Поглед

30 млн. лв. повече за заплати в здравеопазването

26-10-2018 17:42
Надяваме се в края на тригодишната бюджетна прогноза да нямаме дългове към европейските ни партньори, каза Кирил Ананиев 30 млн. лв. повече за заплати в здравеопазването
Десислава
Десислава
Антова
antova.desy@gmail.com
Министърът на здравеопазването Кирил Ананиев представи пред партньорите от Националния съвет за тристранно сътрудничество рамките на проектобюджета на НЗОК за следващата година. Разходите за здраве се увеличават с над 490 млн. лв.
Общите разходи за функция здравеопзавне в консолидираната фискална програма за 2019 г. достигат 5,257 200 млрд.лв. , което представлява 4,5% от БВП. Спрямо предходната година е налице ръст на разходите с около 547 млн. лв. Разчетените средства по функция здравеопазване за 2019 г. отразяват държавната политика в областта. По бюджета на НЗОК са предвидени допълнителни разходи в размер на около 490 млн. лв. С този ръст на разходите ще има устойчивост, стабилност и предвидимост в здравноосигурителната система. Ще се създадат предпоставки за контрол и ефективност на разходите в системата на здравното осигуряване, както и за осигуряване на качество в лечението и достъп до медицинска помощ, включително и чрез създаване на нов интегриран орган към Министерство на здравеопазването – това е Агенцията за медицински надзор. Основните приоритети в областта на здравеопазването са следните – подобряване диагностиката, достъпа и качеството на заболяванията, приоритетно развитие на спешната помощ чрез инвестиции в ресурсното, техническото, логистично и кадрово развитие.

Въвеждане на интегриран подход за медицински грижи


за репродуктивно, майчино и детско здраве, създаване на по-големи възможности за подкрепа на раждаемостта чрез организационно и финансово подпомагане на лица с репродуктивни проблеми сред населението на страната. Въвеждане на електронни услуги и информационни технологии, които да предоставят информираност, проследяемост, справедливост, равнопоставеност и обективен контрол на процесите в здравната система. Създаване условия за повишаване качеството на медицинските услуги и достъпност на лечението и ефективност и контрол при тяхното усвояване. Създаване на Агенция за медицински надзор като второстепеннен разпоредител с бюджет към министъра на здравеопазването и статут на изпълнителна агенция, която да осъществява регулиране и контрол на медицинската дейност. Провеждане на адекватна лекарствена политика, насочена към осигуряване на качествени, ефективни, достъпни лекарствени продукти и въвеждане на принципа за предписване на лекарствени продукти на база терапевтичен курс, съобразен с неговата разходна ефективност. Намаляване употребата на наркотични вещества и свързаните с наркотици здравни и социални рискове и вреди чрез въвеждане на интегриран, обективен и балансиран подход в политиката за намаляване търсене на наркотици. В проектобюджета на МЗ за 2019 г. общо разходите и трансферите са в размер на 591, 6 млн.лв. В това число общо разходи 548, 6 млн.лв. и трансфер от 43 млн. лв.

Ръстът спрямо 2017 г. е 72, 3 млн. лв.

в това число разходи 53,3 млн. лв. и трансфери 19 млн. лв. Чрез бюджета на Министерство на здравеопазването ще се финансират програми и дейности, осъществявани от бюджетните структури в областта на общественото здраве, спешната помощ, стационарната психиатрична помощ, медикосоциалните грижи за деца и др. Финансово ще се осигуряват национални програми за профилактика, контрол и лечение на социално значими заболявания, ваксини за задължителни имунизации и реимунизации, както и обучение за придобиване на специалност в системата на здравеопазването. Увеличението на разходите по бюджета на Министерство на здравеопазването в размер на 53,3 млн. лв. е в следните основни направления. Първо разходи за персонал. Разходите за персонал по проектобюджета за 2019 г. са в размер на 245, 960 млн.лв. Предвидените средства в проекта за 2019 г.за персонал са увеличени спрямо 2018 г. са увеличени с 30 млн. лв. В проектобюджета за 2019 г. е отразено увеличението на размера на минималната работна заплата и свързаните с това осигурителни вноски. В проета са заложени средства за повишаване разходите за персонал в съответствие с държавната политика за повишаване доходите на заетите в бюджетната сфера през 2019 г.

Средствата за издръжка и други разходи

по проектобюджета са в размер на 160,3 млн. лв. или увеличение с 14, 3 млн. лв. спрямо бюджета за 2018 г. Субсидии за осъществяване на болнична помощ. Средствата за субсидии за осъществяване на болнична помощ по проектобюджета са в размер на 101, 6 млн.лв, което представлява увеличение с 15 млн. лв. В рамките на заложените средства за 2019 г. се предвижда устойчиво субсидиране на лечебните заведения за болнична помощ, за оказване на медицинска помощ при спешни състояния в съответствие с член 106 а от Закона за лечебните заведения и финансова подкрепа за общинските лечебни заведения. Текущи трансфери, обезщетения и помощи за домакинствата – разходите за 2019 г. са в размер на 20,8 млн. лв., което представлява намаление с 14 млн. лв. спрямо бюджета за 2018 г. През 2019-та година дейностите за лечение на деца и лечение на български граждани в чужбина преминават на финансиране и управление към Националната здравноосигурителна каса.

Капиталовите разходи в проектобюджета за 2019 г. са в в размер на 19, 9 млн. лв.,

което представлява увеличение от 8 млн. лв. спрямо бюджета за 2018 г. Плащания от трансфери и целеви субсидии към НЗОК. През 2019 г. се предвижда МЗ ежемесечно да предоставя трансфер към бюджета на НЗОК в общ годишен размер от 43 млн. лв., което е увеличение с 19 млн. лв. в сравнение с бюджета за 2018 г. поради преминаването на дейността на Центъра Фонд за лечение на деца и Комисията за лечение в чужбина от министерството към НЗОК. Проектът на бюджет на НЗОК е съставен в съответствие с бюджетната рамка и с отрицателно бюджетно салдо в размер на 50,4 млн. лв. с източник на финансиране наличността на НЗОК в БНБ. С него се постига гарантиране на пакета здравноосигурителни дейности в обхвата на задължителното здравно осигуряване. В проект 2019 г. са предвидени следните параметри на самостоятелния бюджет на НЗОК – общо 4,299 млрд.лв. приходи и трансфери и 4,350 млрд. лв. разходи и трансфери. Общо разходите от 4,344 млрд. лв. включват резерва от 127, 1 млн. лв.

Увеличението на разходите по проект 2019 е 489, 6 млн. лв.

спрямо Закона за бюджета за тази година. Здравноосигурителните плащания са в размер на 4,116 млрд. лв. или ръст от 454, 3 млн. лв. спрямо тазгодишния бюджет. В проекта на бюджета на НЗОК за 2019 г. е предвидено следното разпределение на здравноосигурителните плащания по видове: Първична извънболнична помощ – 225 млн.лв; Специализирана извънболнична медицинска помощ – 250, 7 млн.лв.; Дентална помощ - 167 млн.лв.; Медикодиагностична дейност – 90 млн.лв; Лекарствени продукти, медицински изделия и диетични храни за домашно лечение на територията на страната и за лекарствени продукти за лечение на злокачествени заболявания в условията на болнична медицинска помощ – 1,117 млрд. лв. Като в това число за лекарствени продукти и диетични изделия за специални медицински цели на територията на страната – 732, 8 млн.лв. Лекарствени продукти, назначени с протокол, за които се извършва експертиза 422,7 млн. лв. Лекарствени продукти за лечение на злокачествени заболявания в условията на болнична медицинска помощ, които НЗОК заплаща извън стойността на указаните медицински услуги 385 млн. лв.

Надяваме се в края на тригодишната бюджетна прогноза да нямаме никакви дългове

към нашите европейски партньори. Здравноосигурителните плащания могат да бъдат увеличени със сумата по резерва на НЗОК -127, 1 млн. лв. Общо разполагаемите средства за здравноосигурителните плащания по бюджета на НЗОК за 2018 г. 4,243 млрд.лв. Очакваните резултати са следните: ефективно функциониране на системата на здравното осигуряване във всичките и предвидени в закона направления. Осигуряване на здравноосигурените лица на достъпна, качествена и своевременна медицинска помощ, равнопоставен достъп на лечебните заведения до системата на задължителното здравноосигурване. Предвидени са 43 млн. лв. плащания за лекарствени продукти и медицински дейности за здравноосигурените лица за сумите от разликата в потребителската такса и за лечение на лица до 18 и над 18-годишна възраст в чужбина за сметка на получени трансфери от МЗ. С преходните и заключителни разпоредби се предлагат промени в Закона за здравното осигуряване, Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, Закона за лечебните заведения, Закона за здравето.

По следите на здравната реформа с доц. Спас Спасков

По следите на здравната реформа с доц. Спас Спасков

Тя ще дойде постепенно, но колкото повече се бавим, толкова по-висока цена плащаме и това е ясно, казва той
Политическите партии спряха реформата

Политическите партии спряха реформата

Те искат да управляват финансовия ресурс през болниците, а не това да прави пазарът, както и да имат работни места, за да изпълнят ангажиментите, които са поели, казва доц. Спас Спасков
Болниците бяха много още през 2003 г.

Болниците бяха много още през 2003 г.

Затова направихме първата здравна карта, тя трябваше да каже къде да има лечебно заведения и къде не, но медицината много често се политизира, казва проф. Красимир Гигов
По следите на здравната реформа с проф. Красимир Гигов

По следите на здравната реформа с проф. Красимир Гигов

Сегашното състояние на здравната систтема е плод на политическо решение, а не лично на МЗ, кзва той

"По следите на здравната реформа" с проф. Генчо Начев

Няма държава, в която здравеопазването да е чист пазар, никъде в цивилизования свят не може да отидеш на това поле и да направиш болница, казва той
Не съм оптимист за здравеопазването

Не съм оптимист за здравеопазването

С химикала се вадят повече пари, отколкото със слушалката и скалпела, цялата работа се изроди, защото няма контрол, казва проф. Генчо Начев

Парите движат здравеопазването

Парите движат здравеопазването

И в това няма нищо лошо, ако се използват, както трябва, особено, когато са обществени средства, смята проф. Атанас Щерев

НЗОК ще стане и застраховател

НЗОК ще стане и застраховател

Касата ще е равнопоставена на здравните фондове при новия модел, каза министър Ананиев
Районни колегии подкрепиха БЛС за новия модел

Районни колегии подкрепиха БЛС за новия модел

Лекари от София, Хасково и Кюстендил изразиха съгласие с опасенията на съсловната организия за предложената реформа
Ситуацията с новия модел е параграф 22

Ситуацията с новия модел е параграф 22

Здравният министър Кирил Ананиев представи официално визията си за новия здравноосигуретелен модел. Той предвижда демонополизация на НЗОК, която ще се конкурира с частни фондове. Kaкви проблеми би решил новият модел, какви са рисковете и алтернативите, попитахме Аркади Шарков, здравен експерт в ЕКИП.
1 2 3 4 5 ... 15 »
Видео преглед

По следите на здрaвната реформа с clinica.bg

СПРАВОЧНИК
Сдвоихте ли телефона си с електронното си здравно досие?

Септември 2024 Предишен Следващ
Close Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки. Политика за бисквитките Съгласен съм