Увеличението на МРЗ пълни бюджетната дупка
Идеята за нея обаче е, че
Бизнесът има определи
разходи за дейност. При една несигурна среда първо се калкулира големият политически риск в България, който се отразява както в различните рейтинги на нашата страна, така и в други показатели – Международен валутен фонд, Световна банка и така нататък.
В това време инвестициите
на бизнеса и другите разходи са увеличени по геополитически причини предвид различни суровини и материали. Макар и да има известно успокоение при горивата, в други области цените и разходите остават високи. Това е свързано с транспортните коридори, напрежението в Червено море и арабския свят. Оттам минава между 15 и 30 процента от транспорта в света.
На трето място МРЗ се доближава
средния осигурителен доход на някои икономически дейности, като животновъдство, рибно стопанство – 3%, добив на скални материали – 2%, строителни дейности в икономикта – 2 %, произвовство на мебели – 5%, агентски и други дейности – около 10 процента. Разликата между минималната работна заплата и средния осигурителен доход при тях са много близки. На следащо място мотивите, движещи правителството да увеличават МРЗ на ясни. От една страна, това е грижата за хората.
От друга, начин за погасяване
на големия големия бюджетен дефицит, който беше създаден. С увеличаването на минималната работна заплата ще се увеличат приходите от подоходния данък и косвени източници, каквито са осигуровките. В този смисъл по косвен път се увеличават и приходите от данък добавена стойност (ДДС). Чрез това постоянно увеличение то ще се опитва да запълни бюджетната дупка.
Като цяло, мотивите му не са
много ясни. Въпросът е трябва ли тя да бъде вдигана с толкова разлики - над 10 на сто. Само ще отбележа, че в еврозоната тези проценти са не повече от 3, а при нас отива към 20. Не бива да се пропуснка и факта, че правителството не прави предложенията за вдигането на МРЗ. Това става на базата на член 244 от Кодекс на труда.
Въпросът е след месец ноември
дали този член ще бъде действащ и законен. Тук имам предвид, че България трябва да транспортира Директивата на ЕС за минималните работни заплати именно до месец ноември 2024 г. Ако тя не го направи, Директивата ще се прилага пряко. Ако Директивата се прилага пряко, то определянето на МРЗ противно на наложеното обществено мнение е много по-различно, отколкото член 244 от КТ.
Това означава, че сега ние
трябва да определим заплатата за догодина, когато същата тази Директива ще има пряко приложение за нашата страна, което има пряко отношение към производителността на труда. Само за сравнение, сега според член 244 от КТ минималната работна заплата е в зависимост от средната, но двете са несравними величини. Това, всъщност и противоречи на същата тази Директива.
Оттук възниква основателният
въпрос, законно ли е предложенето на правителството за увеличаването на МВР от 1 януари 2025 г., след като от месец ноември т.г. Директивата трябва да има приложение в България?! Интереснното обаче е, че той все още никъде не се обсъжда.
Изплащат пенсиите от 7 октомври
Над 6300 хора с увреждания започнали работа за година
Пенсиите на работещите с ръст от 14.82 лв.
Вдигат заплатите в АСП
Догодина линията на бедност става 638 лв., реши още Министрески съвет
13.1% ръст на разходите за пенсии
Исканията за ръст на МРЗ до 1077 лв. са несъстоятелни
Разходите за труд растат с 15%
Най-голямо е увеличението в държавния сектор и образовнанието - с над 26%, в здравеопазването те са се увеличли с близо 16%