Консулт

Какво плащат осигурените пациенти в болница

11-10-2016 11:20
Такса за престой се дължи за не повече от 10 дни годишно Какво плащат осигурените пациенти в болница
Адв. Стефка
Адв. Стефка
Цанкова
tsankova.lawyer@gmail.com
Приемът в болница често е свързан с доплащане. Какво може да е то за пациентите с редовни здравни вноски, разказва Стефка Цанкова. Тя е юридически консултант в сферата на здравеопазването, завършила е право в СУ "Св. Климент Охридски", работила е в местната, изпълнителната и законодателната власт, включително като главен секретар на Министерство на здравеопазването.
Съгласно българското законодателство всички задължително здравноосигурени лица имат свободен достъп до болнична медицинска помощ. Когато съответното лечебното заведение има договорни отношения с Националната здравнооосигурителна каса, пациентите не заплащат за лечебната дейност, която касата покрива, с изключение на таксата за престой в лечебното заведение и медикаментите, консумативите и медицинските изделия, за които касата не заплаща. Всички допълнителни услуги (напр. избор на лекар и/или екип за лечение, самостоятелна стая и други удобства, придружител на пациента или меню за хранене по избор) се заплащат от пациента по ценовата листа на съответното лечебно заведение.

Ако лечебното заведение има договорни отношения със здравнозастрахователни дружества, тези разходи на пациента или част от тях ще бъдат покрити от съответното дружество, в съответствие с избраните от пациента здравни услуги, обособени в пакети и нива на покритие.

Съгласно Закона за здравното осигуряване, такса се дължи за всеки ден болнично лечение, но не повече от 10 дни годишно, а съгласно постановление на Министрески съвет, задължително здравноосигурените лица заплащат за всеки ден болнично лечение, сума в размер 5,80 лв. на ден. Ако се налага пациентът да остане в болнично заведение повече от 10 дни в рамките на една година, той не заплаща потребителска такса за престоя си след 10-тия ден. Таксата се заплаща единствено на лебечни заведения, които са сключили договор с Националната здравноосигурителна каса. От таксата са освободени деца до 18-годишна възраст, бременни и родилки до 45 дни след раждането, социално слаби, ветерани от войните и военноинвалиди, онкоболни, медицински специалисти, хора с увреждания и други.

За какво може да Ви бъде поискано допълнително заплащане при оказване на болнична медицинска помощ?

С последното изменение на Наредбата за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ (Приета с ПМС № 119/2006 г.), публикувано в Държавен вестник бр. 22 от 22.03.2016 г., нормативно е уредено за какво се доплаща при болнично лечение. Считано от 01.04.2016 г., по време на своя престой в лечебно заведение, което има сключен договор с Националната здравнооосигурителна каса за оказване на болнична помощ, здравноосигурените лица имат право срещу заплащане да получат допълнително поискани от тях услуги, включващи:

1. подобрени битови условия - самостоятелна стая, в цената на която се включват всички допълнителни битови условия, със или без придружител по желание на пациента. Лечебните заведения имат право да предоставят срещу заплащане тези допълнително поискани услуги, само в случаите, когато болничните стаи не разполагат с еднакви битови условия и са налице свободни стаи, предоставящи възможности за избор.

2. допълнително обслужване, свързано с престоя на пациента в лечебното заведение, извън осигурените здравни и общи грижи - самостоятелен сестрински пост, допълнителен помощен персонал, меню за хранене по избор, съобразено със съответния лечебно-диетичен режим.Лечебните заведения имат право да предоставят срещу заплащане допълнително поискани услуги, свързани с осигуряване на допълнителен помощен персонал, само в случай че са осигурили необходимите общи грижи за пациентите и поисканите услуги се различават от тях.

3. избор на лекар или екип от медицински специалисти. Избор на лекар или екип от медицински специалисти може да се заяви от пациента само след като той е запознат със служебно определените му лекуващ лекар, съответно медицински специалисти за извършване на назначени оперативни или други интервенции или манипулации.

Наредбата регламентира и хипотезите, при които не се допуска заплащане като допълнително поискана услуга. Това са: за придружител на дете до 7 години, както и на придружител на дете до 18 години при необходимост от осигуряване на допълнителни грижи, които лечебното заведение не е в състояние да осигури; за придружител на лице с увреждане, което не може да се обслужва самостоятелно и има необходимост от осигуряване на допълнителни грижи, които лечебното заведение не е в състояние да осигури.

Важно е да знаете, че считано от 01.04.2016 г. допълнително поисканите услуги се заявяват писмено от пациента, който декларира, че е направил своя избор след представяне на ценоразписа на предлаганите допълнителни услуги от съответното лечебно заведение.

Честа хипотеза е лечебните заведения да изискват доплащане на консумативи и/или медицински изделия, тъй като голяма част от тях не се заплащат от Националната здравнооосигурителна каса или се заплащат частично. В алгоритъма на всяка една клинична пътека Националната здравнооосигурителна каса е посочила, че не заплаща консумативите по нея. Тъй като не е нормативено определено кой ги заплаща, лечебните заведения приемат, че следва да ги заплати пациентът. Лечебното завадание трябва да информира на видно място – обикновено на табло на входа, и в детайли кои консумативи не се плащат от Националната здравнооосигурителна каса. Пациентът ги заплаща на болничната каса срещу фактура или друг финансов документ.

Някой медицинските изделия се финансират от Националната здравнооосигурителна каса до определена стойност. Ако пациентът се нуждае от по-скъпо изделие – по преценка на лекуващия екип и/или по негов избор, той доплаща разликата до по - високата цена. В този случай Националната здравнооосигурителна каса няма да възстанови стойността на пациента за разликата в цената на медицинското изделие. Лечебното заведение няма право да взема пари за медицинско изделие, ако то е на цената, покривана от Националната здравнооосигурителна каса.

Услуги и манипулации, които не се финансират от Националната здравнооосигурителна каса (например операции, които не са включени в клинични пътеки) се заплащат изцяло от пациента по цени на лечебното заведение, като за здравно неосигурени лица.


НЗОК с отговори на най-честите въпроси

НЗОК с отговори на най-честите въпроси

Сред тях са може ли лекар да преглежда дете без присъствието на родител, платено ли е ваденето на кърлеж и безплатен ли кръвният тест за алергии, казват от касата
Кой и как следи за средствата в НЗОК

Кой и как следи за средствата в НЗОК

За първите седем месеца от съществуването на Е-здраве са постъпили 544 сигнали, жалби и писма, съобщиха от фонда
Когато се наложи да постъпим в болница

Когато се наложи да постъпим в болница

Лечебните заведения трябва да имат ценоразпис за услугите и консумативите на видно място, от който пациентите да се информират, казват от НЗОК
Къде да питаме за здравните ни права

Къде да питаме за здравните ни права

Полезна информация за това може да получим в трите приемни в своите три приемни Централното управление на НЗОК, както в офисите на всяка РЗОК
Каква дентална помощ заплаща НЗОК

Каква дентална помощ заплаща НЗОК

За хората над 18 години дейностите, които поема здравната каса са две - пломба или вадене на зъб, като пациентът дава още 4 лв., разясняват от институцията
Каква помощ ни оказва личният лекар

Каква помощ ни оказва личният лекар

В почивни и празнични дни можете да получите помощ в дежурния кабинет на практиката, с която той има сключен договор, обясняват от здравната каса
Кои болести засягат по-често жени

Кои болести засягат по-често жени

Те са заболяванията на щитовидната жлеза, лупус, еднометриоза, депресия и други, напомнят от НЗОК
Кои са профилактичните прегледи за жени

Кои са профилактичните прегледи за жени

В тях намират място както изследвания за бъдещите майки, така и за онкологични заболявания, напомнят от здравната каса
Кога ни трябва направление за лекар

Кога ни трябва направление за лекар

Те са нужни, за да ползваме услугите на НЗОК, важат 30 дни и за издаването им пациентите не плащат нищо
Koгa НЗОК плаща за лечение в чужбина

Koгa НЗОК плаща за лечение в чужбина

Обикновено това се случва, когато методът на диагностика или терапията не се предлагат в страната ни
1 2 3 4 5 ... 19 »
Видео преглед

По следите на здрaвната реформа с clinica.bg

СПРАВОЧНИК
Юни 2025 Предишен Следващ
Close Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки. Политика за бисквитките Съгласен съм