Коментар

Трябва регулация и на цените при доплащане

22-08-2019 14:55
Остойностяването на медицинския труд е необходимо и неговото недофинансиране не може да се компенсира с допълнителни плащания, казва проф. Асен Балтов Трябва регулация и на цените при доплащане
Мила
Мила
Мишева
mila.misheva@gmail.com
MЗ предлага регламент на доплащането, малко след като различни болнични асоциации апелираха за неговото "освобождаване". От една страна ведомството забранява на лекарите да изискват или приемат доплащането за медицински услуги, които се поемат от НЗОК, а от друга урежда правото на пациентите да плащат допълнително за определени услуги по своя инициатива. Как ще се отрази тази мярка, какви проблеми решава и какво още е необходимо да се надгради, попитахме проф. Асен Балтов, директор на "Пирогов".
Законовите промени предложени от МЗ регламентират доплащането и категорично са положителни. Така се хвърля повече светлина и допълнителна яснота не само за пациентите и техните близки, но и за болниците, на които се задават конкретни параметри. От една страна в законопроекта се казва ясно че, по никакъв начин лекари и болници сключили договор с НЗОК нямат право да изискват задължително доплащане, а то може да е само и единствено по инициатива на здравноосигурените .

Думата „по инициатива" е ключова.
aaaa
Едно е, когато лекарят задължи пациента да доплати, а съвсем различно е, когато той сам пожелае. В момента в „Пирогов" никой не изисква избор на екип, а в много болници това е задължително условие за прием и се казва още на входа на вратата . Това е и проблемът. Опитите да се взимат допълнително средства маскирани зад желанието на пациента, а всъщност да е по желание на болниците е редно да се пресекат, именно чрез регламент. Пациентите трябва да знаят правата си на избор и само на базата на него да плащат допълнително за определените от МЗ три групи услуги- подобрени битови условия, допълнително обслужване и избор на лекар или екип.

Най-вероятно и тези три групи, при които доплащането
aaa
е позволено, ще бъдат регулирани. Това също е необходимо, заради някои аномалии, които съществуват в момента. Има голяма разлика в цените на различните болници - от предлагането на стол за придружител за 20 лв. до 550 лв. за ВИП апартамент. Тези суми трябва да бъдат регулирани, да има някаква нормална рамка. Не може някой да иска абсолютно либерализиране на възможността за кешови плащания. Докога и доколко? И какво точно се предлага срещу тази либерализация – да се плаща за всеки елемент, който се предлага в една стая ли?! Затова, ако предложените промени влязат в сила, никой не може да накара пациент да плати за нещо извън изредените по-горе три групи. Защото ние трябва да лекуваме пациенти, а не да събираме техните пари. Да, има определени услуги, които са платени и за които има ценоразпис.

 

Оттам нататък изборът е в негови ръце

 

- дали ще остане в тази болница или ще потърси друг вариант.

Разчитам предложените промени и като крачка за продължаване на идеята за демонополизация. Вероятно ще се даде база за един допълнителен пакет, който да включва услугите, които подлежат на доплащане. Оттам нататък частните здравноосигурителни фондове ще предлагат неговото заплащане и ще сключват договори с пациентите. Така например може да има пакет за скъпоструващи консумативи и импланти, които и сега НЗОК не покрива и не влизат в основния пакет. Така и на самите пациенти ще бъде по-ясно какво точно включват двата пакета. Ако обаче, нямаме допълнителни пакети през частни застрахователи, цените просто ще си растат. А, ако има- те самите ще определят стойностите на доплащането. И реалната регулация ще се случи, когато

 

частните фондове започнат да договарят

 

допълнителните пакети със съответните болници. Защото ако някое лечебно заведение предлага изключително високи цени и те не са изгодни за фонда, той няма да сключи договор по допълнителния пакет, а само за основния. Но, пак казвам, докато се демонополизира касата са необходими временни регулации, за които да се постигне съгласие между различните болници. Много е важно тази тема да не се смесва с остойностяването на медицинския труд. Неговото недофинансиране не може да се компенсира през допълнителните плащания. Остойностяването е необходимо и изолирано и трябва да се случи преди другите промени.


Затваряме педиатрията за три месеца

Затваряме педиатрията за три месеца

Нямаме детски лекари, търсим трима, началникът на клиниката е на 93 години, казва директорът на Втора МБАЛ доц. Стефан Узунов
Да спасяваш сърцата на децата е мисия

Да спасяваш сърцата на децата е мисия

Бих искала да кажа на всички колеги, че при нас ще намерят екип, изключително всеотдаен към работата си и отворен към тях, казва сестра Людмила Николова

2.3 млн. хоспитализации са много

2.3 млн. хоспитализации са много

Проектобюджетът на НЗОК за 2025 г. е по своя път към парламента. Почти 50% от средствата в него се предвижда да отидат за болниците, а 2.3 млн. са заложените хоспитализации. Правилно ли е това, кога ще обърнем пирамидата към извънболничната помощ, попитахме Красимир Грудев.
БСК с резерви към бюджета на ДОО

БСК с резерви към бюджета на ДОО

Продължава практиката и за свръхконцентрация на болничната помощ, което ограничава голяма част от населението в достъпа им до качествена медицинска помощ, казват от Камарата
Да има повече пари за профилактика в бюджета

Да има повече пари за профилактика в бюджета

Далеч по-добре е да предпазим хората от заболяванията, отколкото след това да бъдат лекувани, казва д-р Костадин Сотиров
НСТС гледа трите бюджета

НСТС гледа трите бюджета

Парите за здравеопазване са над 11.8 млрд. лв. или 5.5% от БВП

Не подкрепяме замразяването на доходите

Не подкрепяме замразяването на доходите

Бюджетът на НЗОК е изготвен на исторически принцип, липсват политики и реформи за справяне с основни предизвикателства, казват от Подкрепа

Без реформа парите потъват

Без реформа парите потъват

НЗОК не прави съществен контрол, как те се изразходват, излекувани ли са хората, увредени ли са, казва адвокат Пламен Таушанов
МЗ с 1.2 млрд. лв. за 2025 г.

МЗ с 1.2 млрд. лв. за 2025 г.

Още над 383 млн. са предвидени за общините за здравеопазване, общо разходите по тази политика за следващата година ще са 5.5% от БВП
Националният план за ССЗ на ход

Националният план за ССЗ на ход

Изработването му предстои след получената зелена светлина от Европейската комисия, съобщиха от ДКБ
1 2 3 4 5 ... 592 »
Видео преглед

По следите на здрaвната реформа с clinica.bg

СПРАВОЧНИК
Трябва ли да има задължително продължаващо обучение за лекарите?

Декември 2024 Предишен Следващ
Close Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки. Политика за бисквитките Съгласен съм