Здраве

Децата ни са пети в Европа по килограми

11-10-2016 12:52
Вредните храни и липсата на движение водят до проблема, категорични са специалиститеДецата ни са пети в Европа по килограми
Ваня
Ваня
Гъркова
vaniagarkova@abv.bg
Днес е световният ден за борба със затлъстяването. За съжаление нашата страна се нарежда в челните редици в Европа по наличието на деца с повече килограми от нормалното. Ние сме на пето място по детско затлъстяване от 32 държави на Стария континент, отчете доц. Светослав Ханджиев, председател на Българската асоциация за изследване на затлъстяването. Аналогични са данните и на експертите от Националния център по обществено здраве и анализи.

Статистиката показва, че 22 милиона малчугани в Европа, които са под 5-годишна възраст, са с наднормено тегло или близо 5 милиона със затлъстяване. „За последните години има известно подобрение на храненето и слаба тенденция за намаляване на затлъстяването сред момичетата, но все още това не е факт сред момчетата, казва проф. Ханджиев.

Основните причини за появата на затлъстяването са увеличената консумация на захарни изделия и напитки - сокове, газирани и енергийни напитки, висока употреба на мазнини и готварска сол, както и ранната консумация на алкохол сред учениците над 14 години, смята специалистът. Според него за повечето килограми влияят и ниския прием на кисело мляко, риба, плодове и зеленчуци, както и ниската двигателна активност.

Затлъстяването е бич, който води до много здравословни проблеми. Повечето килограми могат да доведат до диабет тип 2, артериална хипертония, инфаркт или дори инсулт, казва проф. Ханджиев. За да избегнете тези опасности при вашите деца, е добре да се вслушате в съветите и изводите на специалистите по хранене от Националния център по обществено здраве и анализи:

Хранене в ранната и предучилищната възраст


Храненето в ранна и предучилищна възраст бележи положителни тенденции, като най-добри резултати се наблюдават по отношение на консумацията на плодове и зеленчуци – тя достига препоръчителния среднодневен прием. Увеличила се е консумацията на мляко, млечни продукти, пълнозърнести храни и риба, но тя все още недостатъчно. Децата често прекаляват със сладкарски, захарни и шоколадови продукти, с храни с високо съдържание на мазнини и сол. Установено е, че 54% от 1–2-годишните и 87% от 3–6-годишните не приемат достатъчно калций, а над 60% от децата в тази възраст приемат недостатъчно витамина фолат, който постъпва главно от листните зеленчуци. При една пета от децата приемът на натрий (основно от готварската сол) е по-висок от горните препоръчителни нива. Всяко четвърто дете на възраст 3–6 години консумира високо количество мазнини.


Хранене в ученическата възраст


До 2011 г. се запазва тенденцията сред учениците значително да се увеличават свръхтеглото и затлъстяването. През 2014 г. при 7-годишните първокласници за пръв път има намаляване на затлъстяването при момчетата и задържане на честотата на свръхтегло и затлъстяване при момичетата. Намалява също затлъстяването във възрастта 7–9 години (от 18,5% на 13,2%) и на 14–18-годишните (от 7,9% на 5,6%). В групата 10–13 години затлъстяването запазва нивата си.

В България най-сериозни са проблемите в храненето на децата в ученическа възраст – консумацията на мляко, риба и пълнозърнест хляб е ниска, често се консумират много колбаси, захарни, шоколадови и сладкарски изделия, чипс и снаксове с високо съдържание на сол и мазнини. Само 40-50% от децата имат всеки ден в менюто си плодове и зеленчуци, а една трета от тях много често пият безалкохолни напитки със захар и/или подсладители. Значителна част от учениците се хранят нездравословно: 78–88% приемат мазнини над горната препоръчителна граница, а 30–44% приемат влакнини под долните препоръчителни стойности. Недостатъчни са витамините А и Е, калцият, желязото, магнезият и цинкът. Повечето деца са с висок прием на натрий.

Малък брой ученици след 4-ти клас обядват в столовете, тъй като условията в тях не са подходящи и приятни. Бюфетите също не са предпочитани пред близките павилиони, които предлагат забранените на територията на училищата снаксове, сладкарски продукти и безалкохолни напитки.


Физическа активност в ученическата възраст


Проблем е и ниската физическа активност – само 43% от момчетата и 27% от момичетата имат умерена до интензивна физическа активност съгласно препоръките (поне 60 мин. всеки ден). Средно 42% от децата прекарват в седнала или легнала поза 5 и повече часа всеки ден извън учебните занятия, основно пред компютъра и телевизора. Националното проучване от 2014 г. показва задържане на тенденцията за обездвижване сред децата. Само 36,5% от 10–18-годишните са физически активни почти всеки ден. Всяко трето дете спортува рядко или никак, като момичетата са два пъти повече от момчетата. Повече от 40% от децата не спортуват, но 25% от тях казват, че нямат условия на близко разстояние.


Как да отслабнем здравословно и трайно

Как да отслабнем здравословно и трайно

С протеини хабим двойно повече енергия, отколкото приемаме, вечер не бива да ядем въглехидрати, съветва проф. Донка Байкова
Сладък ден на влюбените и за диабетиците

Сладък ден на влюбените и за диабетиците

Тези пациенти могат да заменят захарта със стевия, еритрол или сироп от агапе, казва д-р Станимира Станчева-Василева
Грижа за суха коса

Грижа за суха коса

Маската за коса остава универсалното средство за профилактика и лечение на този проблем, категорични са експерите
Как да изберем крем против бръчки през бременността

Как да изберем крем против бръчки през бременността

Козметиката трябва да е съобразена с нуждите на вашата кожа, а безопасните съставки включват витамин Е, розово масло, екстракт от лайка, пантенол или витамин С
Превърнете своите мечти в цели

Превърнете своите мечти в цели

Едно ново начинание за доброто физическо и ментално здраве е идеално за добра и успешна нова година, казва д-р Цветеслава Гълъбова
Любовта ни дава криле

Любовта ни дава криле

Хората живеят много по-освободено, с разчупени граници, това е една от причините за нестабилността на връзките, казва Таня Илиева

Да събудим метаболизма за 15 минути

Да събудим метаболизма за 15 минути

Ежедневната кратка тренировка гори мазнини, става навик и в един момент организмът сам започва да я търси, казва Стела Колева
Бърн аут ли сте?

Бърн аут ли сте?

Преценете сами, като отговорите на 13 лесни въпроса, подбрани от експертите по човешки ресурси

Масаж на лицето или как да намалим бръчките

Масаж на лицето или как да намалим бръчките

Може да го практукувате и у дома, докато измивате лицето си, нанасяте серум или крем, стигат дори 5 минути
Как да спортуваме в пандемия

Как да спортуваме в пандемия

Влизането във форма е маратон, а не спринтова отсечка, движете се 45 минути дневно за здраве, точно сега не се пренатоварвайте, казва Ванко Георгиев
1 2 3 4 5 ... 8 »
Видео преглед

По следите на здрaвната реформа с clinica.bg

СПРАВОЧНИК
Според вас в страната има ли нужда от още болници за активно лечение?

Май 2024 Предишен Следващ