Проблем

Нарушения при рекламацията по празниците

04-01-2019 07:00
Гергана
Гергана
Добрева
kapry@abv.bg
Нарушения при рекламацията по празницитеДефектна сушилня, некачествени туристически обувки и съмнителна хидромасажна вана, ще проверяват от КЗП
Проблеми с рекламацията на стоки, както и нереални намаления са основната част от потребителските несгоди по време на празниците около Коледа и Нова година, съобщиха от Комисията за защита на потребителите (КЗП).
Оказва се, че стотици потребители са останали разочаровани от пазаруването по време на празниците в края на 2018 година. Жалбите, които са постъпили в КЗП са близо 500 само и то само за десетина дни. Некачествени туристически обувки за над 300 лева е развалила празничното настроение на наш сънародник, разказват от Комисията.

 

Друг пък е попаднал на дефектна сушилня

 

След като монтирали електроуреда му, човекът решил да го изпробва. Изненадата му била голяма, когато видял как от машината започва да тече вода, а минути след това тя напълно спряла да работи. Несгодите му обаче, не свършили дотук. Той отишъл в магазина, от където закупил сушилнята и поискал да я рекламира. Отказали му с мотива, че липсва гаранционна карта за електроуреда. В жалбата си да КЗП клиентът пише, че такава гаранционна карта дори не му е издадена.

 

По този случай КЗП ще направи проверка

 

Експертите обясняват, че според законовите разпоредби независимо дали търговецът е издал гаранционна карта или не, потребителят има право до 2 години да предяви рекламация за закупена дефектна стока. От своя страна, пък търговецът няма право да откаже да я приеме, и то с аргумент за липса на гаранционна карата. Според правилата гаранционната карта е гаранция, която е дадена от търговеца, но тя се явява допълнителна, а не основна такава, уточняват експертите." Всеки потребител може да се позове на законовата гаранция, която така или иначе е валидна. Ако има търговска може и на нея да се позове, ако условията посочени в нея са по-изгодни за него", допълват те. Освен тона напомнят , че касовата бележка е достатъчен аргумент, за да се възползва всеки потребител от законовата гаранция на която има право.

 

За жалба и срещу онлайн търговец

 

докладват от КЗП. В нея е посочено, че клиент си купува абсорбатор онлайн. Когато пристига електроуреда се оказва, че е дефектен. Купувачът се обажда на електронния магазин, от който приемат рекламацията, но повече от месец не предприемат нищо, за да отстранят дефекта. Така на практика се оказва, че ремонтът на електроуреда е забавен, отчитат от КЗП.

Хидромасажна вана за около 3 хиляди лева пък новогодишно вгорчава живота на собствениците си. Желаещите да си доставят домашно СПА изживяване купуват ваната и заплащат на касата цената й. Когато от магазина я доставят и монтират се оказва, че части от нея липсват. Така клиентите разбират, че са получили вана, но без функциите за които са платили. „Тук има съмнение за заблуждаваща информация от страна на търговеца, както и за нелоялна търговска практика", коментираха от КЗП.

 

Фалшивите намаления, са другите търговски гафове

 

по празниците. Такъв е случаят, за който жалба е подал гражданин, закупил обувки на намаление. На касата обаче, му маркират обувките на цена по-висока от обявената. Той бил шокиран, когато отворил кутията и видял, че на обувките има етикет с трета цена, която се оказва дори по-ниска от намалената. От КЗП обясняват случая с поредицата от намаления на стоката, без да е ясно коя цена до кога е важала. И по този случай предстои проверка на Комисията. "Ще изискаме паметта на касовия апарат и така ще засечем на каква цена в предходни периоди тази стока е продавана и дали посеченото намаление е реално такова".

 

Мебелни магазини също газят закона

 

Клиент отива в магазин за мебели, за да си купи маса. Харесва си една за 1086 лева. Подписва договор с търговеца за нея, но при доставката разбира, че трябва за заплати не тази сума посочена в договора , а друга и то доста по-голяма. „Съобщават му, че трябва да плати 1513 лева независимо, че сделката е сключена на обявената по-ниска цена, аргументирайки се с това, че цената е била единствено за мострен модел". 25 000 са всички жалби, постъпили в комисията през миналата година. Жалбите са за всякакви потребителски неволи, уточняват експертите. От това, че несъвпадението в цената е било 1 стотинка, до това, че човек си е закупил скъпа вещ и е имало проблем или с доставката, или с функционирането й.


Този месец на вашите въпроси отговарят специалистите от Болница "Тракия" в Стара Загора.

СПРАВОЧНИК
Болест ли е любовта?

Февруари 2019