Иновации

БГ-учени правят добавки за онкотерапии

05-10-2018 08:04
Мила
Мишева
mila.misheva@gmail.com
БГ-учени правят добавки за онкотерапииНационална програма предвижда разработване на нови биологично активни вещества с антиинфекциозен и противотуморен ефект

Наши учени ще разработват хранителни добавки, приложими при терапии на онколболни. Те ще бъдат биологично активни средства от природни източници като растения и бeзгръбначни животни. Това разказа за clinica.bg. шефката на дирекция „Наука" в МОН д-р Милена Дамянова.

Разработките на био-хранителни добавки и козметика ще бъдат по национална програма „Иновативни нискотоксични биологично-активни средства за прецизна медицина".

Бюджетът е 5.9 млн. лв., а срокът за

изпълнение - 4 години, до 2021 г. Това време не е достатъчно за създаване на лекарства, затова и програмата фокусира върху хранителни добавки, обясни д-р Дамянова. Идеята е да се разработят нови биологично активни вещества с антиинфекциозен и противотуморен ефект, както и срещу невродегенеративни заболявания. Целта е така да се подпомогне решаването на важни проблеми от глобален характер, стоящи пред здравните и социални системи, каквито са някои бактериални, вирусни, гъбични и паразитни инфекции, както и туморни и невродегенеративни заболявания.

„Те няма как да бъдат основно лекарство,

а по-скоро добавки, приложими например при преодоляването на страничните ефекти от химиотерапия и лъчетерапия", обясни още д-р Дамянова. Идеята е програмата да съдейства и за ориентиране на здравната ни система в посока на превантивна, прецизирана и персонализирана медицина. При персонализираната медицина пациентът и неговия уникален организъм се поставя в основата на определяне на компонентите на лечението, обясни още тя. Биологично активните средства, които ще се извличат от растения и безгръбначни животни като охлюви например имат по-ниска токсичност, в сравнение с конвенционалните антинеопластични лекарства.

Въпреки добрата им ефективност,

те показват ниска селективност, защото засягат и бързоделящите се нормални клетки. Това пък води до тежки странични ефекти като миелосупресия, и гастро-интестинални нарушения, а също така и прояви на кардио-, хепато- и нефротоксичност, и други.

Националната програма е разработена от колективи от учени от БАН, МУ-София, МУ-Пловдив и др. В бюджетното изпълнение е заложено през тази година да бъдат усвоени 1.3 млн.лв., през 2019 г. – 1.6 млн. лв., а през 2020 г. и 2021 г. – по 1.5 млн.лв.

При избора на националната програма сме се съобразили и с приоритетните предизвикателства на ЕС, където целево се инвестира в научни изследвания и иновации, които да имат реално въздействие върху здравето на гражданите, обясни още д-р Дамянова.

МЗ приканва болниците за лекарствата

Процедурата по събирането на заявките стартира на 29 януари и ще приключи на 5 февруари
ЕМА ограничи употребата на крем с естрадиол

Той се използва от жени в менопауза, но нежеланите реакции са сходни с тези при хормонозаместителна терапия
Нов хирургичен метод при Базедова болест

Прилага се в УМБАЛ „Св. Иван Рилски", а целта му е да облекчи симптомите на зоболяването
Проблем с лекарство за деца

Д-р Дечо Дечев в писмо до МЗ настоява спешно да се регламентира реда за приложение на лекарството Спинраза
БГ учени откриха ново генетично заболяване

Проф. Ивайло Търнев и екипът му от Клиниката по нервни болести на УМБАЛ „Александровска" – доц. Теодора Чамова и д-р Ани Танева стоят зад откритието
НЗОК обяви болниците купували Пеметрексед

Техният брой е 29, като 10 са частните лечебни заведения
EMA препоръча 66 нови лекарства

30 от тях са имали ново активно вещество, което никога досега не е било разрешено в ЕС, става ясно от доклада на Европейския регулативен орган за 2019 г.
Забраняват аптеките за търговци на едро

Промените в регулацията на лекарствата влизат за обсъждане в парламента
Нов ред при отстъпките за скъпите лекарства

Касата ще плаща медикаментите, а при липса на ефект от терапията, фармакомпанията ще връща парите
Novartis придоби американска компания

Фармацевтичната фирма обяви преди два месеца, че ще участва в преговорите с 9,7 милиарда долара

Този месец на вашите въпроси отговарят специалистите от Болница "Тракия" в Стара Загора.

Януари 2020