Фармабизнесът инвестирал 21 милиона в лекарите

Близо14 милиона лева са предоставени на медицински специалисти, а 7 милиона на здравни и съсловни, професионални организации, обясни Деян Денев, директор на Асоциацията на научноизследователските фармацевтични производители в България.
Изкарването на част от финансовите взаимоотношения между лекари и бизнес е част от инициативата „Прозрачността гради доверие". Целта на инициативата е да внесе повече прозрачност в отношенията с медиците, тъй като те отдавна са обект на редица подозрения за извършването на неетични маркетингови практики в цял свят. Сред тях в годините са фигурирали, както по-безобидни мероприятия като воденето на скъпи командировки, така и дори директното даване на подаръци и пари за предписване на определени брандове. В последните години обаче фармабраншът все повече се опитва да ги намали и да изчисти името си.
„Сътрудничеството между медицински специалисти и фармацевтичната индустрия е жизнено важно за развитието на медицината. Лекарствата са високотехнологични продукти и тяхното разработване, прилагане и механизми на действие изискват обяснение, обмяна на опит и знания между индустрия и лекари. Само по този начин правилното и ефективно лечение на пациентите е възможно, само така могат да се разработват нови терапии", подчерта директорът на ARPharM Деян Денев. По думите му благодарение на това взаимодействие лекарите имат възможността непрекъснато да се обучават и развиват, което е от полза както за пациентите, така и за цялата система на здравеопазване.
„Близо 60% от медицинските специалисти са дали своето съгласие за оповестяване, което показва подкрепата на медицинското съсловие за инициативата", отбеляза още той и уточни. „Данните не са поименни и обхващат само процента на медицинските специалисти, работещи със съответната компания, които са одобрили подобна инициатива. Но няма как да знаем, дали няма дублиране на резултата, тоест един и същ лекар да е участвал в анкетата на няколко компании." - коментира още Денев. Бъдещото оповестяване на финансовото сътрудничество също ще се извършва обобщено от компаниите – то ще показва какви средства под формата на такси за участие в научен форум, самолетни билети и хотел, са били отпуснати, както и на колко медицински специалисти. Става дума за събития, които имат висока научна и образователна стойност и на тях лекарите биха допринесли със споделяне на своя опит, или биха се информирали за иновации, които да приложат в бъдещата си работа, подчерта също Деян Денев.
Надеждата си, че тази инициатива ще спре спекулациите за това, че лекарите са зависими от фармацевтичните компании и предписват на пациента лекарства съобразно тези си зависимости, а не спрямо медицинска необходимост, изрази и Д-р Венцислав Грозев – председател на Българския лекарски съюз.
Подкрепата си за създаване на прозрачност на отношенията лекари-фармацевтични компании, заявиха и д-р Иван Георгиев – председател на УС на Българската асоциация по клинични проучвания (БАКП), проф. Тодор Попов – член на Управителния съвет на Съюза на българските медицински специалисти. Кампанията трябва да се разшири не само по посока на компаниите, които не са част от Асоциацията, но да обхвани всички на пазара, включително и фирмите предлагащи хранителни добавки и козметика, подчерта пък проф. Илко Гетов – председател на Българския фармацевтичен съюз.

ЕК оценява нова терапия за лейомиосарком

МС прие отчетите на НЗОК за 2024 г.
Кабинетът одобри промени и в Комисията по прозрачност, където застъпва Деян Денев

Oбновиха фарма ръководството по ендокринология

Неправилно превалутиране в аптеките

ИАМН влиза в Майчин дом

МЗ купува тестове за рак за 20 млн.

Предстоят смени в държавни болници

Спират да плащат лекарство за МС

Два антибиотика за деца безплатни от днес
