Консулт

Европейска харта за правата на пациента

18-04-2018 08:07
Всеки човек има право да получи нужната му медицинска помощ, както и на иновативна терапия Европейска харта за правата на пациента
Clinica.bg

press@clinica.bg
Тази година на 18 април отбелязваме Европейския ден за правата на пациентите. Какви са те може да видите в Европейската харта за правата на пациента. Ако смятате, че са нарушени пък, местата в България, където може да подадете сигнал са Министерство на здравеопазването, НЗОК или ИА "Медицински одит". Коя от трите институции да изберете зависи най-вече от вида на конкретния проблем. Но дори да сбъркате адреса, не се притеснявайте, всяка от трите институции ще ви насочи към правилния.



1. Право на превантивни мерки

Всяко лице има право на подходящи услуги, предпазващи го от заболяване.

 

2. Право на достъп
Всяко лице има право на достъп до здравни услуги в съответствие със своите здравни нужди. Здравните услуги трябва да гарантират равен достъп за всеки, без каквато и да е дискриминация от гледна точка на финансови ресурси, местоживеене, вид на заболяването или момент на достъпа.

 

3. Право на информация
Всяко лице има право на достъп до каквато и да е информация във връзка с неговото здравословно състояние, медицинските услуги и начина на тяхното прилагане, както и относно постиженията на научно-изследователския прогрес.

 

4. Право на съгласие
Всяко лице има право на достъп до всяка информация, която може да му позволи да участва активно във вземането на решения за неговото здраве; тази информация е предпоставка за всяка процедура и лечение, включително и за участие в научни изследвания.

 

5. Право на свободен избор
Всяко лице има право на свободен избор между различни лечения и изпълнители на медицинска помощ на базата на адекватна информация.

 

6. Право на тайна и конфиденциалност
Всяко лице има право на конфиденциалност по отношение на неговата лична информация, включително информацията за неговото здравословно състояние и за възможните диагностични или терапевтични процедури, както и на защита на личната му тайна по време на извършване на диагностични прегледи, посещения на специалисти и общо медицинско лечение/хирургически намеси. Всяко лице има право на свободен избор между различни лечения и изпълнители на медицинска помощ на базата на адекватна информация.

 

7. Право на уважение към времето на пациента
Всяко лице има право да получи необходимото му лечение своевременно и в рамките на предварително установен срок. Това право е приложимо на всеки отделен етап на лечение.

 

8. Право на спазване на стандартите за качество
Всяко лице има право на достъп до висококачествени здравни услуги на основата на определяне и спазване на прецизни стандарти.

 

9. Право на безопасност
Всяко лице има право на защита от опасности, породени от лошо функциониращи здравни услуги, медицинска небрежност и грешки, както и право на достъп до здравни услуги и лечения, покриващи изискванията за висок стандарт на безопасност.

 

10. Право на иновации
Всяко лице има право на достъп до иновационни процедури, включително диагностични, в съответствие с международните стандарти, независимо от икономическите или финансови съображения.

 

11. Право на избягване на ненужно страдание и болка
Всяко лице, индивид има право да избягва, доколкото е възможно, страданието и болката във всяка фаза на заболяването си.

 

12. Право на индивидуално лечение
Всяко лице има право на диагностични или терапевтични програми за лечение, пригодени колкото е възможно повече към неговите лични потребности.

 

13. Право на жалване
В случай на понесени вреди всяко лице има право да подаде жалба и да получи отговор или друга обратна информация.

 

14. Право на обезщетение
Всяко лице има право на достатъчно обезщетение в рамките на разумен срок в случай на понесена физическа, морална или психологическа вреда, причинени от здравни услуги и лечение.


Как се подават документи за ТЕЛК

Как се подават документи за ТЕЛК

Първата стъпка е личният лекар, който най-добре познава здравословното ви състояние и ще ви насочи правилно, казват от СРЗИ
 Как да се пазим от западнонилска треска

Как да се пазим от западнонилска треска

Главоболие, болки в мускулите и очите, подути лимфни възли сочат за инфекцията, 80% от заразените са без симптоми, казват от НЦЗПБ
На какви профилактични прегледи имаме право

На какви профилактични прегледи имаме право

Извън задължителния при личния лекар, останалите изследвания са в зависимост от възрастовата група, обясняват от НЗОК
Какво плаща НЗОК за бъдещите майки

Какво плаща НЗОК за бъдещите майки

Жените с рискова бременност задължително се наблюдават от гинеколог, припомнят от фонда

Здравните ни права на почивка у нас

Здравните ни права на почивка у нас

Ако се наложи да ползвате помощ инцидентно, можете да се обърнете към всеки общопрактикуващ лекар, разясняват от здравната каса
Работата в жегата - максимум на 28°C

Работата в жегата - максимум на 28°C

Екстремните горещини могат да причинят сериозни здравословни проблеми, като топлинен удар, изтощение, рабдомилиоза и други, напомнят от КНСБ
Абитуриентите сами си плащат здравните вноски

Абитуриентите сами си плащат здравните вноски

Това важи за зрелостниците, завършили средно образование, които не са започнали работа, както и за тези, които ще бъдат студенти редовно обучение, напомнят от НАП
НЗОК с инструкции за безплатната терапия за редки болести

НЗОК с инструкции за безплатната терапия за редки болести

Пациентите над 18 години ще могат да продължат да я получават срещу сключването на договор, гласят правилата

Как да се справим с инсулта и високото кръвно

Как да се справим с инсулта и високото кръвно

Обездвижването, нездравословното хранене, пушенето и алкохолът са водещи фактори за тях, предупреждават здравните специалисти
 Как да се предпазим от кърлежи

Как да се предпазим от кърлежи

На разходка да се излиза с панталони и дрехи с дълги ръкави, препоръчват се репеленти, след ужилване да се направи изследване, казват от МЗ
1 2 3 4 5 ... 18 »
Видео преглед

По следите на здрaвната реформа с clinica.bg

СПРАВОЧНИК
Септември 2024 Предишен Следващ
Close Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки. Политика за бисквитките Съгласен съм