Позиция

Въведете механизми за бърза доставка от ЕИО

02-02-2018 07:19
Дефинициите за липса и за недостиг на лекарства са неясни, което е пречка за използването им, смятат от БАРПТЛ Въведете механизми за бърза доставка от ЕИО
Clinica.bg

press@clinica.bg

Разглеждането на проекта за промени на закона за лекарствата започна. В четвъртък депутатите от парламентарната здравна комисия му дадоха официално зелена светлина, като го приеха единодушно на първо четене. Основните промени в него засягат реекспорта на лекарства и хроничните липси на медикаменти, до които той води. Какво смятат за тях гилдията, вижте в следващите дни. Днес публикуваме позицията на Българската асоциация за развитие на паралелната търговия с лекарства (БАРПТЛ).

На първо място искам да изразя уважението на членовете на УС на БАРПТЛ по отношение на Вашата законодателна компетентност и активната Ви роля за развитието на проектозакона в посока прозрачност и обективност в търсене на по-добра защита на обществения интерес. Приветстваме следните нововъведения в ЗИД на ЗЛПХМ:

- Първият опит за дефиниция на липса и недостиг на лекарствени продукти на територията на страната

- Въвеждането на електронно и своевременно уведомяване на ИАЛ от участниците във веригата по лекарствоснабдяване

- Предвиждането на по-строги санкции за извършителите на нарушения по веригата на лекарствоснабдяване

- Изграждането на единна специализирана електронна система за събиране и анализиране на информация за липса и недостиг на лекарствени продукти на територията на страната


БАРПТЛ изцяло подкрепя защитата на интересите

на българските пациенти за безпрепятствен достъп до лекарствени продукти на възможно най-добра цена и многократно сме заявявали необходимостта от прозрачна, обективна и недискриминативна нормативна база към всички икономическите субекти.

Наред с достойнствата на проектозакона бихме искали да акцентираме на няколко факта, които биха били проблемни:

- Текстовете на ЗИД на ЗЛПХМ не са идентични с нотифицираните пред Европейската комисия през 2016 от екипа на министър Петър Москов. Сегашният законопроект не може да се приема като нотифициран към Европейската комисия и неспазването на нотификационната процедура може да доведе до съответните негативни последствия за страната ни.

- Така уреден режима за износ продължава да не обезпечава защитата на обществения интерес от евентуална липса или недостиг на лекарства поради следните причини:


Въвежда се ограничение за износ,

което представлява непропорционално ограничение на износа. По смисъла на българското законодателство това представлява неравностойно третиране на стопански субекти. Налагането на ограничение за износ само на един търговец за конкретен продукт го поставя в неравностойно положение спрямо неговите конкуренти, които в същия момент не са ограничени да изнасят същия продукт. Според европейските разпоредби и практиката на Европейския съд за тяхното прилагане, конкретната липса/недостатъчност на количества от даден продукт при даден търговец не е липса на националния пазар, докато всички останали участници в доставната верига могат да разполагат с достатъчни количества от същия продукт. Възможно е липсата/недостигът на пазара да се дължи на различни причини - липса на внос, производствени проблеми и др. Не е ясно дали разпоредбата на чл. 217б, ал.10 се отнася за всички дистрибутори или само за този, на когото е издадена заповедта за ограничаване на износа. Задължението за продажба в страната на лекарствата, предвидени за износ, представлява възпрепятстване на свободното движение на стоки и пряка държавна намеса в свободната стопанска инициатива. При заповед за забрана за износ търговецът на едро трябва да пусне на пазара съответното лекарство, което на практика може да е неизпълнимо, тъй като не е задължително търговецът да има наличности преди изтичането на срока за уведомяване.

Създаването на единна електронна система

за мониторинг на наличностите по веригата на лекарствоснабдяването е адмирирана от БАРПТЛ, но тя следва да бъде базирана на измерими критерии за липса и недостиг на лекарствени продукти при унифицирани показатели на входните данни и сравними времеви периоди, което не е спазено в предложените текстове.Дефинициите за липса и за недостиг на лекарствени продукти са неясни, неконкретни и неизмерими, което е пречка за използването им като отправен елемент за анализ чрез единната електронна система за мониторинг на наличностите по веригата на лекарствоснабдяването. Създаването на списъка с наблюдавани лекарства по чл. 217в, ал.3, основан на лекарствените продукти от ПЛС, за които през последните 3 месеца са постъпили уведомления за износ в ИАЛ би бил нереалистичен, тъй като би съдържал намеренията за износ на ЛП, а не конкретен износ. В тази връзка за списък с наблюдавани лекарства може да послужи информацията от реалния едномесечен износ, която дистрибуторите ще подават по смисъла на чл. 217б, ал.9. Не на последно място, обхватът и процесът на ограниченията са разписани само за търговците на едро, докато в приложното поле на чл. 217а (2) Притежател на разрешение за употреба може да извършва износ само на произведените от него лекарствени продукти, а не подлежи на контрол.


Отправяме към Вас и нашите предложения

за допълнителни норми в ЗИД на ЗЛПХМ:

Създаване на норма в закона, която регламентира механизми за бърза доставка от Европейската икономическа общност на лекарствени продукти за българския пазар при липса и недостиг, както и при обективна невъзможност на ПРУ да осигури същите лекарствени продукти.Създаване на възможност на ежемесечна база лекарствен продукт, включен в списъка на лекарства, за които може да се от ограничава износът, да отпада автоматично от него, тъй като в резултат на забраната за износ, недостигът ще е преодолян. Предвиденият в момента механизъм е неприложим, скъп и субективен, тъй като е нереалистично при всеки конкретен случай ИАЛ да прави проверка на складови наличности на всички търговци на едро, както е предвидено в чл.217в ал. 8 т.1. Прецизиране на чл.232 а, ал. 3, като се въведе изискване търговецът на дребно да посочва всички дистрибутори, до които е изпратил заявката си и са отказали да я изпълнят. Предвиждане на норми в ЗЛПХМ, които упълномощават ИАЛ при отказ за предоставяне на информация при проверка на участник по веригата на лекарствоснабдяване да суспендира лиценза на икономическия субект и да го оповестява в ЕМА.


БАРПТЛ многократно е заявявала своята готовност

да предостави експертизата си за европейската практика и законодателство по отношение на паралелната дистрибуция. Нашите аргументи са в полза на ефективен и съответстващ на Европейското законодателство закон, който да гарантира достъпа на българските пациенти до лекарства. Именно паралелната дистрибуция на лекарства създава реална конкурентна среда и подпомага регулирането на цените на лекарствените продукти в държавите-членки, и поради това следва да бъде защитавана, толерирана и насърчавана.

Заявяваме своето желание да участваме в изработването на наредбите, предвидени в законопроекта по отношение на паралелната дистрибуция.

Обръщаме се към Вас с молба да обмислите аргументите ни и оставаме в готовност за насрочване на среща с Вас за допълнително обсъждане на съответстваща на Европейските регламенти, устойчива и работеща в името на пациентите нормативна база.


С уважение:

Боряна Маринкова

Изпълнителен директор на БАРПТЛ


Забраниха износа за 297 лекарства

Забраниха износа за 297 лекарства

Сред тях са редица антибиотици, медикаменти за КОВИД и химиотерапевтици, причината е, че може да има недостиг

Е-системата за реекспорта - 300 хил. лв.

Е-системата за реекспорта - 300 хил. лв.

Здравното министерство публикува правилата за създаването й месец, след като тя вече трябваше да работи

Паралелният внос се увеличи с 25 хапчета

Паралелният внос се увеличи с 25 хапчета

По-малко от месец има ИАЛ, за да пусне системата за проследяване на реекспорта, но едва ли ще спази срока

Паралелните търговци искат ремонт на цените

Паралелните търговци искат ремонт на цените

Има промяна в страните донори на медикаменти, твърдят европейските дистрибутори

Реекспортът е върхът на айсберга

Реекспортът е върхът на айсберга

Електронната проследимост на лекарствата е най-добрият вариант, казва Юлиян Узунов
Контролират реекспорта електронно

Контролират реекспорта електронно

Експертният съвет отпадна, МЗ вече работи по системата за паралелния износ

Депутатите пак подхващат реекспорта

Депутатите пак подхващат реекспорта

Здравната комисия ще обсъжда информационната система и новите правила за паралелен износ на лекарства
Трябват ни регистри и електронна система

Трябват ни регистри и електронна система

Промените в закона за лекарствата, които трябва да ограничат дефицита на медикаменти в страната заради реекспорта, съвсем скоро ще влязат в парламента за второ четене. Доколко удачни са те, ефективна ли е лекарствената политика на НЗОК, попитахме Владимир Афенлиев. 

И БФС да са част от съвета за реекспорта

И БФС да са част от съвета за реекспорта

Лекарствата от забранителния списък за паралелен износ да се доставят само от най-големите търговци, искат от ВОЛЯ

Още глоби за реекспорта на лекарства

Още глоби за реекспорта на лекарства

ИАЛ ще следи дали има недостиг на медикаменти в страната с електронна система, а експертният съвет отпада

1 2 3 4 5 ... 6 »
Видео преглед

По следите на здрaвната реформа с clinica.bg

СПРАВОЧНИК
Април 2025 Предишен Следващ
Close Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки. Политика за бисквитките Съгласен съм