Хубаво, но не много!

Сериозен недостатък обаче е,
че сегашните пари за здраве ще бъдат разделени между повече играчи и голяма част от тях ще отиват за новата администрация, която частните структури ще трябва да изградят във всички градове в страната. Изискване, без което няма да могат да работят. Това означава още офиси, заплати на персонал, ток, парно, контролни органи и т. н., които ще се плащат от 8-процентната здравна вноска. Което, на практика, ще намали парите за лечебна дейност.
Освен това лицензираните частни фондове ще могат да формират и печалба. Те ще имат право на част от парите от здравни вноски, но и да си въведат допълнителна такса, като не е ясно каква може да бъде тя. И тук идва неравнопоставеността с НЗОК. Касата и компаниите ще трябва да се съревновават за една и съща дейност, само че условията за тях няма да са идентични – нещо, на което веднага ще реагира Комисията за защита на конкуренцията. Друг е въпросът дали изобщо осигурително дружество и застрахователи могат да се поставят при равни условия и дали това няма да сложи край на здравноосигурителния модел в България с всичките негативни последици.
Следващата уловка се крие в един
от детайлите на новия модел. В него е записано, че основният пакет от медицински услуги ще бъде редуциран – нещо, за което отдавна настояват лекарите. Положителното е, че ще се знае точно какво влиза в него и какво покриват изцяло НЗОК и здравните фондове. Сега пакетът включва почти всичко, но и навсякъде има сериозно доплащане от страна на пациентите. Въпросът е, че няма гаранции тази практика да бъде прекратена. Хората ще трябва да си изберат дали да дават още пари, когато отидат на лекар, за да си платят услугите извън основния пакет или да се застраховат предварително, като си изберат някой от допълнителните пакети, предлагани от НЗОК и другите фондове. Което ще включи още средства в здравната система, но те също ще са от джоба на потребителите. Така че запазването на здравната вноска от 8% остава само на хартия.
Новият модел на министър Ананиев
поражда доста въпроси. Предвижда се болниците да могат да си определят сами цените на услугите, които предлагат, а НЗОК и частните фондове да избират с кои лечебни заведения да работят. Но това ограничава широко прокламираният избор на здравноосигурените граждани. Защото ако те искат да се лекуват в определена болница, ще трябва да се запишат в този фонд, който има договор с нея, само че някой друг може да предлага по-добър допълнителен пакет от медицински услуги. Не е ясно и с кого ще работи джипито, което лекува семейството им от години.
Пред частните фондове са поставени
сериозни изисквания. Основното е да са записали минимум 1 млн. осигурени. Според застрахователите това е висок прлаг, който ще могат да покрият само 2-3 фонда. Според министъра обаче по този начин ще бъдат защитени пациентите. Хората, които не са направили своя избор, ще останат в НЗОК. Дружествата няма да имат право да селекционират гражданите по никакъв признак и ще са длъжни да записват всеки. винаги обаче може да се получи пресяване чрез различни трикове. Примерно могат да се набират само млади хора, ако фондът сключи договор с болници, които са обявили високи цени и повече екстри и за които пенсионерите няма да могат да си платят допълнителен пакет. Не се разбира също при новия модел дали осигуряваните от държавата пенсионери, деца, държавни служители, полицаи и други - общо над 4 млн. души, ще останат в НЗОК. Не е ясно и дали за тях ще се плаща пълната вноска. В противен случай НЗОК ще бъде още веднъж ощетена, защото това са хората, които ползват най-много услуги, а за тях ще се събират най-малко средства. И кой всъщност, ще покрива допълнителните пакети за тези пациенти – държавата или те ще трябва да отделят пари от пенсиите си от 200-300 лв.? Неизяснен е и въпросът за близо 1 млн. души, които не се осигуряват за здраве, като някои от тях със сигурност са социално-слаби и неплатежоспособни. Те извън здравната система ли ще останат?
Здравноосигурителният модел в една страна
трябва да гарантира качествено и своевременно лечение на пациентите и добри условия на труд и заплащане на медиците. Новите правила със сигурност ще вкарат повече пари в системата, което би трябвало да доведе до повишаване нивото на медицинските услуги, а и на възнагражденията на лекарите и медицинските специалисти. Само че новият модел не дава никакви гаранции, че сериозното доплащане от страна на пациентите, което у нас е близо 45%, ще бъде намалено. Особено след като ще бъде редуциран основният пакет. Не се разбира и какво ще се случи, ако нито един фонд не сключи договор, примерно с рисковата болница във Видин или тази във Враца. Ако там не се лекуват достатъчно пациенти, за да може тя да се самоиздържа, ще отпадне ли от пазара и къде ще се лекуват гражданите от региона? Болниците у нас са много, така че редуцирането им не е нещо лошо, само че дали ще отпаднат наистина най-ненужните? И дали ще има честна конкуренция?
Новият модел се базира най-вече на промени в болничната помощ. Как ще се отрази на общопрактикуващите лекари и на специалистите от извънболничната сфера, не е обяснено.
Джипитата от години настояват
за увеличаване заплащането за дейности и за намаляване на бумащината, в която са затънали. Дали ще се случи това? Едва ли. Ако бъдат принудени да сключват договори с повече фондове, за да си запазят пациентската листа, ще трябва да се отчитат пред всички тях. А това означава, че няма да им остава никакво време да лекуват. Т. е. те няма да получат нищо повече, освен още бумаги. Пациентите пък ще бъдат насочвани към определени специалисти, които имат договор с техния фонд, така че няма да могат да отидат при този, който са си избрали.
Но основният въпрос е ще бъде ли постигнат консенсус за реформата. Защото без него тя изобщо няма да се състои. А и не би трябвало да се прави нещо, за което няма съгласие от цялото общество. ГЕРБ вероятно ще подкрепи министъра си. ДПС също е възможно да се обяви за промените, защото от години е за премахване монопола на НЗОК. Другите парламентарни партии са под въпрос. Не стана ясно обаче, какво наклони везните на министър Ананиев към този напълно нов модел на здравна реформа. При обявяването на първия и втория вариант той ясно заяви, че предпочита допълващия модел, при който основният пакет остава задължение на НЗОК, а застрахователите се борят за задължителен допълнителен пакет.
Така че не без основание са съмненията
за силно лобистко влияние. Вече беше изразено недоволство и от факта, че здравноосигурителният модел предвижда огромно количество публичен ресурс да отиде в ръцете на частни застрахователи, което крие риск от фалити и заплашва граждани да останат без медицинска грижа. Има и още нещо – реформите със сигурност ще се забавят, защото частните фондове ще трябва да организират офисите си и да наберат минимум 1 млн. души. За това ще е нужно доста технологично време. А дотогава, както се казва „Я камилата, я камиларя". При първите по-сериозни недоволства, а може би и протести, министър Ананиев може да си отиде. Текучеството в здравното министерство винаги и било голямо. Така че съществува реален риск още години напред здравната ни система да си остане същата. Което може да се окаже и хубаво, ама не много!

Притеснения за доходите изместват сраха от зараза

51% искат падане на ограниченията за пътуване в чужбина

Да бъдем отговорни

Бурна година в здравния сектор

При проблем с детето звънете на джипито или на 112

Въпросът с доплащанията остава

Информираното съгласие в болниците е формално

650 делегати на конгрес са много

Кинезитерапевтите искат статута на лекарите
