Внимание

Пет съвета за здравословно хранене

02-01-2019 07:11
Не залагайте на еднотипното меню, а се стремете ежедневно към микс от различни продукти, казват експертитеПет съвета за здравословно хранене
Clinica.bg

press@clinica.bg

Новогодишните празници освен удоволствие са и изпитание. След тежките трапези всеки се зарича да започне диета още на следващия ден. Дали обаче това е решение на въпроса и какво всъщност представлява рационалният режим на хранене, вижте в препоръките на експертите от Световната здравна организация (СЗО).

Телата ни са сложно устроени и се нуждаят не от еднотипна, а от богата гама храни, казват здравните специалисти. Затова всеки ден трябва да ядете по малко от различните видове продукти - зърнени култури, картофи и ориз; бобови храни; зеленчуци и плодове; месо, риба, яйца и мляко. Също така е добре да избирате пълнозърнестите варианти на храните, където има такива. За малки закуски между храненията пък не налитайте на сладкиши и чипсове, а на ядки и сурови плодове или зеленчуци.


Ограничете солта


Прекалената й употреба може да повиши кръвното налягане, което пък е рисков фактор за редица болести като инсулта и инфаркта. СЗО препоръчва дневната доза да е 5 грама или една чаена лъжичка, в повечето региони обаче това не се спазва. За да ограничите солта, не само слагайте по-малко допълнително в яденето си, но и внимавайте какво е съдържанието й в храните с етикети, не ползвайте солени сосове, съветват експертите.


Намалете мазнините


Мазнините са другият голям бич за съвременния човек. Те водят до затлъстяване и сърдечносъдови заболявания. Особено вредни са наситените мазнини в готовите продукти, които повишават риска от здравословни проблеми с 30%. За да ги намалите, заменете маслото и маста с по-здравословни мазнини като растителните – олио, зехтин и др. Предпочитайте белите меса и рибата, които съдържат по-малко мазнини. Приготвяйте месото на пара или печено вместо да го пържите. Четете внимателно етикетите на готовите храни преди да ги купите.


И сладкишите


Прекалената захар е не само лоша, но повишава риска от затлъстяване, което влече след себе си хронични проблеми. Когато мислите за захарта не забравяйте и напитките. В един кен с безалкохолно може да има до 10 лъжици със захар, припомнят експертите. Затова по-добре е да замените сладкишите и соковете с плодове и фрешове, смятат те. Задължително ограничете сладкото и соленото за децата, докато не станат поне на 2 години.


Кажете не на многото алкохол


Бира или вино – да, но с мярка. Прекаленото пиене може да засегне черния ви дроб, да доведе до онкологични и сърдечносъдови и дори ментални проблеми.


Превърнете своите мечти в цели

Превърнете своите мечти в цели

Едно ново начинание за доброто физическо и ментално здраве е идеално за добра и успешна нова година, казва д-р Цветеслава Гълъбова
Любовта ни дава криле

Любовта ни дава криле

Хората живеят много по-освободено, с разчупени граници, това е една от причините за нестабилността на връзките, казва Таня Илиева

Да събудим метаболизма за 15 минути

Да събудим метаболизма за 15 минути

Ежедневната кратка тренировка гори мазнини, става навик и в един момент организмът сам започва да я търси, казва Стела Колева
Бърн аут ли сте?

Бърн аут ли сте?

Преценете сами, като отговорите на 13 лесни въпроса, подбрани от експертите по човешки ресурси

Масаж на лицето или как да намалим бръчките

Масаж на лицето или как да намалим бръчките

Може да го практукувате и у дома, докато измивате лицето си, нанасяте серум или крем, стигат дори 5 минути
Как да спортуваме в пандемия

Как да спортуваме в пандемия

Влизането във форма е маратон, а не спринтова отсечка, движете се 45 минути дневно за здраве, точно сега не се пренатоварвайте, казва Ванко Георгиев
70% от българите се имат за здрави

70% от българите се имат за здрави

9% са лежали в болница през 2019 година, а над 60 на сто са търсили личния си лекар, сочи Европейското здравно интервю
Балчик наложи мораториум на 5G мрежата

Балчик наложи мораториум на 5G мрежата

Отлагането на изграждането й е заради подписка на граждани
Кариерата изяжда любовта

Кариерата изяжда любовта

В месеца на Свети Валентин и в Деня на влюбените потърсихме специалистите, за да разберем какво ни пречи да имаме успешни връзки. Отговорите дава проф. Захарина Савова.
Докато се опитваме да отслабнем, пълнеем

Докато се опитваме да отслабнем, пълнеем

Да изглеждаме добре е важно. С настъпването на студените сезони обаче, всеки започва да се притеснява от килограмите. какво да правим, попитахме диетолога д-р Ипократис Пападимитракос.

1 2 3 4 5 ... 8 »
Преглед

На вашите въпроси отговарят специалистите от Болница "Тракия"

СПРАВОЧНИК
Къде в здравеопазването трябва да има най-големи инвестиции в Бюджет 2022 ?

Януари 2022 Предишен Следващ