15 септември

Хвалбите поощряват желанието за учене

15-09-2018 09:02
Не стресирайте децата с негативни послания, покажете им, че училището може да носи радост, съветва Лиляна Тръпчева Хвалбите поощряват желанието за учене
Мая
Мая
Ковачева
kovachevamaya@yahoo.com

Първият учебен ден наближава и с него са свързани куп емоции. Децата се вълнуват от новите срещи, уроците, вълнуващото ежедневие. Родителите се притесняват дали ще намерят най-хубавата раница, дали първолакът им ще попадне на най-готината учителка. За емоциите и отговорите на най-често задаваните въпроси около 15 септември, разговаряме с детския психолог Лиляна Тръпчева.

Без съмнение най-големите притеснения на 15 септември са за първокласниците и техните родители. Първият учебен ден бележи както началото на учебната година така и края на лятната ваканция. „При всяка промяна човек преживява своеобразна криза, свързана с притеснения и въпроси – дали ще се справи, как ще го приемат другите, дали ще получи одобрение или пък не, с какво би следвало да се раздели (свободно време, приятели, хобита). Но също така той може да се очаква с нетърпение, надежда и желание за среща и общуване с връстници, завръщане към стари навици и други", казва Лиляна.
Тръгването на училище обаче е сериозно предизвикателство и пред майките и бащите. Ако през лятото те са организирали свободното време на децата, докато са на работа, сега пред тях се изправя изпитанието да се справят с извънкласните дейности, да следят за провеждането им, да проявяват отговорност относно това дали детето спазва дисциплината в

ВИЗИТКА

Лиляна Тръпчева е детски психолог и психотерапевт. От 10 години работи с деца от две до 18 години, с техните родители и със семейства, които желаят да осиновят дете. Има магистратура по "Детско-юношеска психология (диагностика и консултиране)" към Софийски университет „Св. Климент Охридски". И работи като психолог на частна практика и по различни проекти. Членува в Дружеството на психолозите, Българска Асоциация по Психотерапия и няколко НПО. Има десетгодишна практика в отдел „Закрила на детето", фондация „За нашите деца", фондация „Екип", фондация „Асоциация Анимус". Притежава широки познания за работа с психодрама, психоаналитична психотерапия и такава на обектните отношения. Има дългогодишен опит с деца с диагноза „Хиперактивност и разстройство на вниманието", девиантно поведение, с агресивни прояви.

 училище, успява ли да усвои учебния материал. Затяга се и дневния режим, няма толкова време за игри, телевизия, компютър. От една страна идва успокоението, че детето тръгва на училище и денят ще му е уплътнен, от друга се появяват допълнителни ангажименти и отговорности и пред тях самите.

Важно е родителите на първокласниците да мислят за това като за своеобразно продължение на детската градина. „Не препоръчвам да обясняват на детето, че вече е ученик, че нещата са по-сериозни, че трябва да се справя по-добре. Това е допълнителен стрес, който натоварва малчугана и му пречи да проявява любопитство – естествената основа и двигател за желанието за учене. Той има право на грешка и, когато знае това, в случай, че допусне такава, ще може да продължи напред и да се опита да я поправи. В противен случай може да развие ниско самочувствие, да започне да лъже, да преживее ненужен стрес и други нежелани последици", допълва психоложката.


Напред науката е слънце


Много родители се притесняват, че училището ще натовари децата им прекалено много. Често се говори за тежките раници, за сложните уроци. В действителност майките и бащите трябва да осъзнаят, че програмата е съобразна с възможностите на децата. Тя е продължение и обогатяване на това, което вече са учили в предучилищната група. „Да, ще бъдат в класните стаи и ще трябва да седят на чиновете си, но дори и в детската са имали подобни уроци. Освен това в училище също има часове в които ще се занимават със спорт, музика, приложни дейности. Педагозите имат опит с посрещането на първокласници. Добре е да се говори с класния ръководител, да се вземат предвид посланията, препоръките, правилата в класа, за да има еднакви послания към детето. Това би му дало усещане за сигурност и доверие, а не за объркване и хаос", казва Лиляна.
По-големите ученици вече имат опит във всичко това, особено ако не сменят клас и преподаватели. Стресът ще е по-скоро за тези, на които ще им се наложи да се адаптират към нова среда – петокласниците, осмокласниците, деца, сменящи училища. Добре е да знаят предварително какво ги очаква, има ли нови правила, изисквания. Но преди всичко останало, най-важното е детето да вярва, че ще се справи и, когато му е трудно да получи подкрепа при намирането на решение и изход от ситуацията от хората около него.


Предизвикателствата


Една от основните трудности пред малчуганите е спазването на дисциплината и това да останат фокусирани. В съвременния начин на живот получаваме и обработваме много информация, която ни се предоставя доста синтезирана. Сякаш все по-рядко хората се опитват да влязат в дълбочина в някакъв проблем. Така е и с учениците. Учат много от влогърите в социалните мрежи, от своите кумири (певци, актьори...) използват виртуалното пространство за проучвания и научаване на нови неща и все повече се отдалечават от навика да слушат преподавателите, да четат литература, да задържат за по-дълго време вниманието си върху едно нещо.
„От друга страна в класната стая може да бъде и много забавно. Това е място на научаване на нови знания, изправяне пред предизвикателства, усвояване на социални умения, опознаване на света и хората около нас. Това е място, в което се създават приятелства, назряват и се решават конфликти, извършват се наблюдения и се вадят заключения", усмихва се Лиляна.

Тя обаче съветва родителите непрекъснато трябва да са нащрек дали в училище не се случва нещо нередно. Те трябва да наблюдават дали детето не е загубило желанието си да влиза в клас, оплаква ли се често от болка в корема без видима причина, боледува ли повече от преди, станало ли е по-разсеяно или по-потайно, спазва ли си дневния режим или не. Всяка промяна в поведението е сигнал за душевното състояние на детето, за това е добре майките и бащите да имат добра връзка с него, условия за общуване, за чуване важните теми за него.


Учителко любима


Много родители търсят контакт с учителите преди още детето им да е пристъпило прага на школото. Подобни разговори са изключително подходящо, ако първокласникът е „различен". Така тя ще е наясно с негови особености, специфики на поведение, ще знае какво го напряга, как да го предразположи. Разбира се, не бива да се поставят етикети.
„Предварителните разговори винаги са добра идея. Те могат да дадат на родителите много информация за това как да подготвят детето си. От една страна в това какво да му кажат и как да разговарят с него, от друга - какви пособия материали, пари, закуски да му подготвят, така че то да се чувства „като" другите. Когато сме на ново място, малки, зависими и не сме уверени в себе си – обикновено предпочитаме да не привличаме много внимание с различието си, поне докато не се ориентираме в обстановката. Пък и знаем, че групата отхвърля различните. Поне до една възраст – тинейджърството. В нея колкото човек е по- цветен, характерен, пъстър – толкова по-добре", казва психоложката.


Учи, за да успееш


Една от основните задачи на родителите е да стимулират когнитивните умения на своето дете. Психоложката съветва майките и бащите непрекъснато да показват, че се гордеят със своята рожба, че постижения носят радост. Така малчуганът по естествен начин започва да насочва енергията си в тази дейност. Всеки иска да е добър. Има родители, които в желанието си да стимулират, го затрупват с множество уроци, активности, дори го поставят пред трудни избори. „Това от своя страна крие риск, детето да не преживее липса, да няма пространство да чуе себе си, да разбере какво иска и да се обърне към вътрешното си Аз. За стимулиране на когнитивното развитие от особено значение са желанието, любопитството, гордостта от постиженията. Свръх активността на родителите рискува детето да не може да открие собствения си потенциал", предупреждава още тя.

Според Лиляна мързелът често е просто оправдание. Той най-вече е липса на желание, при децата може и да е липса на навици. Добре е да се изследва каква е причината, казва тя. Има деца, на които им е по-трудно отколкото на други. Ето защо, ако ученикът не иска да внимава в час трябва да разберем защо. Често се чуват оправдания – мързи го, разсеян е, нищо не му е интересно, инат е, прави на пук. Под това понякога се крият много по-дълбоки неща, с които е добре да се работи.

За да могат родителите да предизвикат интереса на децата към уроците е добре да помислят какво им е интересно на тях самите. „Нещо, което е модерно, ценно за обществото; нещо което искаме, но нямаме; нещо за което виждаме пътя към постигането му, път който изглежда поне като стъпки начертан; нещо, в което вярваме, че ще успеем и че заслужаваме. Задача пред всеки родител е да представи тези стъпки пред собственото си дете. Няма как той да не уважава авторитета на учителя и да иска ученикът да се учи от него. Добре е да му обясним какви ползи ще му донесе ученето, какви крачки трябва да извърви – да чете, да смята, да си пише домашните и други такива на глед простички неща. Да повярва в него, че може! И да го подкрепя поне докато не усвои стабилни навици", казва още тя.


Kакво трябва да знаем за подаграта

Kакво трябва да знаем за подаграта

Правилна диета, упражнения и терапия могат да облекчат симптомите на това хронично заболяване

Платформа разпознава първите признаци на стреса

Платформа разпознава първите признаци на стреса

Тя би могла да бъде много полезна както на самите лекари, които са сред професионалистите с най-високи нива на стрес и бърнаут, така и на пациентите им, казва проф. Юлияна Йорданова
Всеки спорт е добър за детското развитие

Всеки спорт е добър за детското развитие

Спортът стана необходимост за доброто физическо развитие на детето. Как обаче да изберем най-подходящия, когато и на какви оплаквания да обърнем внимание и да заведем малчугана на детски ортопед, на какъв период трябва да се осъществяват прегледите, каква е профилактиката на костите и ставите в зряла възраст. Това попитахме д-р Стефан Церовски. Той е ортопед в УСБАЛ по ортопедия "Проф. Бойчо Бойчев" в Горна Баня.
„Тракия

„Тракия" с новаторска система за АГ-операции

Тя съкращава оперативното време и дава възможност за много по-висока прецизност при гинекологични операции
Изпитваме продукт за лечение на кариеси при деца без болка

Изпитваме продукт за лечение на кариеси при деца без болка

Наносребърният флуиорид, който е разработен по екологичен метод и неговата основната цел е да предложи безопасно минимално инвазивно решение, казва д-р Антония Паланкалиева
Увеличават се репродуктивните проблеми

Увеличават се репродуктивните проблеми

Продължителното седене при мъжете има негативен ефект, затова много засегнати са ИТ-специалисти и шофьорите, казва доц. Мария Юнакова

Нов метод при сърдечна недостатъчност в Тракия

Нов метод при сърдечна недостатъчност в Тракия

Преди три месеца д-р Михаил Михалев, извършва първата такава процедура за лечение при 51-годишна жена, а преди две седмици на мъж на 70 години, съобщиха от болницата
Расте броят на децата с късогледство

Расте броят на децата с късогледство

Намалената концентрация на витамин D в кръвта, има отношение към неговата прогресия, казва проф. Александър Оскар
Сентинелната биопсия да влезе в КП за рак на гърдата

Сентинелната биопсия да влезе в КП за рак на гърдата

У нас е необходим реално работещ скрининг, трябва да има и санкциониращ елемент, казва проф. Свилен Маслянков
Преяждането е в основата на затлъстяването

Преяждането е в основата на затлъстяването

Около 70-80% от случаите са пряко свързани с начина на живот – прекомерна консумация на храна и недостатъчна активност, казва доц. Явор Асьов

1 2 3 4 5 ... 71 »
Видео преглед

По следите на здрaвната реформа с clinica.bg

СПРАВОЧНИК
Одобрявате ли намалението на таксата за болничен престой на един лев?

Април 2025 Предишен Следващ
Close Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки. Политика за бисквитките Съгласен съм