Движение

Сменете стола с топка

09-12-2016 14:30
Сменете стола с топка
Соня
Соня
Василева
s_spasova@yahoo.com
Цял ден седим на бюрото пред компютъра. Скованост, напрежение в гърба, болки в кръста са последствията. Какво да правим, за да избегнем проблемите, които ни създава обездвижването в офиса, попитахме Любомир Иванов. Той е завършил НСА, специалност физиотерапия. Работи като фитнес треньор и консултант по хранене, има и собствен блог за хранене, фитнес и здравословен начин на живот.

Проблемът не е в седенето или стоенето, а в твърде дългите часове, които човек изкарва в една и съща позиция всеки ден, обяснява Любомир Иванов. Независимо дали ще програмираш, обработваш документи или изчисляваш заплати на екрана, дългото седене в една и съща поза натоварва междупрешлените дискове. А когато сме и приведени напред, може да се стигне до затрудняване на дишането и дори до проблеми с нормалното функциониране на вътрешните органи.

Иванов цитира изследване в САЩ, според което болката в кръста е второто най-често срещано заболяване сред хората след главоболието. Средната възраст, при която тези проблеми се появяват при хората е около 35 години, но границата прогресивно пада надолу. Понякога оплакванията отминават след ден-два, в други случаи се стига до усложнения – може да се развие ишиас или други гръбначни изкривявания.

Проблемите нарастват правопропорционално с възрастта, нормално, това е част от стареенето, обяснява физиотерапевтът. Застраховани срещу проблеми в кръста не са нито мъжете, нито жените.

Иванов уточнява, че частично решение на проблема е часове от работния ден да се изкарва прав, а след това пак да се седи. Заради това и във все повече офиси и у нас, и в чужбина се осигуряват работни места, където може да се постои за час-два прав, но тогава трябва да се редуваш с колегите. Известно е, че писателят Ърнест Хемингуей и британският политик Уинстън Чърчил са обичали да работят прави пред бюрата си, вместо да седят. Друг вариант е самото бюро да има възможност да се издига на по-голяма височина и така сам да решаваш кога в каква позиция да работиш.

Ако обаче това е невъзможно, то тогава е важно да се следи в каква позиция ще останете седнал. Изберете си удобен стол с анатомични извивки и дръжте раменете си по-назад. Можете да си помогнете и ако поставите малка възглавница, за да бъде облягането ви по-удобно.

По-пълноценно решение на проблема обаче е да се правят упражнения, които да противодействат на обездвижването, обяснява Любомир Иванов. Той препоръчва седенето върху стола да се редува със седене върху т.нар. швейцарска топка. Това е практика, която е разпространена повече на Запад. За да запазите стабилна позиция върху топката, ще трябва непрекъснато да балансирате и така – да стоите изправени, обяснява физиотерапевтът. По този начин докато си вършите работните задължения, правите и чудесна тренировка за гръбначната мускулатура. Колко голям ще бъде диаметърът на топката, зависи от височината на човека, който я използва. Ефектът ще бъде още по-голям, ако съчетаете седенето върху топката с леко пружиниране. Така всъщност ще получите две в едно – изправена стойка и стегнати задни мускули.

Като борба срещу обездвижването в някои офиси служителите са стимулирани да ходят на фитнес през обедната почивка. Други работодатели осигуряват безплатни масажи за своите подчинени. Сред другите съвети срещу офис заседналост са да си открадвате по няколко минути на всеки час, за да се протегнете, изправите и раздвижите. Отидете до принтера или просто се разходете до прозореца. Докато говорите по телефона е добре да се изправите. Освен че ще звучите по-ясно и бодро за човека отсреща, ще изпънете краката си, ще раздвижите кръвта и ще натоварите задните си мускули, смята специалистът. Също така избирайте стълбите пред асансьора. Ако трябва да се качите до колегите на третия етаж, направете го пеша. Качването по стълбите гори калории и донякъде може да измести ходенето пеша, когато не искате да си го позволите, заради липса на време или студа навън.

При положение, че трябва да вдигнете тежки неща, не го правете наведен, а от клекнала позиция и с изправен гръб, за да бъде натоварването по-поносимо. Активности като повече ходене пеша, каране на колело, упражнения с велоергометър или други подобни уреди, йога или пилатес подобряват гъвкавостта на гръбнака и стойката на цялото тяло, смята специалистът.
И все пак ако болките в кръста продължат по-дълго време, непременно се посъветвайте с лекар.  


Как да отслабнем здравословно и трайно

Как да отслабнем здравословно и трайно

С протеини хабим двойно повече енергия, отколкото приемаме, вечер не бива да ядем въглехидрати, съветва проф. Донка Байкова
Сладък ден на влюбените и за диабетиците

Сладък ден на влюбените и за диабетиците

Тези пациенти могат да заменят захарта със стевия, еритрол или сироп от агапе, казва д-р Станимира Станчева-Василева
Грижа за суха коса

Грижа за суха коса

Маската за коса остава универсалното средство за профилактика и лечение на този проблем, категорични са експерите
Как да изберем крем против бръчки през бременността

Как да изберем крем против бръчки през бременността

Козметиката трябва да е съобразена с нуждите на вашата кожа, а безопасните съставки включват витамин Е, розово масло, екстракт от лайка, пантенол или витамин С
На море с рецепта от доктор

На море с рецепта от доктор

Медиците в Канада предписват часове сред природата, тази година дават на пациентите карти за пропуск в 80 обекта
Превърнете своите мечти в цели

Превърнете своите мечти в цели

Едно ново начинание за доброто физическо и ментално здраве е идеално за добра и успешна нова година, казва д-р Цветеслава Гълъбова
Любовта ни дава криле

Любовта ни дава криле

Хората живеят много по-освободено, с разчупени граници, това е една от причините за нестабилността на връзките, казва Таня Илиева

Да събудим метаболизма за 15 минути

Да събудим метаболизма за 15 минути

Ежедневната кратка тренировка гори мазнини, става навик и в един момент организмът сам започва да я търси, казва Стела Колева
Бърн аут ли сте?

Бърн аут ли сте?

Преценете сами, като отговорите на 13 лесни въпроса, подбрани от експертите по човешки ресурси

Масаж на лицето или как да намалим бръчките

Масаж на лицето или как да намалим бръчките

Може да го практукувате и у дома, докато измивате лицето си, нанасяте серум или крем, стигат дори 5 минути
1 2 3 4 5 ... 8 »
Видео преглед

По следите на здрaвната реформа с clinica.bg

СПРАВОЧНИК
Какво очаквате от новия парламент в здравеопазването?

Юни 2024 Предишен Следващ