Втори по честота алерген стават текстилните бои, каза Доц. Жана Казанджиева
Десислава Антова antova.desy@gmail.com
Над от 150 млн. европейци страдат от хронични алергични заболявания. Това стана ясно при обявяване на Десета юбилейна кампания за диагностика и профилактика на кожните алергични заболявания. Тя ще се проведе в периода 12 – 14 ноември.
Тази година кампанията е насочена към заболявания като атопичен дерматит, уртикария и контактен дерматит. Доц. Жана Казанджиева от Александровска болница, която завежда секция по дерматология към Българско дерматологично дружество посочи, че в България липсва тестуване покрито от НЗОК. Прогнозите са, че през 2025 г. половината от европейската популация ще има някакви алергични проблеми – бронхиална астма, алергичен конюктивит и алергичен ринит. Кожните проблеми засягат над 30% от активното население. Кожната екзема, атопичния дерматит, уртикарията.
Положителните реакции при тестуване достигат до 40% - 50%.
Д-р Казанджиева отбеляза, че атопичният дерматит трикратно е увеличил честотата си при децата до 30%, а при възрастните за период от няколко десетилетия от 2% вече става въпрос за 10%. Смята се, че към 2050 г. всяко второ дете в развитите страни ще се ражда с някакво предразположение към атопия. 5 млрд. евро годишно са загубите в ЕС по повод професионални алергични заболявания. Най-често сме алергични към никел, повече от една четвърт от пациентите са алергични към този модел. На второ място като алерген излизат текстилните бои, с които основно се оцветяват синтетични тъкани. Така голям проблем са вкички спортни екипи, които при спортуване и изпотяване, дават страшно много алергични реакции. Следват алергените към парфюмите, какъвто е перувианският балсам. При професионалните алергени е характерно, че пациентите се подобряват през отпуската и се влошават по време на работата.
Голям проблем представляват професионалните екземи при фризьори и маникюристи.
Опасни предразсъдъци са, че предпазването с кремове и ръкавици е само за хората с алергии. Напротив хората трябва да нанасят бариерни кремове, съветва д-р Казанджиева. Тя бе категорична, че е вреден митът, който битува, а именно схващането, че кожните заболявания не се лекуват. "Напротив, но е важно да разберем от какво са провокирани", заяви тя. В кампанията тази година отново участват Александровска болница, Аджибадем Сити Клиник, клиника Евродерма, където ще се проведат специализирани серии за тестване на фризьори и маникюристи, УМБАЛ Пълмед – Пловдив, дерматологичните отделения в УМБАЛ – Плевен, Клиниката по кожни и венерически заболявания в Стара Загора, клиниката в Русе. За пръв път ще бъде проведена кампания и във Варна.
"Дерматолозите са експертите за лекуване на кожните заболявания", напомни доц. Казанджиева.
Основни цели на кампанията:
Осигуряване на безплатни консултации, скриниране и алергологични тестувания за пациенти с контактен дерматит, уртикария и атопичен дерматит. Безплатна консултация и тестуване на пациенти с алергични реакции от определени продукти.Популяризиране на проблема с кожните алергии сред обществото. Дискутиране на възможностите за диагностика и лечение на алергодерматолозите, както и обсъждане на проблема с качеството на живот при пациентите с тези заболявания.
Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки. Политика за бисквиткитеСъгласен съм