Диети

Домашната лютеница е антиоксидантна бомба

02-08-2016 07:32
Плодове, зеленчуци и риба, са най-подходящите за лятото храни, препоръчва диетологът доц. Светослав ХанджиевДомашната лютеница е антиоксидантна бомба
Радостина
Радостина
Байчева
radost.baicheva@gmail.com
Желанието да имаме стройна фигура често ни кара да прибягваме до различни диети. Неправилно подбраният хранителен режим обаче може да бъде и опасен. За да сме здрави и красиви, е добре да заложим на качествени продукти и изпитаните балкански традиции в храненето, съветва видният български диетолог доц. Светослав Ханджиев. Попитахме го още как да ядем всичко, което обичаме и да не пълнеем, кои са подходящите диети за сезона.
Ако консумираме истински продукти, храната винаги е полезна. Задължително е обаче да съобразяваме режима си, ако страдаме от някакви заболявания. Тоест, храната може да се превърне в отрова за нас, ако нещо в тялото ни не
Визитка

Доц. д-р Светослав Ханджиев е един от най-популярните и всепризнати диетолози в страната. Той е изпълнителен член на ръководството на Европейската академия на науките по хранене. Основател и почетен председател на Българската асоциация за изследване на затлъстяването и съпътстващите го заболявания "Акад, Ташо Ташев". Автор на близо 300 научни публикации и 13 книги.
функционира правилно. Затова при различни болести има препоръчителни или категорично забранени храни. В такива случаи е задължителна консултацията с лекар, предупреждава доц. Ханджиев. При анемия например месото е важен елемент от храненето. От него обаче трябва да се лишат хората с подагра. Ако имате диабет, захарта и тежките мазни меса трябва да отпаднат от менюто ви. На болните от язва на дванайсетопръстника или гастрит пък гладуването е абсолютно забранено. Те трябва да се хранят няколко пъти на ден.

Когато човек е здрав обаче, ограничения няма. Препоръчително е да се храним разнообразно, но балансирано. С пълна сила важи правилото, че закуската трябва да е богата, обядът по-малък, а вечерята трябва да е скромна. Всякакви останали предписания, като спестяването на сутрешното хранене, са дадени от некомпетентни хора, твърди още видният диетолог.

Няма универсална диета за всички. Има обаче доказани добри хранителни практики. Ако ги следваме, можем да сме спокойни, че похапваме здравословно. Такива са например сходните кухни и традиции на балкански народи. От тук идва и формулирането на така наречената Балканска диета.

Боб, леща, картофи, сезонни плодове и зеленчуци, месо, хляб, яйца, мляко и всякакви млечни продукти, мед. Това са основните храни на предците ни. И до днес това са и най-полезните за нас продукти, подчертава доц. Ханджиев.

„Тук се консумират много храни богати на антиоксиданти – зеленчуци, плодовете, които растат по нашите земи. Например боровинките на Балканите имат повече антиоксиданти, отколкото тези в западна Европа, същото е и с нашето червено вино", коментира още специалистът.

Като полезна традиция той препоръчва и приготвянето на зимнина. В истинската домашна лютеница присъстват продукти, които я превръщат в антиоксидантна бомба, твърди диетологът.

Единственото допълнение към балканската диета е рибата. Добре е тя да се консумира поне 2 пъти седмично. Препоръчителен е и редовният прием на прясно и кисело мляко. Проучване показва, че се нареждаме на последно място в Европейския съюз по консумация на прясно мляко. А то подпомага много от важните процеси в организма.

Важно е обаче да сме сигурни в качеството на продуктите. Сиренето без мляко и кренвиршите без месо не могат да влязат в категорията полезни. Затова доц. Светослав Ханджиев препоръчва и да се завиши контролът на храните у нас.

„Ако нещо не е вредно, от това не следва непременно, че е полезно. Това важи и в областта на генно модифицираните продукти. Те все още не са разрешени за употреба, но вече се срещат в много храни. Установяването на последиците от тях обаче изисква повече време", коментира още той.

Освен правилното хранене, за да сме здрави не бива да забравяме и движението. Поне по час на ден трябва да ходим. За да си позволим да похапваме спокойно е задължително и да спортуваме.

Заложете на млякото през лятото


В топлите летни дни е добре да ядем повече плодове и зеленчуци, риба и мляко. По всяко време на година е полезно да правим и разтоварващи дни на плодове и зеленчуци. Те, както и постите обаче, трябва да се прилагат само от здрави хора. Режимът тогава трябва да е съобразен и с ежедневното ни натоварване, препоръчва още доц. Ханджиев.

Пет съвета за здравословно хранене

Пет съвета за здравословно хранене

След тежките празнични трапези всеки се зарича да започне диета още на следващия ден. Дали обаче това е решение на въпроса и какво означава рационален режим на хранене, казва СЗО. 

Докато се опитваме да отслабнем, пълнеем

Докато се опитваме да отслабнем, пълнеем

Да изглеждаме добре е важно. С настъпването на студените сезони обаче, всеки започва да се притеснява от килограмите. какво да правим, попитахме диетолога д-р Ипократис Пападимитракос.

Сиренето менте на отделен щанд

Сиренето менте на отделен щанд

Отпушиха реда за отпуска при осиновяване на дете до 5 години
Постът чисти тялото от токсини

Постът чисти тялото от токсини

Въздържанието не бива да се възприема като диета, но има своите безспорни ползи за духа и тялото. Как да се разтоварим без рискове за здравето, попитахме проф. Донка Байкова.
Защо мозъкът мрази диетите

Защо мозъкът мрази диетите

Какво се случва в мозъка ви всеки път, когато минете на диета, как наистина да се избавим от килограмите. На тези въпроси решихме да потърсим отговор точно преди деня за борба със затлъстяването.
Динята сваля кръвното, пъпешът – холестерола

Динята сваля кръвното, пъпешът – холестерола

Вкусни, ароматни, освежаващи. Динята и пъпешът са съкровища на масата през лятото. Какво ги прави приятел на сърцето, бъбреците и стомаха? И защо са полезни със семките? Попитахме д-р Райна Стоянова.
Фреш вместо енергийна напитка

Фреш вместо енергийна напитка

Независимо дали е време за купон или тежък ден в офиса, мнозина посягат към енергийните напитки. Защо трябва да внимаваме с тонизиращите кенчета и с какво да ги сменим? Отговаря диетологът проф. Донка Байкова.

Преборете жегите с домашна лимонада

Преборете жегите с домашна лимонада

Лятото е сезон, в който природата ни предлага всичко необходимо за ядене, за да може тялото ни да функционира добре. Но кое е най-подходящо за жегите, попитахме д-р Галина Арабаджиева.
Хапвайте череши при анемия и артрит

Хапвайте череши при анемия и артрит

Вкусни, сочни и лековити. Черешите са истински дар за здравето в началото на лятото. Как помагат при безсъние, ставни проблеми и нередовен стомах? И могат ли от приятел да станат враг? Отговаря доц. Светослав Ханджиев.
Как да (не) преядем по Великден

Как да (не) преядем по Великден

Изкушенията на великденската трапеза са изпитание и за най-желязната воля. Но Възкресение не бива да се превръща в маратон по преяждене. Може ли ни е хем вкусно, хем леко? Отговаря проф. Веселка Дулева.
Видео преглед

По следите на здрaвната реформа с clinica.bg

СПРАВОЧНИК
Има ли недостиг на инсулин в аптеките?

Март 2024 Предишен Следващ