Интервю

Спортът калява волята да продължаваш

01-06-2021 08:42
Родителите да тренират заедно с децата си, от дома тръгва културата на движение и хранене, казва Радослав КолевСпортът калява волята да продължаваш
Мила
Мила
Мишева
mila.misheva@gmail.com
Днес е 1 юни – Деня на детето. Ден, изпълнен с радост и различни занимания за най-малките, много, от които - спортни. Движат ли се обаче българчетата достатъчно, как родителите да възпитат у тях навици за физическа активност, как се отрази пандемията на подрастващите и на какво ни учи спортът, попитахме Радослав Колев. Той е завършил НСА, треньор е на малки и големи и е капитан на баскетболния отбор на "Локомотив - София".

- Днес отбелязваме Деня на детето, който винаги е съпътстван от много спортни инициативи. Спортуват ли обаче българчетата достатъчно, какво показва Вашият опит ?

- Моят опит показва, че българчетата не спортуват достатъчно. Това се потвърждава и от европейските изследвания, според които България е сред първенците по най-голям дял деца с наднормено тегло. И това трябва да се промени, като основен двигател на тази промяна са родителите. Те трябва да подемат инициативата да записват децата си на различни спортове, за да може този процент на затлъстели и нездрави деца да се понижи.

- Как родителят да мотивира детето да спортува?

- Необходимо е да се обясни, дори и прилагайки малко педагогически подход, колко важно е здравословното хранене и движението. От ключова роля е личният пример на родителите. Добре е те да спортуват заедно с децата си. В България все още го няма този навик , тази култура. Дори и да спортуват, те са отделно - родителите например ходят на фитнес, а децата -на различни занимания. А е хубаво да тренират заедно и по този начин да дадат положителен пример. Когато семейството има двигателни навици, детето няма как да е пасивно. От дома тръгва културата на хранене и спорт.

- Какъв подход прилагате във Вашите тренировки, как протичат те?

- Моята система е по-опростена, като работя с деца между 6-12 годишна възраст. Тя включва обща физическа подготовка, крос фит за деца и др. Залагам на по-раздвижени, динамични и анаеробни тренировки с цел понижаване на теглото при някои деца, а при други – заздравяване на организма. Иначе структурата на тренировката, която аз провеждам, е следната - когато се събере групата тренираме на открито при хубаво време, първо правим една цяла обиколка на дадения терен за загрявка, след което преминаваме към стречинг или разтягане, за да разтегнем мускулите и тялото да влезе в ритъм. На следващо място са беговите упражнения, а след това - същинската част. Тя представлява функционални упражнения със собствено тегло като клекове с изпънати ръце напред и прав кръст, подскоци, коремни преси, повдигане на краката, кросовe и спринтове. Включени са и упражнения за координация или наричани още упражнения за баланс, като например заставане на един крак. Това е важно, защото в колкото по-ранна възраст се изгради координацията, толкова по-лесно ще ни бъде в живота, в хобитата, в работата. Упражненията за баланс спомагат и за това стойката да бъде изправена и др. Много е важно да се тренира средната част на тялото, т.н. ядро, защото то свързва долната и горната част. Затова коремът и кръстът трябва да бъдат здрави при подрастващите, а и не са само при тях. Попринцип децата, които спортуват много по-рядко боледуват. Това е така, защото имунната система става по-силна, а чрез потта ние изхвърляме излишната сол и токсини. И по този начин организмът укрепва.

- Подходящ ли е фитнесът за деца?

- В България вече има един или два специализирани фитнеси, които са оборудвани с детски уреди, които са по-умалени варианти на тези за възрастните. Така че – да, удачно е, стига да има добър инструктор, който да внимава с натоварването при децата.

- Все пак тренировката на открито не е ли по-добър вариант ?

- Да, по-добрият е, защото децата са на въздух, има по-голямо пространство. Това ни дава възможността да правим различни забавни игри, които им стават интересни и същевременно има ефект за тях. Просто самото пространство позволява по-анаеробна тренировка, която е по-динамична. Тогава използваме пълния потенциал на заетостта на децата.

- Как мотивирате децата, какъв е Вашият подход?

- Тук вече идва умението да бъдеш и педагог, не само треньор. Необходимо е много говорене, ако има дечица с наднормено тегло трябва деликатно, а понякога и по-директно да им се обясни колко е важно храненето, как трябва да бъдат здрави, да имат хубава фигура, как тези излишни килограми ще им пречат. Много е важен самият подход на говорене, така че да не се обидят, но и да разберат проблема.

- Как се отрази пандемията на децата– физически, психически, емоционално?

- Отрази се във всякакъв аспект. Децата бяха затворени у дома, включително и обучението се провеждаше дистанционно – т.е. те учеха на стола, полегнали. Така обездвижването става много голямо, а когато децата се обездвижват, започва и покачването на килограми. Пандемията повлия на абсолютно всички в тази насока, не само на подрастващите, но и на възрастните. Затова сега, когато имаме възможност трябва да се активизираме с повече движение и спорт. И все пак пандемията повлия строго индивидуално на всеки. Някои хора, които изведнъж се оказаха с много повече свободно време, започнаха да мислят повече за спорт, да тренират у дома. При други обаче, които са свикнали на по-активна физическа натовареност, условията вкъщи се оказаха ограничени. Някои хора се демотивират и от това да тренират сами.

- Много се говори, че децата се движат по-малко заради компютрите, таблетите, към които привикват от малки. Според Вас това ли е основната причина?

- Това оказва голямо влияние в действителност. Дигиталният свят ни е превзел. Няма дете и то в най-ранна възраст, без таблет, без телефон. Те седят с часове пред компютъра, изкривяват си гръбнака и стойката им се изменя. Освен това влизат в един утопичен свят, стават асоциални, което е много вредно. Те трябва да бъдат заедно и то реално, не виртуално. Според мен самата техника във всичките й разнообразни форми вреди. Другият момент е, че когато четеш и пишеш нещо на телефон, вариантът да го запомниш и осмислиш е много по-малък, отколкото когато четеш книга и пишеш на хартия. Според мен чрез хартията запаметяваме по-добре и най-вече разбираме информацията. Нивата на възприятие са съвсем различни. Затова моят съвет, не само към децата, но и към всички, е да намираме време да разлистим някоя книга и почетем, както и да напишем нещо на ръка.

- Превърна ли се фитнесът, а и добавките, които се използват, в мода? Какви са нейните корени и къде е границата, която не бива да се преминава, особено при децата?

- В България представата за думата фитнес е много изкривена. Всеки си представя хора с големи тела, които употребяват много суплементи, но всъщност не е точно така. В тази връзка е много е важно да се разграничава фитнесът от културизма. Моята допълнителна квалификация в НСА е именно такава – треньор и инструктор по фитнес и културизъм. Това са две различни неща. Повечето суплементи и добавки се използват в културизма, който е професионален спорт, при който тялото претърпява определени метаморфози. При него има периоди на спазване на различни хранителни режими свързани с подготовка за състезание. А фитнесът е нещо съвсем различно – там има една граница, която, както казвате, не е добре да се преминава. Не бива да се прибягва до драстични промени, във фитнеса тренираме за здраве, за стопяване на мазнините, доколкото можем и за изграждане мускули до определена граница. Фитнесът може да се практикува от всеки, има различни кардио-уреди, на които човек може просто да се раздвижи. Те могат да се ползват и от малки, и от големи. При мен са идвали както деца на 6 годишна възраст, така и хора до 66 годишна възраст. Те ползват кардио-уреди без тежести, идват и хора с различни заболявания като диабет, например, които искат да повишат двигателната си активност и да водят един по-здравословен начин на живот, съобразен с индивидуалното им състояние. Други пък влизат във фитнеса просто, за да потичат 40 минути на пътеката, за да се тонизират и раздвижат и изобщо не искат да придобиват релефи или да правят някакви драстични промени на тялото си. Пак казвам у нас представата за фитнеса е много изкривена. Този стереотип трябва да се преодолее и да се разбере, че фитнесът е нещо полезно, когато се прилага по правилния начин.

- На какво учи спортът?

- На дисциплина, която помага не само в тренировките, а изобщо в живота. Тя е особено важна за децата, които сега се изграждат като личности. Навикът да си точен, да ставаш сутрин в определен час, за да тренираш, да имаш режим, спомагат за изграждането на характера, за умението да бъдеш отговорен, да работиш в екип и др. Също така спортът калява волята, която е важна във всяка област на човешкия живот. В спорта има победи, има и загуби. Не винаги си печеливш и трябва да имаш волята да продължиш. На това учи спортът.

- На прага на лятната ваканция, какъв съвет ще дадете на родителите и техните деца?

- Пожелавам им да имат една хубава почивка. Морето и планината дават много добри и разнообразни възможности за различни игри с децата, за раздвижване, за съчетаване на полезното с приятното.


Натискът върху медиите у нас се увеличава

Натискът върху медиите у нас се увеличава

„Делата шамари" срещу журналисти стават повече, целта е да се окаже форма на тормоз и да се спрат неудобни разследвания, казват от Амнести Интернешънъл

Свободата е усещане за баланс

Свободата е усещане за баланс

Това е онази вътрешна мярка за уравновесеност, която дава свободата и полета на духа, казва д-р Ваня Савова
Заедно за Ивo

Заедно за Ивo

За да продължи лечението си, младият писател и семейството му имат нужда от финансова помощ
Най-важният маратон е този, в който тичаме към себе си

Най-важният маратон е този, в който тичаме към себе си

И медицинските специалисти, и писателите споделят знания, а за да бъдат успешни и едните и другите трябва да бъдат емпати и да разбират хората, казва проф. Асена Сербезова

Когато доброто стане заразно

Когато доброто стане заразно

Екип от медици и доброволци заедно преобразиха Детското отделение в УМБАЛ „Света Анна" в място, където, по дизайнерски проекти то не напомня по нищо на болница
Столът на здравния министър се клати

Столът на здравния министър се клати

Проф. Христо Хинков обяви, че се чуди дали да подаде оставка, не е изключено от ПП и ДБ да го поощрят

Надежда за Ивчо

Надежда за Ивчо

Младият писател известен като българския Стивън Кинг има нужда от помощ за набиране на средства за скъпоструващо лекарство
Защо Турция го може

Защо Турция го може

Страната е лидер в здравния туризъм, тази година очаква 1.5 млн. чужди пациенти и над $10 млрд. приходи
Да помогнем на Иво!

Да помогнем на Иво!

42-годишният мъж се бори с тежка диагноза и има нужда от подкрепа за лечение в чужбина
Диабетик на гладна стачка заради пенсия

Диабетик на гладна стачка заради пенсия

54-годишният Антонио Димитров не я е получавал четири месеца, ще протестира пред НОИ от 3 май
1 2 3 4 5 ... 55 »
Видео преглед

По следите на здрaвната реформа с clinica.bg

СПРАВОЧНИК
Според вас в страната има ли нужда от още болници за активно лечение?

Май 2024 Предишен Следващ