Спорт

Водна гимнастика за всеки

30-03-2018 08:47
Само след няколко посещения на басейна ще се чувствате променени, казва Габриела ПанайотоваВодна гимнастика за всеки
Мая
Мая
Ковачева
kovachevamaya@yahoo.com

Пролетта чука на вратата и все повече хора се замислят за това как ще изглеждат на плажа само след няколко месеца. Започват с бързи диети, тежки упражнения. Дали обаче те са най-доброто решение? Може би има по-приятен и забавен начин да стегнете тялото и да влезете във форма за морските приключения. За водната гимнастика и ползите от нея, разговаряме с треньорката Габриела Панайотова.

Водната гимнастика е съвкупност от упражнения, които се изпълняват във водна среда, най-често в басейн, но понякога това може да стане и в морето. Поради плътността на водата натоварването върху мускулите и ефективността от упражненията са доста по-големи.
„В гимнастиката се ползват различни помощни средства, които да помогнат на човек както да се задържи на повърхността, така и да натовари определени мускулни групи. Аз работя с т.нар. макарони (това са продълговати гумени уреди, които се използват и в плуването), понякога гири, ластици, различни тежести, които се прикрепят към ръцете и краката", разказва Габриела.
Упражненията съдържат елементи от няколко вида спорт - синхронно плуване, плуване, бягане, фитнес и каланетика. Разнообразието на движенията е голямо. Всеки час задължително започва с минути за разгрявка и завършва с релаксация.


Време е за спорт


Понякога хората бъркат водната гимнастика с аква спининга. И двете дейности се извършват във вода, но имат различна цел и интензите

Визитка

Габриела Панайотова се занимава с плуване вече 13 години без да спира. Завършва спортно училище в София, но решава да избяга от стереотипа и се отказва да следва в Националната спортна академия, а се ориентира към Софийския университет, където следва „Архивистика и документалистика" Регистрира собствен клуб за плуване „Немо". От 2014 година се занимава с начално обучение плуване на деца и възрастни. Има 9 състезания зад гърба си като треньор. Вече 2 години води упражнения по водна гимнастика, рехабилитация и аква спининг към Спа център „Виктория".

Водната гимнастика може да бъде – по-спокойна (водна рехабилитация) или по-забързана (водна аеробика) в зависимост от това доколко човек е способен да извърши дадено упражнение. Действията са сходни, но скоростта се променя. Всичко зависи от вашето състояние и целите, които си поставяте. Ако имате по-сериозно гръбначно изкривяване или страдате от силни болки в колената, интензивната гимнастика не е препоръчителна. Специалистите съветват да започнете с по-бавни и плавни движения и постепенно да ускорявате темпото.
„Препоръчвам тези упражнения на всеки. Няма ограничение – млади, стари, жени, мъже, по-слаби или по-дебели. Водната гимнастика действа тонизиращо, стяга цялото тяло, укрепва мускулите. Вече две години водя подобни курсове и при мен са идвали всякакви хора – от деца на по 10-12 години, доведени от родителите си, до възрастни дами и бъдещи майки. За да се запалиш по водната гимнастика обаче, трябва да усетиш, че това е твоят спорт", усмихва се треньорката.
Заради спецификата на водата, движенията, изпълнявани в нея са благоприятни и за следоперативни състояния и за бременни жени.


При болките в гърба


Както всички водни спортове и гимнастиката помага за цялостно укрепване на тялото – мускулите на гърба и стомаха, помага при изкривявания. „По-леките упражнения се препоръчват и за хора, които се възстановяват след тежко падане или дори катастрофа. Същото се отнася за пациенти с дископатия, проблеми с гърба след продължителна работа с компютър", казва Габриела. При водната гимнастика няма изолирано движение. „Дори, когато правите упражнения само за ръцете, цялото ви тяло се напряга, за да запазите баланс във водата. Така работят мускулите на краката, гърба, корема. Непрекъснато се движите", разказва още тя. Когато се упражнявате в басейна, ставите не се натоварват.
Водата поема до 80% от теглото ви и олекотява тялото. Освен това оказва допълнително натоварване върху мускулите. Не на последно място гимнастиката укрепва и сърцето и осигурява притока на повече кръв до всяка част на тялото. Доказано е и, че има положителен ефект при разширени вени, дископатии, дискови хернии, болки и отоци в краката, застоял начин на живот.


Сбогом на калориите


Без съмнение водната гимнастика стяга тялото. Дори за един час може да се разделите с повече от 600 - 700 калории. „След упражнение човек е много гладен. Ако иска да отслабне, трябва да потисне това чувство, защото много бързо може да върне изгорените калории. Когато говорим за отслабване, въпросът винаги опира до храната. Може да се движите много, да спортувате, но ако се тъпчете, килограмите няма да изчезнат. Разбира се, гимнастиката стяга и то много. Това е една от причините хората да се чувстват по-красиви, да имат самочувствие. Хубавото е, че първите резултати могат да се забележат само след няколко посещения. Ако човек не се е движил, ако е водил заседнал начин на живот, то дори след третия-четвъртия път ще види как тялото му се променя. Това е така, защото мускулите се активизират бързо. Много е важно обаче тренировките да се променят. Малко хора знаят, че дори да ходят всеки ден на фитнес или друга тренировка, ако повтарят едни и същи упражнения, тялото им ще свикне и няма да има желания резултат. Ето защо и аз, и колегите ми се стремим непрекъснато да променяме упражненията – да включваме нови, да сменяме ритъма. Така мускулите ще се напрягат все повече и повече", допълва Габриела.


Бъдещи майки – напред


Водната гимнастика не е масов спорт при бременните и задължително трябва да се практикува само след изричното разрешение на лекар. Габриела обаче споделя, че в курсовете си е имало бъдещи майки, които останали много доволни от резултатите. „Две дами посещаваха редовно моите часове и бяха очаровани. Разбира се, в такова състояние човек трябва да избягва определени упражнения", съветва тя. При водната гимнастика за бременни обикновено се изключват упражнения, които засягат кръстно-поясната и коремна област и се набляга на такива, които натоварват проблемните зони: гръб, кръст, крака, седалищни мускули, ръце, рамене. В практиката е доказано, че бременните раждат по-лесно и се възстановяват по-бързо след раждането, ако са практикували водна аеробика.


Превърнете своите мечти в цели

Превърнете своите мечти в цели

Едно ново начинание за доброто физическо и ментално здраве е идеално за добра и успешна нова година, казва д-р Цветеслава Гълъбова
Любовта ни дава криле

Любовта ни дава криле

Хората живеят много по-освободено, с разчупени граници, това е една от причините за нестабилността на връзките, казва Таня Илиева

Да събудим метаболизма за 15 минути

Да събудим метаболизма за 15 минути

Ежедневната кратка тренировка гори мазнини, става навик и в един момент организмът сам започва да я търси, казва Стела Колева
Бърн аут ли сте?

Бърн аут ли сте?

Преценете сами, като отговорите на 13 лесни въпроса, подбрани от експертите по човешки ресурси

Масаж на лицето или как да намалим бръчките

Масаж на лицето или как да намалим бръчките

Може да го практукувате и у дома, докато измивате лицето си, нанасяте серум или крем, стигат дори 5 минути
Как да спортуваме в пандемия

Как да спортуваме в пандемия

Влизането във форма е маратон, а не спринтова отсечка, движете се 45 минути дневно за здраве, точно сега не се пренатоварвайте, казва Ванко Георгиев
70% от българите се имат за здрави

70% от българите се имат за здрави

9% са лежали в болница през 2019 година, а над 60 на сто са търсили личния си лекар, сочи Европейското здравно интервю
Балчик наложи мораториум на 5G мрежата

Балчик наложи мораториум на 5G мрежата

Отлагането на изграждането й е заради подписка на граждани
Кариерата изяжда любовта

Кариерата изяжда любовта

В месеца на Свети Валентин и в Деня на влюбените потърсихме специалистите, за да разберем какво ни пречи да имаме успешни връзки. Отговорите дава проф. Захарина Савова.
Пет съвета за здравословно хранене

Пет съвета за здравословно хранене

След тежките празнични трапези всеки се зарича да започне диета още на следващия ден. Дали обаче това е решение на въпроса и какво означава рационален режим на хранене, казва СЗО. 

1 2 3 4 5 ... 7 »
Преглед

На вашите въпроси отговарят специалистите от Болница "Тракия"

СПРАВОЧНИК
Къде в здравеопазването трябва да има най-големи инвестиции в Бюджет 2022 ?

Януари 2022 Предишен Следващ