Бизнес

И в хранителната индустрия има сив сектор

05-07-2018 08:00
Няма двойни стандарти в ЕС, качеството е еднакво високо за продуктите, които произвеждаме, твърди Яна Иванова И в хранителната индустрия има сив сектор
Лили
Лили
Войнова
voinova.lili@gmail.com
Единадесет от най-големите компании в областта на хранително-вкусовата промишленост в България учредиха ново сдружение „Храни и напитки България". Какви са целите на асоциацията, как ще защитава интересите както на производителите, така и на клиентите, попитахме изпълнителния директо Яна Иванова.

- Г-жо Иванова, защо решихте да се обедините в сдружение? Какви цели си поставяте?

- Учредители са 11 от най-големите компании в хранително-вкусовата индустрия в България, които работиха повече от година за създването на сдружението. С поставянето на редица въпроси в дневния ред на обществото, които касаят индустрията, е очевидна нуждата от една единна организация, която да обединява всички сектори на отрасла. Към момента има множество секторни асоциации – на производителите на безалкохолни напитки, на хлебарите, на месарите, но липсваше такова сдружение, което да обединява интересите на всички компании и именно това е основната идея зад нашето начинание. Целта е да може да се чуе и нашата позиция, защото напоследък по всички проблеми – за двоен стандарт, за храненето на децата, се чува сякаш само едната страна, а ние бихме искали да се чуе и гласът на индустрията.

- Има ли двойни стандарти за храните и напитките в страните от ЕС?

- Компаниите - членове на нашата асоциация поддържат еднакви високи стандарти на качество за продуктите си, които разпространяват във всичките територии, затова сме убедени, че при нас няма двоен стандарт. В съвременното глобално общество, обикновенно една фабрика приема да произвежда един от продуктите от портфолиото на дадена компания и той се разпространява ако не в целия свят, то поне в голяма част от него. Така продукти, произвеждани в България, захранват част от европейските територии и обратно – продукти, произведени в Европа, се внасят и в България. Ако има някаква разлика в рецептите, то тя е само защото нашите компании изследват нуждите на своите потребители и държат да задоволят в най-пълна степен желанията и вкусовете им. Мисля, че няма нужда да убеждаваме никого, че вкусовете в различните държави не са еднакви. В една страна се яде по-сладко, в друга – по-солено, затова ако има някаква разлика в рецептите, то тя при всички случаи не води до промяна в качеството, а отразява нашето желание да удовлетворим потребителите и да се съобразим максимално с техния вкус. В други случаи, когато се използват различни продукти, това е съобразено с факта, че се стремим да употребяваме продукти, произвеждани на местния пазар. От една страна това води до по-добра себестойност и ги прави по-достъпни за потребителите, а от друга по този начин подкрепяме икономиката в страната. Затова няма двойни стандарти, качеството при всички случаи е еднакво високо за продуктите, които произвеждаме и дистрибутираме за България, и за цяла Европа. Разликите идват единствено от желанието ни да бъдем максимално полезни за нашите потребители.

- Все пак има препоръки на ЕС да се премахнат тези разлики. Вие обмисляте ли да направите нещо по този въпрос?

- Ние вече сме член на Food Drink Europe. Това е европейската организация на сдруженията като нашето, където се обсъждат и се защитават интересите на индустрията. Заедно с тях и с нашите бъдещи партньори – съществуващите асоциации, смятаме да работим в посока да не се абсолютизират подобни правила. Защото мисля, че особено за хора от моето поколение, които сме живяли по време на социализма, когато имаше опит на всички да се наложи едно и също, знаем, че това не винаги отчита необходимостта, не винаги отчита вкусовете, и не винаги е полезно. Затова сме убедени, че крайности като това да се задължат компаниите да произвеждат абсолютно по една и съща рецепта за всички територии, биха били вредни. Няма да са от полза за обществото, тъй като ние и в момента поддържаме еднакво високо качество, но в същото време се съобразяваме с вкусовете на потребителите и подкрепяме местната икономика.

- Колко здравословни са продуктите, които се предлагат в България?

- Не мога да говоря за всички продукти на пазара. Разбира се, както във всеки отрасъл на индустрията и тук има играчи, които не спазват правилата, но мога да кажа от името на нашите членове, че ние спазваме абсолютно всички изисквания и стандарти за качество - не само европейските, но и световните. Произвеждаме продукти наистина със световно ниво. Компаниите, които са в асоциацията, имат собствени фабрики и продуктите им, такива каквито се предлагат на нашия пазар, се изнасят не само в Европа, но на всички континенти и качеството им е гарантирано. Разбира се, в страната има сив сектор, който не иска да произвежда по правилата и влага продукти без установен произход. Именно срещу тези нелоялни практики ще се борим и ще работим в посоката на това да се спазват всички изисквания, за да се осигури максимално качество за всички потребители.

- Съгласни ли сте да се намалят нормите за сол, захар и добавени мазнини във вредните храни като вафли, салами и други?

- Всички наши членове работят в посока на това да се намалят захарта и солта. Изобщо, здравословният начин на хранене е приоритет за компаниите - членове на нашата асоциация. Но това е един вкус, изграден във времето и ако ние изведнъж променим драстично продуктите и от много солени предложим напълно безсолни, това със сигурност няма да се хареса на нашите клиенти. Затова вярваме, че пътят, който сме предприели на постепенно редуциране на сол, захар и мазнини, е най-правилният. По този начин ще можем да възпитаме и вкуса на нашите потребители, за да им бъдем полезни.

- Какви са хранителните навици на българите и стават ли по-здравословни през годините?

- Мога да изкажа личното си мнение, без да ангажирам асоциацията. Според мен една част от населението ни започва да осъзнава необходимостта от промяна на хранителните навици. Мисля, че е преувеличено твърдението, че ядем по-неправилно и затова сме по-дебели, защото нашите баби и дядовци са яли повече хляб и тестени изделия, но не са имали проблем с килограмите. Истината е, че трябва да обърнем внимание на цялостното възпитание на децата си, да се опитаме да ги вдигнем от компютрите и да ги изведем на двора, да се занимават със спорт. Проблемът не е само в промяната на хранителните навици, а и в промотиране на активното движение.

- Има ли българският потребител финансова възможност да се храни здравословно?

- Смятам, че интелигентният начин на хранене не винаги изисква някакви луксозни продукти. Голяма част от българите все още произвеждат сами плодове и зеленчуци, а те са в основата на един балансиран, здравословен модел на хранене, така че имаме възможност да се храним здравословно. Нашите компании полагат усилия да образоват потребителя. Решени сме да положим усилия и да им предоставим правото на информиран избор - на клиентите, на родителите, като покажем какъв е съставът на продуктите, които се предлагат. Така те ще преценят как да разпределят семейния бюджет, за да се постигне максимално здравословно хранене.

- Защо здравословните продукти са по-скъпи и смятате ли, че ще поевтинеят?

- Ако имате предвид биопродуктите, то те изискват при производството спазването на определени условия. Когато се използват торове и химикали, рандеманът или количеството, което се произвежда, е по-голямо и храните са по-евтини. И съответно, когато не използваш изкуствени торове, количеството, което се произвежда за същата единица, е много по-малко и е нормално да е по-скъпо. Така че не е странно това, че екологичните продукти са по-скъпи. Няма защо да се учудваме.

- Има ли контрол доколко са наистина здравословни, не се ли спекулира с това. Смятате ли да увеличите проверките в този сегмент?

- За фирмите, които са наши членове твърдим, че правим необходимото, за да има максимален контрол на качеството на всичките продукти, които произвеждаме. Но ние не сме контролен орган и няма как да проверяваме чужди продукти.

- Какви са последните тенденции на хранително-вкусовия пазар?

- Пазарът, както всеки друг, се развива, променят се и вкусовете. Нашите компании непрекъснато изследват вкуса на потребителя и добавят нови и нови продукти към своето портфолио. Със сигурност вкусовете се променят, забелязва се желание за връщане към по-естествените храни, но съществуват и устойчивите навици и продукти, които съществуват в портфолиото на компаниите ни от създаването им и са все така успешни..

- Ще се увеличава ли пазарът на храни и напитки? Каква е вашата прогноза?

- Личното ми мнение е, че се увеличава, защото ние сме потребителско общество и ако доскоро сме се задоволявали с това на масата ни да има една филия с нещо, сега децата са свикнали на масата да има поне три неща, за да могат да си избират. Обществото ни напоследък е по-консуматорско и затова без съмнение пазарът расте. От друга страна разнообразието, което индустрията предлага е толкова голямо, че това също допринася до увеличеното потребление.

- Какви ще бъдат първите стъпки на новото сдружение?

Първото, което бихме искали да направим, е да се обърнем към останалите сериозни компании в България, които желаят да работят за подобряването на средата и да ги привлечем да се присъединят към нас. Същото се отнася и до другите асоциации, които съществуват към момента и които бихме искали да поканим да бъдат наши асоциирани членове. Защото ние не отричаме, а напротив – уважаваме това, което са направили секторните сдружения - асоциациите на месопроизводителите, на хлебарите, на производителите на безалкохолни напитки. Всички те досега са свършили една много сериозна работа и ние бихме искали те да станат част от нашето сдружение, за да можем да надграждаме и да развиваме индустрията заедно.


С промените изворната вода няма да изчезне

С промените изворната вода няма да изчезне

Измененията в наредбата се налагат заради уеднаквяване на понятията с тези в европейското законодателство, казва проф. Петър Пенчев
МЗ подготви нова наредба за минералната вода

МЗ подготви нова наредба за минералната вода

Тя е в отговор на процедура срещу страната ни от ЕС, че от един и същ извор се предлагат повече марки

Стопили сме се с 8121 души за година

Стопили сме се с 8121 души за година

Броят на починалите е намалял с 270 или с 0.3% в края на 2024 г., спрямо 2023 г., показват данните на НСИ
Без сухи супи в училищните бюфети

Без сухи супи в училищните бюфети

В стола пилето в стола трябва да е без кожа, а рибата да се включва в менюто поне веднъж седмично, предвижда Наредба на МЗ
Зачестяват офертите с ИИ за

Зачестяват офертите с ИИ за "безплатни" цярове

Такива продукти са и рискови, защото не знаем какво съдържат и кой е техният производител, казва Габрела Руменова
Водата в сиренето намалява белтъка

Водата в сиренето намалява белтъка

За хубаво, българско производство по БДС, съдържанието й трябва да е от 52% до максимум 54%, казва проф. Донка Байкова
Вдигат водата в саламуреното сирене

Вдигат водата в саламуреното сирене

Горната граница се повишава на 65%, предвижда промяна в наредба на земеделското министерство
Няма нарушения при райския газ

Няма нарушения при райския газ

От над 4 хиляди проверки на здравните органи, нарушения са установени само в един търговски обект, отчете д-р Галя Кондева

Рибата е подходяща за всеки

Рибата е подходяща за всеки

Тя е нискокалорична, лесноусвоима и богата на палитра от полезни мазнини, но внимавайте с качеството и произхода й, съветва проф. Веселка Дулева
32% от първолаците с наднормено тегло

32% от първолаците с наднормено тегло

Такъв дял са били те у нас през 2023 г., спрямо 28.2% през 2018 г., със затлъстяване са 15.2% при 12.4% пет години по-рано, показват данни от проучване на НЦОЗА
1 2 3 4 5 ... 13 »
Видео преглед

По следите на здрaвната реформа с clinica.bg

СПРАВОЧНИК
Юни 2025 Предишен Следващ
Close Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки. Политика за бисквитките Съгласен съм