коментар

Рисков ход е здравна реформа преди избори

10-10-2018 08:00
Десислава
Десислава
Антова
antova.desy@gmail.com
Рисков ход е здравна реформа преди избори  Съществува опасност проблемите на НЗОК да се пренесат в застрахователните дружества, смята Аркади Шарков
Министърът на здравеопазването Кирил Ананиев представи моделите за реформа в здравното осигуряване, какви стъпки са нужни, за да не се получи ситуация подобна на тази с частните пенсионни фондове пред clinica.bg коментира Аркади Шарков от Експертен клуб за икономика и политика (EКИП).
Покачването на вноската за здраве е абсолютно неаргументирано в момента. Притеснителното в първия модел с демонополизация на касата е, че отново се иска шокова терапия. Тоест автоматично 8% да бъдат разпределени към застрахователните дружества, без преди това да се направи пилотна проверка дали всяко едно от тях може да издържи на това напрежение. Вторият модел от предлаганата от министър Ананиев реформа - с предвидено допълнително задължително зравнозастраховане, не е логичен.
Възможни са и други варианти, свързани най-вече със следните стъпки – да се остойности лекарския труд, да бъдат преостойностени много от клиничните пътеки, защото някои са свръхфинансирани, а други са недофинансирани. Именно тук можем да видим корелацията какво желаят да специализират студентите и липсата на кадри в едни направления, за сметка на други, в които има свръхизобилие.

Ако говорим за преминаване към какъвто и да е

друг финансов модел, лекарствата в последните години са тези, които бележат преразход в бюджета на касата. При евентуално преминаване към здравно застраховане много от тези проблеми ще бъдат пренесени към частните дружества, особено ако те бъдат задължени от държавата задължително да застраховат. По този начин ще се създаде много голяма опасност на застрахователния пазар от рухването на определени дружества. Така че, там също трябва да се направи реформа. Началото й може да бъде разделянето на бюджета за медикаменти с аналог и за медикаменти без аналог, което ще създаде и вътрешногрупова конкуренция между компаниите в сектора, а също така ще създаде предпоставки да се види кое, за какво и колко се потребява, както и за какви заболявания. Разполагаме с данни за това, че около 70% от бюджета на касата отива за около 30% от пациентите в България и едва 30% от бюджета отива за 70% от пациентите.

Подходящ за нашата икономическа реалност

би бил моделът, който трябваше да се реализира при покачването на здравната вноска от 6% на 8%. Тогава бе разписано разликата от 2% да бъде резерв, който да бъде преразпределен по-нататък към частни застрахователни фондове, които да започнат да навлизат на пазара на здравеопазването. Това не се случи. Тези пари останаха в касата. Ако поетапно се тръгне и пилотно бъдат преразпределени тези средства, ще има много по-голяма възможност да бъде извършена разумна реформа, много по-щадяща както за пациентите, така и за бюджета и за всички участници в системата на здравеопазването. Опитът да се направи рязка промяна към абсолютна демонополизация е по-рисково.
Друг модел, който също е възможен, е касата да смъкне процента на здравна вноска и да запази един основен, базов пакет от услуги или „златен стандарт" за всяко едно заболяване и лечение, а пациентът, ако желае да доплаща за иновативни, най-нови и лъскави терапии и съответно да доплаща доброволно към застрахователен фонд. Това също е възможно да бъде направено. Смятам, че това също е разумна стъпка в правилната посока. Тепърва ще видим какво се случва в Министерство на здравеопазването.

Сега се създават работни групи и тепърва ще се

реформират моделите, които бяха предложени. Това е и обещанието от страна на министъра. Първата стъпка за реформа в правилната посока е преостойностяване на клиничните пътеки. Това е по-дългосрочна реформа. При лекарствата промяната може да се извърши буквално за един ден. Тям няма такова наслояняване, каквото има при клиничните пътеки, няма толкова много заинтересовани групи при тях. Ако говорим за остойностяването на лекарския труд, това също е дългосрочна реформа, но е нужно да бъде започната сега. Самите лекари не знанят първо колко им струва труда, второ пациентът не знае. Третото, което е нужно като реформа и което се извършва вече в много от държавите, включителнои тези с най-висок стандарт, както и с най-добро здравеопазване, е прозрачност на цените. Прозрачността на цените на болничната помощ е ключова. Тогава пациентът да може сам да избере, къде да отиде да се лекува и съответно да види какво ще получи срещу това, което ще плати. По този начин ще се създаде реална ценова конкуренция, а именно това липсва в момента на пазара на здравеопазване, колкото и да не е пазар в реалния смисъл на думата. Наименованието търговски дружества съвсем не са проблем.

Това дали ще смениш наименованието на една болница,

няма да реши проблемите. Големите проблеми на тези болници, които са със задължения, не са в това, че са търговски дружества, а в това, че приходите им са по-малко от разходите. Това е проблем на управлението, а не на модела на самото дружество. Другият проблем е, че следва Министерство на здравеопазването и Медицинският одит да си свършат достатъчно добре работата, защото Министерство на здравеопазването е принципал на държавните болници, както и на част от областните. Така че следва да си вършат работата и по отношение на част от контрола. Това какво се случва в тези болници се контролира с навременна реакция, а не след две, три или пет години, когато толкова много пари са изразходени и загубени или „откраднати", че да се налага определени областни болници да бъдат затваряни. По-добре е да се започне с реформите поне като начало и поетапно да се преминава на по-пазарен принцип в здравеопазването, за да може частните дружества като такива, разполагащи с лични финанси, да управляват тези пари. Касата не управлява, тя само преразпределя. Управлявайки тези пари тях ще ги и грижа за тях.

За да не стане като със системата на пенсионното осигуряване,

където отново имаме незавършена реформа. Следва да бъдат установени правилата на разплащане, правилата на администриране на целият процес на здравеопазването. Тук съществена роля ще има Комисията за финансов надзор. Затова казвам преди да се премине към какъвто и да е здравноосигурителен модел следва да бъдат направени реформите, за да се създаде една стабилна основа, върху която да се промени цялата финансова структура на системата. Преди избори чисто политически това би било много рисков ход от страна на управляващата коалиция.


Рано е за пълна демонополизация на здравната каса

Рано е за пълна демонополизация на здравната каса

Ще подпишем анекса към НРД за денталната медицина през януари, след като Конгресът на БЗС го одобри
Монополът на НЗОК да падне

Монополът на НЗОК да падне

Едновременно задължително здравно осигуряване и задължително здравно застраховане няма аналог в нито една европейска държава, казват БТПП
Депутатите се изгубиха в бюджета на НЗОК

Депутатите се изгубиха в бюджета на НЗОК

Левицата го дава на съд, от ГЕРБ напомниха, че склерозата е признак на ранна деменция

НРД под въпрос

НРД под въпрос

Ако корекциите ни в бюджета на НЗОК не се уважат, ще искаме оставки, казва д-р Иван Маджаров
Кабинетът разрешава новите болници

Кабинетът разрешава новите болници

Ще има изключения за лекарите с един трудов договор в регионите без достатъчно специалисти

Опозицията готова с ремонта на бюджета

Опозицията готова с ремонта на бюджета

Да отпадне одобряването на болниците от партиите, како и пререгистрацията на лечебните заведения, предлагат депутати

Лимитирането е чужда материя за мен

Лимитирането е чужда материя за мен

Здравната система непрекъснато генерира новини – предстои приемането на бюджета на НЗОК и на министерството за 2019 г., обсъждат се нови модели на здравно осигуряване, текат преговори за Национален рамков договор за догодина. Как всичко това ще се отрази на университетската болница „Канев" в Русе, какви са основните проблеми там и идеите за решаването им, попитахме новия директор доц. Александър Парашкевов.
Застрахователите са за демонополизация

Застрахователите са за демонополизация

Успоредно с нея от асоциацията предлагат и въвеждане на допълнителен доброволен стълб

Няма оплаквания към НЗОК за лечение в чужбина

Няма оплаквания към НЗОК за лечение в чужбина

Ще бъдат обсъдени всички варианти, за да се вземе най-доброто решение за организацията на работа след преминаването на Фонда за деца към здравната каса, каза Кирил Ананиев
Здравеопазването не е недофинансирано

Здравеопазването не е недофинансирано

България има близо до средния за ЕС разход в системата, правителството все още не е представило ясна визия за бъдещето на сектора, казват от ИПИ
1 2 3 4 5 ... 12 »

Този месец на вашите въпроси отговарят специалистите от Болница "Тракия" в Стара Загора.

СПРАВОЧНИК
Декември 2018