Няма да легитимираме здравната карта
Във връзка с Проект на национална здравна карта, публикуван на 24.04.2018 г. и получени възражения от РЛК на БЛС относно областните здравни карти, лекарския съюз изразява своето несъгласие с диспропорциите и разликите, които се появяват на национално и регионално ниво. БЛС държи да подчертае, че концептуалните параметрите на новата национална здравна карта, категорично трябва да доведат до обезпечаване на медицинската услуга и възможността за адекватно и ефективно лечение на гражданите, без достъпа до медицинска помощ да бъде затруднен.
Лекарския съюз е категоричен, че
обсъждане на заложените текстове в здравна карта не е имало,
а на единственото заседание на Националната комисия за изготвяне на картата, е постигнато съгласие само за публикуване предложенията на областните комисии. БЛС никога не приемал Проекта на национална здравна карта, както се опита да бъде вменено на заседанието. Употребяване името на БЛС за легитимиране приемането на НЗК, изготвена единствено и само от екипи на Министерство на здравеопазването, е недопустимо.
Категорично отказваме да приемем здравната карта във варианта, в който е публикувана, защото заложените текстове и предложените промени в Проекта на Национална здравна карта, не съответстват на приетите областни здравни карти, изготвени съгласно утвърдената от Министерство на здравеопазването методика. Сериозно притеснение буди
намаляването на легла от трето ниво на компетентност
и е видно, че липсва равнопоставеност и диспропорция на определените легла за активно лечение. Така определените брой легла, не могат да задоволят потребностите от болнично лечение на населението по региони, а това от своя страна води до неосигуряване на вече утвърдени високоспециализирани дейности за областите, както и до евентуална невъзможност за сключване на договори с НЗОК.
Сериозна диференциация на национално и регионално ниво се получава и в извънболнична помощ. Предвидените специалисти по населени места, не се съобразени с регионалната осигуреност на лекари в страната. В големите градове има концентрация на специалисти, а в някои региони, те изцяло липсват. Това поставя под съмнение реалната възможност за изпълнение на заложените мерки в здравната карта. Предпоставка за спекулации провокира и регламентираното в Чл. 81, т. 3, ал (2) от ЗЗЛ даване на удостоверение за недостатъчност от РЗИ, което е
еднолично решение на директора на регионалната инспекция.
Последната здравна карта, изработена от екипа на министър Петър Москов, бе смятане за рестриктивна, каква тогава е тази? Така предложеният проект на НЗК е поредният административен инструмент за налагане лимитиране дейността на лечебните заведения, което ще доведе до невъзможност и демотивация за развитие на иновативна медицина и отлив на кадри от болничното здравеопазване.
Предвид гореизложеното, БЛС настоява да се вземат предвид становищата и предложенията на областните комисии за изготвяне на здравни карти, сезонната специфика на отделни региони и да бъде преразгледано решението за намаляване броя легла от трето ниво на компетентност, съобразявайки се с потребностите на населението от съответния регион.
БЛС определено счита, че така изготвената здравна карта
ще попречи на сключването на договори с РЗОК,
като отново лечебните заведения за болнична помощ, ще бъдат принудени да работят в тежка лимитирана среда. Само този факт, вече говори, че така предложеното изпълнение на НЗК има за цел единствено и само да съблюдава финансовите параметри в сектора, без да се отчита спецификата на системата и реалната необходимост от здравна помощ за населението. Националната здравна карта, следва да не бъде рестриктивен инструмент, а база за анализ състоянието на системата и основа за формиране на политики за привличане и задържане на кадри, с цел осигуряване на достъпно и ефективно здравеопазване.
Отново подчертаваме, че така поставените параметри на работа според НЗК, ще доведат до отлив на кадри, лекари и специалисти по здравни грижи, проблем, който ще рефлектира и към националната сигурност на държавата. Финансирането на системата не се извършва по брой легла и по техните нива на компетентност, а по брой преминали пациенти, тежестта и сложността на техните заболявания и възможностите за стабилизиране здравния статус на населението.
С уважение,
Д-р Венцислав Грозев,
Председател на УС на БЛС