Амортизираните коли са основен замърсител на въздуха и рисков фактор за катастрофи, казват от Българска асоциация за електрически превозни средства
Десислава Антова antova.desy@gmail.com
Средната възраст на колите у нас е 19 години и се покачва. Тези данни изнесоха от Българска асоциация за електрически превозни средства по време на дискусия за очакваните екоползи от допълнителното облагане на старите автомобили, предвидено в измененията на данъчните закони. Обсъждането се организира от Българска национална асоциация „Активни потребители".
Средната възраст на автопарковете в Европа е 10 години. За да се справят с остарелия автопарк в Албания дори са забранили вносът на над 10-годишни автомобили. Богомил Николов от БНА „Активни потребители" коментира, че не очакват с нововъведената екокомпонента при изчисляването на данъка върху моторните превозни средства да се намали замърсяването на въздуха и да се стимулира покупката на по-нови коли или на електромобили. Според него причините за това са много.
Най-голямата несправедливост
е при автомобилите с газови уредби, смятат от асоциацията. Въпреки че те замърсяват най-малко, ще трябва да плащат наравно с останалите. Средно с 15% е нарастването на данъка за старите автомобили. От данъчно облекчение през 2019 г. ще се ползват колите с екостандарт „Евро 4". Остарелият автопарк, освен че е и сред основните причини за замърсяване е сочен и за една от най-честите причини за смъртност при катастрофи. На година умират между 800 и 900 души, двойно повече от Европа. Според доклад на Световната банка в глобален мащаб замърсяването на въздуха е четвъртата причина за преждевременна смъртност.
40 електромобили за нуждите на общините
са закупени у нас със средства от Националния доверителен екофонд. Докато в Естония с европейски средства е изградена цяла мрежа за зареждане на електромобили. Причината за малкото покупки е, че общините у нас не се интересуват от възможността да купуват електромобили, смята Богомил Николов от асоциацията. Той определи и премахването на отстъпката за поставен катализатор като абсурдна. Друг проблем е, че не се отчита хибридният двигател при изчисляването на данъка. "Реално замърсяващият двигател там е само един, но изчислението на мощността, основа за формиране на данъка, е взето на базата и на двата двигателя. Така напрактика ще се облага и екологичният електрически автомобил", заключи Николов.
Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки. Политика за бисквиткитеСъгласен съм