете ни към чужди каси, 100 млн. лв. отгоре се дават и за лекарства, с което реално парите стават колкото ще са реалните разходи за тази година. Не е ясно къде са калкулирани медицинските изделия за хората с увреждания. Конкретните цифри може да видите в таблицата. Какви още идеи има властта за промени с бюджета на касата за 2019 г., четете в понеделник.

ПАРИТЕ НА НЗОК ЗА 2018 И 2019

Перо 2019 г. - 2018 г.

Общо 4.11 млрд. – 3.66 млрд.

 

ПИПМ 225 млн. - 207 млн.


СИМП 250.7 млн. – 222.3 млн.


Дентална помощ 167 млн. - 157 млн.


МДД 90 млн. - 80 млн.


Лекарства 1.117 млрд. – 1 млрд.

където:
домашно лечение 732.8 млн. - 718 млн.

с протокол 422.6 млн.

онколекарства 385 млн. - 282 млн.


МИ 104 млн.-98 млн.


Болници 2.001 млрд. – 1.824 млрд.


Чужди фондове 160.431 млн.- 73 млн.


Резерв – 127 млн. - 114 млн.


По следите на здравната реформа с доц. Спас Спасков

По следите на здравната реформа с доц. Спас Спасков

Тя ще дойде постепенно, но колкото повече се бавим, толкова по-висока цена плащаме и това е ясно, казва той
Политическите партии спряха реформата

Политическите партии спряха реформата

Те искат да управляват финансовия ресурс през болниците, а не това да прави пазарът, както и да имат работни места, за да изпълнят ангажиментите, които са поели, казва доц. Спас Спасков
Болниците бяха много още през 2003 г.

Болниците бяха много още през 2003 г.

Затова направихме първата здравна карта, тя трябваше да каже къде да има лечебно заведения и къде не, но медицината много често се политизира, казва проф. Красимир Гигов
По следите на здравната реформа с проф. Красимир Гигов

По следите на здравната реформа с проф. Красимир Гигов

Сегашното състояние на здравната систтема е плод на политическо решение, а не лично на МЗ, кзва той

"По следите на здравната реформа" с проф. Генчо Начев

Няма държава, в която здравеопазването да е чист пазар, никъде в цивилизования свят не може да отидеш на това поле и да направиш болница, казва той
Не съм оптимист за здравеопазването

Не съм оптимист за здравеопазването

С химикала се вадят повече пари, отколкото със слушалката и скалпела, цялата работа се изроди, защото няма контрол, казва проф. Генчо Начев

Парите движат здравеопазването

Парите движат здравеопазването

И в това няма нищо лошо, ако се използват, както трябва, особено, когато са обществени средства, смята проф. Атанас Щерев

НЗОК ще стане и застраховател

НЗОК ще стане и застраховател

Касата ще е равнопоставена на здравните фондове при новия модел, каза министър Ананиев
Районни колегии подкрепиха БЛС за новия модел

Районни колегии подкрепиха БЛС за новия модел

Лекари от София, Хасково и Кюстендил изразиха съгласие с опасенията на съсловната организия за предложената реформа
Ситуацията с новия модел е параграф 22

Ситуацията с новия модел е параграф 22

Здравният министър Кирил Ананиев представи официално визията си за новия здравноосигуретелен модел. Той предвижда демонополизация на НЗОК, която ще се конкурира с частни фондове. Kaкви проблеми би решил новият модел, какви са рисковете и алтернативите, попитахме Аркади Шарков, здравен експерт в ЕКИП.
1 2 3 4 5 ... 15 »
Видео преглед

По следите на здрaвната реформа с clinica.bg

СПРАВОЧНИК
Трябва ли да има финансов механизъм за контрол на средствата на НЗОК за болнична помощ, както е при останалите дейности и лекарствата?

Март 2025 Предишен Следващ
Close Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки. Политика за бисквитките Съгласен съм