Учудени сме от подхода на министър Ананиев
Учудени сме от подхода на министър Ананиев, защото обсъждането на моделите, които той трябва да представи е по решения на парламента, а срокът, който му дадохме е 30 септември. В момента ние не познаваме това, което той предлага. Доколкото разбираме, преди да внесе моделите в Парламента, той ги обсъжда с различни структури, синдикални, съсловни организации.
Лично аз съм силно впечатлен от
становището на председателя на Лекарския съюз д-р Иван Маджаров, който вижда в тези промени едно неглижиране на целия труд, който съсловната организация е вложила през годините. Все пак тя беше коректив и двигател на промените в здравеопазването. От него обаче разбирам, че се прави поредният опит БЛС да бъде изолиран от процесите, които стават в здравеопазването. На всичкото отгоре се говори за едни нови финансови вливания в системата, бих искал да видя по какъв модел ще стане. Защото, ако е това, което се представя с 12 лв. задължителна застраховка, 700 лв. гранична стойност и 15% доплащане от пациента, което е 105 лв., е неприемливо.
Това означава ли, понеже масовите клинични пътеки са до 700 лв., че пациентът ще трябва да плати 105 лв. кеш и къде – на болницата, на касата.
Тези 105 лв. ще доведат до отказ от
лечение от болница, представете си какво означава това за един пенсионер.
Тази осреднена вноска, която ще зависи от пола и възрастта на пациента, тоест явно може да бъде по-малка и по-голяма от 12 лв., отново ще е едно доплащане. А ние пледирахме, че нямаме претенции към парите в системата, а към тяхното структуриране. И мислим, че те могат да се управляват по-разумно. И тук като че ли имат основание думите на финансовия министър, че без да има нужния контрол, точно и ясно насочване на парите, ще опорочат хубавата идея за необходимата реформа в здравеопазването.
Засега всички имат сериозни претенции
към предложенията на Кирил Ананиев. Не съм чул становището на управителя на НЗОК, защото това засяга предимно него. Все пак става дума за един не малък ресурс, който ще бъде насочен към частните здравни фондове. В крайна сметка идеята е да се направи кръгла маса в Парламента, но е много важно предварително да имаме информация за това, което ще обсъждаме на нея. Доколкото разбрах, ще се представят два модела – демонополизация на здравната каса, а другият - надграждане и допълнителна вноска. Много съм впечатлен, ако това е вярно, че БЛС е изключен от определянето на цените на здравните услуги.
Моето впечатление е, че финансистите
се опитват да поемат контрол над здравеопазването, но без медицинската експертиза това не може да стане. Защото в целия свят парите за здравеопазване не стигат, но медиците казват как да се балансират, а когато се гледат само финансовите потоци на компютъра, нещата изглеждат по друг начин. И трябва да се върнем към изказването на някои политици, че колкото повече болни има, това е загуба за държавата. Мисля, че подходът на министър Ананиев е некоректен, трябваше да обсъди с нас промените, защото отговорността за реформата преминава през решения на Парламента.
По следите на здравната реформа с доц. Спас Спасков
Политическите партии спряха реформата
Болниците бяха много още през 2003 г.
По следите на здравната реформа с проф. Красимир Гигов
"По следите на здравната реформа" с проф. Генчо Начев
Не съм оптимист за здравеопазването
С химикала се вадят повече пари, отколкото със слушалката и скалпела, цялата работа се изроди, защото няма контрол, казва проф. Генчо Начев
Парите движат здравеопазването
И в това няма нищо лошо, ако се използват, както трябва, особено, когато са обществени средства, смята проф. Атанас Щерев