Внимание

Пет съвета за здравословно хранене

02-01-2019 07:11
Clinica.bg

press@clinica.bg
Пет съвета за здравословно храненеНе залагайте на еднотипното меню, а се стремете ежедневно към микс от различни продукти, казват експертите

Новогодишните празници освен удоволствие са и изпитание. След тежките трапези всеки се зарича да започне диета още на следващия ден. Дали обаче това е решение на въпроса и какво всъщност представлява рационалният режим на хранене, вижте в препоръките на експертите от Световната здравна организация (СЗО).

Телата ни са сложно устроени и се нуждаят не от еднотипна, а от богата гама храни, казват здравните специалисти. Затова всеки ден трябва да ядете по малко от различните видове продукти - зърнени култури, картофи и ориз; бобови храни; зеленчуци и плодове; месо, риба, яйца и мляко. Също така е добре да избирате пълнозърнестите варианти на храните, където има такива. За малки закуски между храненията пък не налитайте на сладкиши и чипсове, а на ядки и сурови плодове или зеленчуци.


Ограничете солта


Прекалената й употреба може да повиши кръвното налягане, което пък е рисков фактор за редица болести като инсулта и инфаркта. СЗО препоръчва дневната доза да е 5 грама или една чаена лъжичка, в повечето региони обаче това не се спазва. За да ограничите солта, не само слагайте по-малко допълнително в яденето си, но и внимавайте какво е съдържанието й в храните с етикети, не ползвайте солени сосове, съветват експертите.


Намалете мазнините


Мазнините са другият голям бич за съвременния човек. Те водят до затлъстяване и сърдечносъдови заболявания. Особено вредни са наситените мазнини в готовите продукти, които повишават риска от здравословни проблеми с 30%. За да ги намалите, заменете маслото и маста с по-здравословни мазнини като растителните – олио, зехтин и др. Предпочитайте белите меса и рибата, които съдържат по-малко мазнини. Приготвяйте месото на пара или печено вместо да го пържите. Четете внимателно етикетите на готовите храни преди да ги купите.


И сладкишите


Прекалената захар е не само лоша, но повишава риска от затлъстяване, което влече след себе си хронични проблеми. Когато мислите за захарта не забравяйте и напитките. В един кен с безалкохолно може да има до 10 лъжици със захар, припомнят експертите. Затова по-добре е да замените сладкишите и соковете с плодове и фрешове, смятат те. Задължително ограничете сладкото и соленото за децата, докато не станат поне на 2 години.


Кажете не на многото алкохол


Бира или вино – да, но с мярка. Прекаленото пиене може да засегне черния ви дроб, да доведе до онкологични и сърдечносъдови и дори ментални проблеми.



Кариерата изяжда любовта

Кариерата изяжда любовта

В месеца на Свети Валентин и в Деня на влюбените потърсихме специалистите, за да разберем какво ни пречи да имаме успешни връзки. Отговорите дава проф. Захарина Савова.
Докато се опитваме да отслабнем, пълнеем

Докато се опитваме да отслабнем, пълнеем

Да изглеждаме добре е важно. С настъпването на студените сезони обаче, всеки започва да се притеснява от килограмите. какво да правим, попитахме диетолога д-р Ипократис Пападимитракос.

Кожата започва да старее на 35 години

Кожата започва да старее на 35 години

Има ли революция в съвременната дерматология и грижите за лицето, какво да направим, за да запазим красотата на кожата си, попитахме доктор Радина Денкова.

Сиренето менте на отделен щанд

Сиренето менте на отделен щанд

Отпушиха реда за отпуска при осиновяване на дете до 5 години
Бързото отслабване - мит или реалност?

Бързото отслабване - мит или реалност?

Много хора у нас искат да отслабнат, при това бързо, и опитват различни начини. Прилагат се стресиращи гладни и полугладни диети, но без особен успех. Възможно ли е да се разделим с килограмите.

Постът чисти тялото от токсини

Постът чисти тялото от токсини

Въздържанието не бива да се възприема като диета, но има своите безспорни ползи за духа и тялото. Как да се разтоварим без рискове за здравето, попитахме проф. Донка Байкова.
В ритъма на щастието

В ритъма на щастието

За музиката, за спокойствието и начините, чрез които да помогнем сами на себе си, разговаряме с Лилия Ахтарова, директор на Музикотерапевтичен институт - София.
Водна гимнастика за всеки

Водна гимнастика за всеки

Пролетта чука на вратата и все повече хора се замислят за това как ще изглеждат на плажа само след няколко месеца. За водната гимнастика и ползите от нея, разговаряме с треньорката Габриела Панайотова.
Бъдете център на света си

Бъдете център на света си

Кога се извъртя една година и пак наближава 8 март. Това е хубав повод дамите да се замислят за себе си. На какво да обърнат внимание, попитахме проф. Захарина Савова.

Филър – що е то?

Филър – що е то?

Да сме красиви, по-млади, с идеална кожа – това е мечтата на много от нас. Може ли да стане, как, кои са плюсовете и минусите, разговаряме вижте сега.
1 2 3 4 5 ... 7 »

Този месец на вашите въпроси отговарят специалистите от Болница "Тракия" в Стара Загора.

СПРАВОЧНИК
Юли 2019