Коментари

Искаме глоби и за пепелници в кръчмите

10-08-2018 07:30
Мила
Мила
Мишева
mila.misheva@gmail.com
Искаме глоби и за пепелници в кръчмите Настояваме да премахнат помещенията за пушене на българските летища, казва д-р Маша Гаврилова
Снимка: Aнгел Желев
Промени в различни посоки в закона за здравето предложи ресорното министерство в началото на тази седмица. С едни от тях се регламентира по-строг контрол по отношение на спазване на забраната за пушене на закрито. Те позволяват инспекторите да затварят заведения, при повторно нарушение. Освен това забраната за пушене на обществени места вече ще важи и за наргилетата. Правилна ли е тази промяна, ще доведе ли тя до по-добра грижа за хората, попитахме д-р Маша Гаврилова от Коалиция "Живот без тютюнев дим".
Приветстваме промените в Закона за здравето, които чакаме вече почти една година. Има много положителни предложения и такива, които биха могли да се допълнят. Ние ще изправим писмено становище до МЗ в срока за обществено обсъждане на Законопроекта. Положително е, че се дава възможност да издаване на заповед за затваряне на обекти, след влизане в сила на законодателно постановление. Това обаче не касае всички обекти, а само заведенията за хранене и развлечения. В същото време контролът се разширява и ще се извършва от здравните инспектори, от инспекторите на БАБХ, Инспекцията по труда, от МВР и на лица определени от кметовете. Записано е обаче, че заповедта за затваряне на обект
a
ще се издава само от началника на РЗИ,

което е малко объркващо. И не знам как ще се случи практически. Ако инспекторите на РЗИ няма да влизат в заведенията за хранене и развлечения, а ще влизат служители от БАБХ, те би следвало да си издадат заповедта. И ако текстовете останат така, то констатацията за нарушение ще е на съответната институция, която трябва да пише до РЗИ и там да се издаде заповедта. Това според мен не е правилно. Затова трябва да се допълни, че освен от директора на РЗИ, заповед за затваряне ще се издава и от директора на БАБХ.

Ние много настоявахме за разширяване на институциите, които осъществяват контрола, защото работещите в РЗИ непрекъснато намаляват. В резултат, на което контролът става много труден. Още от 2012 година, когато влезе в сила забраната,

 

искахме контролът да бъде разпределен

 

и на други органи, което чак сега го видяхме разписано като текст. Искрено се надяваме това да бъде прието, защото имаше голяма съпротива от страна на БАБХ, от кметовете на общините, от Инспекцията по труда. Представителите на общините бяха категорични, че няма да подкрепят тези текстове, но, ако депутатите ги подкрепят, ще са длъжни да ги спазват.

Надявам се да така да има по-голям ресурс за осъществяване на контрол. РЗИ ще си поемат техните обекти, БАБХ ще контролира заведения, Инспекцията по труда – работните офиси и производствени структури.

Другата положителна промяна и въвеждането на т.н. допустителност. Тя е извънредно важна. Това означава, че който допусне да се пуши в неговия обект, ще бъде наказан. Досега в закона пишеше, че който наруши правилата, ще се санкционира с глоба. Това

 

може да бъде едноличен търговец

 

или юридическо лице. Обаче тук има голям пропуск, който ние непрекъснато посочвахме. Юридическото лице няма как да извърши нарушение, то не пуши. Едноличният търговец също може да е непушач. Затова текстът трябва да гласи, че който допусне в негов обект да се извърши тютюнопушене, ще бъде санкциониран. Това е изключително важно, защото иначе актовете падаха в съда. Ние бяхме дали още едно предложение за съставяне на актове и при намиране на дим, огарки, дори и в момента на проверка. Ако се намери пълен пепелник, той няма как да е паднал от небето, той се е напълнил от пушене, макар и в предходна минута или час. Това не е включено в законопроекта, но ние ще го предложим. Много ни се искаше също така да има и някаква възможност за подаване на сигнали чрез снимка и съставяне на акт. Така например, ако се представи заснет пушач с локализация, да се подаде сигнал и състави акт. Но това е трудно, макар и много да ни се иска. В Закона за административните наказания и нарушения няма такава възможност, може би първо там

 

снимката трябва да бъде призната за доказателство,

 

защото сега съдът не я приема като такова, или поне не в такива случаи. Но, трябва да търсим някакви по-модерни начини за установяване на нарушенията. Колкото и да увеличаваме контролните органи, трябва да има сигнализация-снимки или друг по-модерен прийом, който да дава възможност нарушението да се установи по-лесно и категорично и да няма нужда инспекторът да търчи и съответно като отиде на място да не види нищо. Такива възможности трябва да дава законът.

И още нещо. Остава текстът, в който се разрешава пушенето в обособени самостоятелни помещения в летищата. Ние настоявахме този текст да отпадне и да няма такова изключение, тъй като в България, което и да е летище не е транзитно, а е крайно – качваш се или слизаш от самолета. То не е като голямото летище в Хамбург, където човек се прекачва и може да му се наложи да чака 7-8 часа. Така че, не е фатално за пушачите да издържат още 10 минути, да си вземат багажа и да пушат. Затова ние искахме да отпаднат тези помещение за пушене. В същото време искаме да се върне текста, че МС определя знаци, които да показват, че в даден обект е забранено пушенето. През 2012 година отпадна правното основание за такава наредба. И сега

 

няма никакво изискване в обектите да има знаци,

 

че не се пуши. Ако има такива, те са останали отпреди и не са част от сегадействащото законодателство. Затова ние настояваме да има такова обозначение. Предлагаме дори да бъде по-голямо-размер А4 и на него не просто да пише, че пушенето е забранено, но да има и размера на глобите на български и на английски език, както е по другите държави. Защото чужденците не са длъжни да знаят нашето законодателство. И последното нещо-настояваме със закона за здравето да бъде внесена корекция в Закона за тютюна, с която да се забрани рекламата на тютюневи изделия.



Вариантите не работят за пациента

Вариантите не работят за пациента

Никой не каза как да задържим сестрите и лекарите тук, казва Пламен Радославов от КНСБ
Кризисни болници трябва да има в цялата страна

Кризисни болници трябва да има в цялата страна

Финансирането e редно да бъде целево-от МЗ или МВР, а не от НЗОК, казва д-р Иван Маджаров
Статутът на 4-те болници е за сигурността на държавата

Статутът на 4-те болници е за сигурността на държавата

Не очакваме отпор, защото никой няма да бъде ощетен, впоследстие може и други лечебни заведения да влезнат в тази група, казва д-р Асен Меджидиев
Не съм правил справка дали законът се преповтаря

Не съм правил справка дали законът се преповтаря

Ще търся подкрепа от кабинета за финансовото обезпечаване на реформата, каза Бисер Петков
И психолозите искат власт и гарантирани доходи

И психолозите искат власт и гарантирани доходи

Проблемът е, че този тип регулиране е антипазарен, осъжда се и от българските и от европейските институции, казват от ИПИ
Ще вземем решение в полза на НЗОК

Ще вземем решение в полза на НЗОК

Много добре се разбирах с проф. Плочев, няма настроения, има законност, казва д-р Кокалов
НЗОК трябва да има действащ управител

НЗОК трябва да има действащ управител

Трябва да се спази законът, а той е категоричен, щом отсъства повече от три месеца, трябва да се отиде към процедура за неговото освобождаване, казва Григор Димитров
Ще протестираме с КНСБ за по-високи доходи

Ще протестираме с КНСБ за по-високи доходи

Професионалистите по здравни грижи настояват за спешни решения по техните искания

 

ОНКОЛОГИЯ

НЕВРОЛОГИЯ

КАРДИОЛОГИЯ

ОБЩЕСТВЕНОТО

МНЕНИЕ

 

Съвместен проект на clinica.bg

и "Галъп Интернешънъл" 

Този месец на вашите въпроси отговарят специалистите от Болница "Тракия" в Стара Загора.

СПРАВОЧНИК
Октомври 2018