Позиция

До седмица внасяме здравната карта в съда

25-06-2018 09:50
Тя е част от множеството проблеми, които обричат общинските болници на фалит, казва д-р Неделчо ТотевДо седмица внасяме здравната карта в съда
Лили
Лили
Войнова
voinova.lili@gmail.com
Трусовете в българското здравеопазване продължават. Преди дни парламентът освободи предсрочно управителя на НЗОК проф. Камен Плочев, междувременно оставка подаде и директорът на Изпълнителната агенцията по трансплантации д-р Мариана Симеонова. Какво се случва в сектора, ще се отрази ли на състоянието на болниците и на достъпа до лечение на пациентите, попитахме д-р Неделчо Тотев. Той е председател на Сдружението на общинските болници в България.

- Д-р Тотев, освободиха управителя на здравната каса проф. Плочев. Какъв е вашият коментар?

- По принцип нямаме преки взаимоотношения с управителя на НЗОК, даже с някои от предишните шефове не сме се срещали въобще. И това е нормално. Но ми се струва, че сега обстоятелствата може би ще ни принудят да потърсим контакти с новия управител, който и да е той. За нас е много жалко, че толкова често се сменят ръководителите на такива важни институции, каквато е НЗОК. Това показва, че има някакви сериозни проблеми. Причините, според нас, са две – или назначенията не са добре обмислени и съответният човек не е способен да се справи със задълженията си, или е неудобен на някого и това налага той да си отиде. В случая с проф. Плочев не става ясно дали здравословното му състояние наложи предсрочното прекратяване на мандата или има друга причина. Искрено се надяваме той да се възстанови, защото всички ние сме хора и не би трябвало длъжността или постът, който си заемал, да ти коства здравето и живота.

Ролята на Националната здравна карта е да осигури минималния обем дейности и съответните структури, които да ги извършват. Но на практика в болничната помощ тя определя максималния обем дейности, което изкривява логиката

- Приеха Националната здравна карта. На този етап тя има ли някакво отражение върху работата на болниците?

- Картата е факт, независимо от всичко, което се изговори по адрес на методиката за изработването на областните здравни карти, на самите областни здрави карти и най-вече на самата Национална здравна карта. Съгласно упоменатата по-горе методика областните карти бяха изготвени в много спешен порядък от областните комисии. Управителите на общинските болници, които бяхме включени в тези комисии, хранехме илюзии, че ще бъдем чути и няма да се повтори сюжетът със съдбата на предходната Национална здравна карта. За съжаление това не се случи по непонятни за нас причини. Когато водиш диалог, когато обсъждаш нещо или когато си член на някаква комисия, обикновено разчиташ на това да си равнопоставен с останалите. Когато изкажеш и мотивираш дадена теза и доводите са стъпили здраво на съществуващата нормативна база и поради тази причина са неоспорими, то комисията би следвало да се съобрази с тях. УС на СОББ винаги сме се стремили да бъдем конструктивни и диалогични. За да не бъда обвинен в субективна интерпретация на нормативната уредба, сме се старали винаги в мотивите си да цитираме дословно конкретни членове от съответната наредба и закони с много кратки коментари под тях. Целта ни беше още на това ниво да се стопира дейността по изработването на Националната здравна карта, за да се отстранят всички забележки и нормативни несъответствия.

- Всички ваши аргументи ли бяха отхвърлени?

- Здравната карта безспорно е особено важен документ. Знаете, че тя е онзи инструмент, чрез който ще се провежда Националната здравна политиката на територията на страната. С нея се определят потребностите на населението от достъпна извънболнична и болнична медицинска помощ и на тази база би трябвало да се разпределят равномерно навсякъде структурите, осигуряващи тази помощ. Особено е важно да се уточни, че ролята на Националната здравна карта е да осигури минималния обем дейности и съответните структури, които да ги извършват. Но на практика се оказва, че картата по отношение на болничната медицинска помощ определя максималния обем дейности, което изкривява логиката още в самото начало. След това качиха проекта за обсъждане на страницата на министерството и всички останаха изумени. Добре, методиката хубава-лоша, но в крайна сметка областните здравни карти бяха направени по нея от регионалните комисии, чиито членове са местни експерти в сферата на здравеопазването и се предполага, че те най-добре могат да преценят потребностите в отделните райони. В областите карти, като се изхождаше от обема и типа на извършените медицински дейности през предходната година, бяха изготвени нуждите от легла за осъществяване на тези дейности. Оказа се обаче, че каченият за обсъждане проект на НЗК изобщо не е съобразен с областните здравни карти. Тогава възникна логичният въпрос у всички нас – защо беше нужно цялото това упражнение? Защо трябваше да се свикват такива огромни комисии, да се ангажират всичките тези хора, след като мнението им не е взето предвид? Можеше да се събере т. нар. национална комисия, да си кажат, каквото имат, да го напишат, а не да си играем да правим областни карти и след това да видим, че всичко е било на вятъра. Това е обидно за самите областни комисии, за всичко, което са свършили. Излиза, че е начертан някакъв сюжет предварително и другото е за „замазване на очите". УС на СОББ в рамките на законнорегламентирания срок от един месец внесе становището на сдружението с подробно описание на всичко онова, с което не сме съгласни и с изричното настояване преди да се утвърди НЗК на основание чл.20, ал.3, т.2 на Закона за нормативните актове да се изготви цялостна предварителна оценка на въздействието. Но, уви, оказа се, че мотивите, които сме изложили на близо двадесет страници „нямат отношение към качения проект на Национална здравна карта" – това беше мнението на МЗ.

До вчера на моите 20 общопрофилни легла, можех да приемам пневмонии, ритъмни нарушения и пиелонефрити, но сега само на 7 ще мога да приемам пиелонефрити, на 6 – кардиологични случаи, на 7 – пневмонии

- Лекарският съюз протестира срещу подготвяните анекси към договорите с НЗОК. Какво става с тях?

- На този етап не са ни предложили да подписваме анекси, но през годините започнах да се страхувам от затишието, защото знам, че след него идва буря, която най-често помита всичко. Затова Лекарският съюз е прав да се плаши и всички ние знаем, че с анексите, за които се говори, ще се появят нови проблеми. С предишното ръководство на БЛС в лицето на д-р Грозев и екипа му имахме среща в Казанлък на 05.06.2018 г., когато те присъстваха на разширения Управителен съвет на нашето сдружение. На тази среща управителите на 19 общински болници, които присъстваха, изразиха сериозните си опасения в тази връзка. Държа обаче да бъда правилно разбран – УС на СОББ не е против изработването на НЗК по принцип, но ако се тръгне това да се прави, да става като се спазва стриктно върховенството на закона.

- Не се ли разшириха дейностите, които могат да извършват общинските болници? Ето, стандартът по кардиология позволява да лекувате сърдечноболни във вътрешно отделение.

- Министър Ананиев представи Стратегия за стабилизиране на общинското здравеопазване и обяви неща, които звучат много приятно за ухото, но за съжаление не се връзват със здравната карта. Там пише, че ще се разшири дейността на вътрешните отделения, но в същото време точно картата ни налага ограничения. Защото всъщност това, за което сега говорят, че ни е дадено като право да го работим, ние го вършихме без проблеми и предишните години. Казва се, че можем да работим кардиологични, нефрологични и други пътеки. Нашите отделения са общопрофилни, разполагат с общопрофилни легла и на тях се приема цялата патология на първо ниво, която обхваща пулмология, вътрешни болести, гастроентерология, ендокринология т. н. Сега обаче какво се случи? Да приемам, че се е разширила дейността и това, което сме работили до момента, ще продължим да го вършим. Обаче изведнъж изчезнаха общопрофилните легла, които са основни за вътрешните ни отделения. Картата ги премахна. Миналата седмица се оказа, че е имало комисии, които са заседавали в регионалните каси и са решили, че след като няма вече общопрофилни легла трябва да се профилират леглата във вътрешните отделения на общинските болници. Питам, едно общопрофилно легло, като го кръстя кардиологично, по-различно ли ще стане? Причината е, че по този начин, освен финансовите рестрикции, които ни се налагат с лимитите, се явява още един икономически механизъм, с който се ограничава дейността на тези отделения. Защото за да отчетем дейност и касата да я приеме, тя трябва да отговаря на определени условия, като едното от тях е да бъде съобразен приемът на пациентите с вида и броя на леглата, които имаме. До вчера на моите 20 общопрофилни легла, можех да приемам пневмонии, ритъмни нарушения и пиелонефрити, но сега ще се окаже, че само на 7 мога да приемам пиелонефрити, на 6 – кардиологични случаи, на 7 – пневмонии. Да, но когато има грипна епидемия на мен ми се налага да приемам повече пневмонии. Тогава какво ще правя? А в същото време, примерно кардиологичните легла ще стоят празни. Ще трябва да връщам хора или ако ги приема, касата няма да ми плати. Ето това е резултатът от здравната карта, въпреки че ни убеждаваха, че нищо няма да се случи след приемането й. Така финансовата ни стабилност ще бъде окончателно ликвидирана, защото ще започнат да ни отказват дейност, която сме извършили изпълнявайки задълженията си съвестно по закон.

Ако не си използваме парите за тримесечие, те си ги прибират, а в същото време ни трябват пари за зимните месеци. Непрекъснато ни повтарят, че трябва да си планираме нещата. Как да стане това при тези ограничения?

- От БЛС казаха, че няма да обжалват в съда здравната карта, но настояват тя да се използва само за бъдещо планиране. Вие ще сезирате ли ВАС?

- Явно има промяна в позициите на Лекарския съюз. Старото ръководство заяви, че ще обжалва картата. Ние обаче – няколко сдружения, в рамките на седмица-две ще я атакуваме в съда. Сега обсъждаме как да го направим, защото в крайна сметка ролята на всяко сдружение, съюз и друга организация е да защитава интересите на хората, които са я създали. Сдружениато на общинските болници, Сдружението на частните болници и Центърът за защита правата в здравеопазването имаме намерение да сезираме съда. Ние сме правова държава и смятаме да използваме тези възможности, които имаме. Колегите от общинското здравеопазване настояват да го направим. На никой от нас не ни се иска да си общуваме през съда, защото това е една тромава процедура, която отнема много време, нерви и пари. Тя не е в ничия полза, но нямаме друг шанс. Не че здравната карта е единственият проблем. Тя е част от множеството проблеми в здравеопазването, които обричат общинските болници на фалит. Защото хем се твърди, че достъпът до медицинска помощ е приоритет за всички, но него на териториите на общините го осигуряваме най-вече ние, защото хората са бедни, немобилни, възрастни. Джипитата нямат възможност да обслужват всички, защото има практики, в които лекарите работят в 4-5 села. Затова хората най-често през Спешна помощ идват при нас - ние работим денонощно, 365 дни в годината. И сме длъжни да ги приемем.

- Повишаването на цените на клиничните пътеки, по които работите, няма ли да помогне за стабилизиране на общинските болници?

- Факт е, че има такова повишение. Факт е, че при някои пътеки то е около 20%, но при други, за нещастие, е минимално. Факт е обаче, че нашите месечни лимити се повишиха с много по-скромен процент, отколкото са договорили от БЛС. Така на практика излиза, че от една страна с покачване цените на пътеките би трябвало приходите ни да нараснат, обаче лимитите и другите механизми не допускат това да се случи в очаквания обем.

- Ще поискате ли среща с новия приедседател на Лекарския съюз?

- Обезателно, но ще му оставим малко време, за да влезе в проблематиката на организацията. При всички случаи ще искаме среща, защото оттук нататък ще има за нас доста напрежение и проблеми. Ето, ще ви дам друг пример. На нас месечните лимити ни ги разпределиха равномерно за цялата година - почти еднакви суми за всеки мчесец. Само че има сезонна патология. Ние лекуваме предимно спешни пациенти. Е, как да заработя парите през лятото, а в същото време ми трябват повече пари за зимата? Лимитите са за три месеца, като предишните години имахме възможност да прехвърляме средствата. Примерно, април съм изработил повече, над лимита и искам да си взема пари от юни, който смятам, че ще бъде по-слаб. Да, обаче казват, че нямам право да тегля от следващия месец. Имам право само ако ми останат средства, да ги прехвърля за следващия месец и то само в рамките на тримесечието, но не и обратното, като ако останат средства от последния месец на тримесечието конкретното лечебно заведение ги губи. Така през април няма да ми стигат средствата, а през юни остатъците си ги взимат. Юли, август и септември са летни, отпускарски месеци и хората по-малко боледуват. Ако не си използваме парите, те си ги прибират, а в същото време на нас ще ми трябват през следващите три месеца, които са зимни. Непрекъснато ни повтарят, че трябва да си планираме нещата. Как да стане това при тези ограничения? Въпросът е какво планираме тогава? Аз имам право да планирам на остатъчен принцип, но нямам право да изтегля средства за предходен месец. Това не е планиране. И дума не може да става, че ние менажираме лечебните заведения, на които сме управители.

Нямаме война, нямаме епидемия и природни бедствия, а народът измира. Със страшно бързи темпове държавата се заличава

- Каква е прогнозата ви за бъдещето на общинските болници?

- Не ми се иска да давам прогнози, защото за съжаление те се сбъдват. Знаете, имахме протест и искахме три неща. Първото беше финансова помощ от 30 млн. лв. за всички общински болници, за да се ликвидира едно натрупано през годините неправилно отношение на държавата към нас. Другото беше повишаване цените на пътеките и изплащане на надлимитната дейност и третото – цялостно преосмисляне на коцепцията за медицинските стандарти. Нищо от това не се случи. Стандартите настоявахме да се разгледат наново, като се промени концепцията, философията им. Само че стандартът по урология, който излезе преди няколко дни за наше съжаление е направен по същия тертип. И още нещо, което е във връзка с медицинските стандарти - здравната карта съгласно методиката трябва да се изготвя в съответствие с чл.19, ал.2, т.3 на ЗЛЗ, а според него лечебните заведения за болнична помощ извършват дейността си в съответствие с утвърдени по реда на чл.6, ал.1 медицински стандарти и правилата за добра медицинска практика. Към момента, обаче са отменени от съда повече от 10 медицински стандарта. Логичен би бил въпросът: Как тогава бе направен този документ? Не се ли оказва, че сме правили картата така, колкото да я има? Питаме и друго - тази карта трябва да показва потребностите на населението. В резултат на редица подобни примери са стигна до там, че разходите за болнична помощ на жител при средните за страната 240,50 лв. на човек, в някои области са както следва: Пловдив - 395,32, София - 390,93, Варна - 237,36, Ст. Загора - 185,01, Габрово - 168,71, Шумен - 160,78 лв. От изнесените данни буди недоумение, как големи области, като Ст.Загора, Габрово и Шумен, дори Варна не могат да достигнат дори средния разход за болнична помощ на жител на населението на страната. В същото време две от цитираните области са университетски - Ст.Загора и Варна. От друга страна Пловдив дори надминава София. Единственото обяснение за това е, че явно има финансови механизми, които по произволен начин регулират и разпределят ползването на този ресурс. Ето затова се обръщаме към съда, като единственият арбитър, който да реши проблемите. Това е последният наш опит да се опитаме да вкараме малко справедливост в системата. Защото пак повтарям – основният проблем е достъпността до медицинска помощ. Няма я тази достъпност. За последните 15 години над 30 болници си отидоха тихомълком. Да, и какво от това ще каже някой, какво толкова се случи? Нашият отговор е – нищо, само дето от 19-то място, за 3-4 години минахме на І-во място по смъртност в света, а това според СЗО е най-интегралният показател за състоянието на здравеопазната система в една държава. И ако не приемем и това като доказателство, че нещата са катастрофални, не знам какво повече трябва да се случи. Нямаме война, нямаме епидемия и природни бедствия, а народът измира. Със страшно бързи темпове държавата се заличава.

- Звучите много песимистично.

- Не мога да звуча оптимистично, защото общинските болници ще си отидем, но проблемът е, че преди нас ще приключат работа голяма част от областните болници. И това е факт. А когато една областна болница си отиде, питам кой е носителят на републиканската спешност? Държавата, според Конституцията е длъжна да осигурява безплатна спешна медицинска помощ на населението. В същото време имаше един призив от МЗ болниците да закриват непечеливши и губещи структури. Такива са доста в областните болници. Държавата е длъжна да осигури целия асортимент от медицински услуги на територията на областта, която е основна структурна единица, иначе се нарушава достъпността. Как ще го направи, когато избягат специалистите от областните болници? В Ловеч цели отделения бяха закрити поради липса на кадри. А ние от общинските болници при нужда от привеждане на пациент, кого ще търсим? Няма да ги има републиканските консултанти от дадените специалности, при необходимост един пациент да се приведе нагоре по йерархията.

Системата ни няма нужда от нов модел на финансиране. Имаме нужда от нов модел на здравеопазване

- Министър Ананиев предложи нов модел за финансиране на държавните болници. Няма ли да бъдат стабилизирани по този начин?

- Системата ни няма нужда от нов модел на финансиране. Имаме нужда от нов модел на здравеопазване. Защото, когато ти предлагаш нов модел на финансиране, приемаш, че той ще работи в настоящата здравна система. Само че тя трябва да се промени изцяло, защото вече е изчерпана. Има нужда да се помисли за нов модел на здравеопазване, а финансирането ще бъде негова неразделна част. Мисля, че се бърза и ще бъде поредната грешка, като експеримента, който започна преди 20 години. Лошото е, че само говорим, а това често води до излишни спорове, от които никой няма полза. Има нужда от един сериозен дебат, от кръгла маса, на която да седнат всички, които имат отношение към здравеопазването и да се проведе един равнопоставен разговор. Да се реши в каква посока ще се върви, да се постигне консенсус и след това да се свършат нужните промени.

Системата ни няма нужда от нов модел на финансиране. Имаме нужда от нов модел на здравеопазване. 

Касата с е-карта на болниците и медиците

Касата с е-карта на болниците и медиците

В нея ще има интерактивно предоставяне на информация за договорни партньори, брой легла, а с времето ще се надгражда

Болниците с рекордни приходи за април

Болниците с рекордни приходи за април

Здравната каса е платила на лечебните заведения 406 млн., бюджетът й за годината няма да издържи без алтернатива на лимитите
Гинеколог поема строежа на детска болница

Гинеколог поема строежа на детска болница

На мястото на Николай Борисов в държавната компания застава д-р Влатко Глигоров, съобщиха от здравното министерство

НЗОК иска да смени вида на лимитите

НЗОК иска да смени вида на лимитите

Заговори се за рестрикции в цените на КП, ние сме категорично против, казва д-р Неделчо Тотев
Чака ни закриване на още високо-специализирани дейности

Чака ни закриване на още високо-специализирани дейности

За по-малко от една година страната ни губи втора уникална и високотехнологична дейност, и то в педиатрията. Поводът е липсата на достатъчно сестри. Какво обаче седи зад него, защо се стигна дотук и какво ни чака, попитахме проф. Владимир Пилософ.

Без здравни реформи няма да има по-високи заплати

Без здравни реформи няма да има по-високи заплати

Заради КТД и деформираната система на финансиране, болниците ще се принудят да съкратят част от персонала и да ограничат разходи за инвестиции, казват от БСК
Здравеопазването с най-висок ръст наети

Здравеопазването с най-висок ръст наети

За година те са се увеличили със 12.1 хил. души, средната заплата в сектора е 2219 лв., показват данните на НСИ в края на март
Немислимо е орязване на КП заради бюджета

Немислимо е орязване на КП заради бюджета

За да въведена такава рестрикция, НЗОК трябва да я коментира и обсъди преди това с БЛС, казва проф. Огнян Хаджийски
Болницата в Бургас не е издала е-рецепта

Болницата в Бургас не е издала е-рецепта

Вижда се, че пациентът не може да си получи лекарствата, а аптеката, ако ги отпусне, ще направи нарушение, казва Димитър Маринов
КС ще гледа отстраняването на шефа на НЗОК

КС ще гледа отстраняването на шефа на НЗОК

Делото е образувано по искането на депутати от ПП-ДБ, а докладчик по него ще е Филип Димитров

1 2 3 4 5 ... 494 »
Видео преглед

По следите на здрaвната реформа с clinica.bg

СПРАВОЧНИК
Според вас в страната има ли нужда от още болници за активно лечение?

Май 2024 Предишен Следващ