Коментар

Случаят със Спас Добрев е жесток

29-09-2017 08:58
Той е най-добрата картина на нашето родно здравеопазване, казва д-р Десислава Кателиева Случаят със Спас Добрев е жесток
Clinica.bg

press@clinica.bg
Мъж в критично състояние издъхна преди броени дни, докато линейката се е опитвала да го настани за лечение в болница. Дали има нарушение на правилата ще покаже проверката на здравното министерство, която проф. Николай Петров веднага назначи. Clinica.bg обаче реши да попита експертите защо се стига до подобни случаи, какви са правилата, които трябва да спазват медиците. Отговор днес дава д-р Десислава Кателиева. Тя е председател на Националната асоциация на спешните медици.

Случаят със Спас Добрев е следствие на системни проблеми. При него има много грешки по веригата - още от приемането на сигнала на спешния телефон и обработваето му, през преминаването на мъжа през Пирогов и хоспитализацията му в друго лечебно заведение. Да не говорим, че той е бил пациент на трето лечебно заведение, което го е пуснало да си ходи в къщи. За да няма подобни случаи, трябва да се спазват правила, но първо те трябва да се приемат. От 60 години в света се прилага триаж, има ред в спешната помощ, а у нас не. Резултатите са писмото на вдовицата на починалия пациент.


Че има проблеми в спешната помощ, 


констатираха през последните години и здравното министерство, и Сметната плата. В доклада й е установено, че системата е фракционирана, без комуникация помежду си, липсва последователност на действята, които се извършват в нея. И случаят, за който говорим в момента, го доказва. Тези сериозни системни грешки могат да се коригират само с едно действие – подписване на наредба за окончателен стандарт по спешна медицина, който става задължителен за всички лечебни заведения, които имат структури за оказване на спешна помощ. Ако това стане, системните грешки ще намалеят до минимум. Ако спазваме изискванията, никой няма да чака час и половина линейка, ако е с код „червено", с прояви на дихателна и сърдечна недостатъчност, както е станало в случая със Спас Добрев.


Този човек е трябвало да бъде обслужен до осмата минута


от екипа на Спешна помощ. Ако имаше правила, при триажирането на случая му в болницата, той е нямало да се озове в кой да е кабинет, а е щял да отиде директно в шоковата зала и реанимационните мероприятия са щели да започнат много по-рано. Изходът, дори тогава, няма как да знаем какъв би бил. Но това е нормалният ред на развитие на събитията. Въпреки че стандартът у нас не е отменен напълно, той не се спазва в идеалния си вариант, защото се очаква отново нов.

За да се изпълнят всикчи изисквания на стандарта, трябва да има и финансиране. Но, ако има точни критерии как да се движи пациентът в системата, за да се изпълнят, не е нужно да има допълнителни средства. За да се извършва триаж в спешните отделения, са нужни просто няколко медицински сестри. А при телефон 112, трябва да има протоколи и 100% от медицинските обаждания трябва да минават през спешния телефон.


Идеята болниците да транспортират спешен пациент


до друго лечебно заведение, ако не могат да му окажат помощ не е удачна. Защото те нямат линейки, които могат да извършват междуболничен транспорт. Представете си, че пристига пациент в кардиологична болница с остър хирургичен корем и там няма хирург, няма кой да установи какво му е, нито кой да го отвори. Тази болница има линейка, но в нея има само шофьор - добре, ще излезе един лекар от болницата и ще остави пациентите си без грижа, за да транспортира с линейка без оборудване пациент, който е в изключително тежко състояние. И тъй като няма комуникация между болниците той няма да знае дали там, където го карат ще има хирург. Затова този вид транспорт би влошил нещата. Редно е екипът на спешна помощ да прецизира състоянието на пациента и да го заведе в многопрофилна болница, ако не може да се ориентира за какво става дума. И е редно всичко това да бъде организирано с правила, така че пациентите да попадат там, където могат да им окажат нужната помощ, а не да обикалят болниците. Затова трябва да има стандарт, който да се спазва. Иначе отново ще стигаме до случаи като този със Спас Добрев. А той е жесток случай, най-добрата картина на нашето родно здравеопазване.


Съдят лекарка за фалшиви рецепти

Съдят лекарка за фалшиви рецепти

Измамата позволила аптекар да източи над 365 лв. от здравната каса
Сезираха ИАМО за опасен гинеколог

Сезираха ИАМО за опасен гинеколог

Сигналът подадоха от Майчин дом заради македонски лекар, който работел при тях на граждански договор
И болницата във Враца е на ръба

И болницата във Враца е на ръба

МЗ ще търси начин да увеличи работещите в Спешна помощ, заяви министър Николай Петров

Пропуските на колегите не са били фатални

Пропуските на колегите не са били фатални

Всички плюят здравната система, но лекарите правят чудеса за хора, които не познават, казва д-р Мирослав Ненков
Наказват две болници заради Спас Добрев

Наказват две болници заради Спас Добрев

Линейката се е забавила заради кадровия дефицит в системата, казват от агенция „Медицински одит"

От трагедията до комедията на лекарските грешки

От трагедията до комедията на лекарските грешки

За изминалите 10 години пациентите са завели 240 дела за лекарски грешки, сочи проучване на адвокат Мария Шаркова. Заедно с нея подбрахме някои от най-интересните случаи, които да ви представим.

ВМА без нарушения при жената със сепсис

ВМА без нарушения при жената със сепсис

Вътрешната проверка на болницата показа, че са спазени всички правила, казаха ВМА

Завели сме 240 дела за лекарски грешки

Завели сме 240 дела за лекарски грешки

Най-честите причини са съмнения за погрешни диагнози или неправилна терапия, показва изследване
Тази седмица казват за Спас Добрев

Тази седмица казват за Спас Добрев

Предварителните резултати от проверката на Медицински одит се очаква да са готови още в началото й

Пациентите срещу протеста на Пирогов

Пациентите срещу протеста на Пирогов

Винаги сме подкрепяли спешната болница, но сега са нарушени правата на хората, казват от „Заедно с теб"

Видео преглед

По следите на здрaвната реформа с clinica.bg

СПРАВОЧНИК
Юли 2025 Предишен Следващ
Close Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки. Политика за бисквитките Съгласен съм