Комплексното лечение за онкоболните е задължително
.jpg)
В закона е записано задължителното изискване болниците, които предлагат грижа за онкологично болните, да са комплексно организирани. За съжаление, практиката показва, че се прескачат някои от тези изисквания с възможността за сключване на договори с други структури. Това според мен затруднява пациентите. Аз се надявам, управлението на министерството, анализирайки функционирането на болниците, да прави преоценка именно на изпълнението на това законово изискване, защото е важно онкологично болният пациент в една структура, на едно място, да получи и диагностиката, и оперативната терапия, и последващата химио- или лъчетерапия, и психологическата подкрепа. Това може да се осигури именно тук, в тази болница, и в много малко други болници в България. В момента болниците сключват всички договори с касата, като задължителното изискване да предоставят комплексна услуга. Въпросът е тази услуга по какъв механизъм се представя. И това трябва да бъде анализирано именно от изпълнителната власт – НЗОК и МЗ.
За общинските болници
Всички болници в България функционират при една и съща наредба и те трябва да отговарят на медицинските стандарти и условията, записани в основополагащите закони и в Националния рамков договор. Извеждането на едни или други структури като приоритетни в интереса на някоя политическа сила в никакъв случай не е от полза за доброто функциониране на системата. Ние ще изслушаме утре в Комисията по здравеопазване проблемите на общинските болници. Аз съм поканила сдружението и те ще ни представят тяхната концепция за друг поглед на системата на здравеопазване. След като ги изслушаме, след като видим какви са техните проблеми – разбира се, ако има нужда от законодателна промяна, ще я предприемем. Но това, от което те първо се нуждаят, е промяна на медицинските стандарти и това е в ангажиментите на МЗ, промяна в някои от параметрите на Рамковия договор. Сега текат преговорите между БЛС и НЗОК. Това са важните първи стъпки, които трябва да се реализират, за да функционират по-спокойно тези болници. Това, което мен най-много ме притеснява, е тежкият кадрови дефицит. Това наистина е тема, която се нуждае от приотизиране, защото кадрите се подготвят бавно, всички болници изпитват дефицит и затруднение в това отношение, както по отношение на средния медицински персонал, така и по отношение на лекарите. Това трябва да ни е основна грижа и аз очаквам една наистина сериозна дискусия по тази тема, за да се промени наредбата за специализация и възможностите да предоставим по-добри условия за работа тук, на всички медицински специалисти, за да не напускат страната.
Допълнителното финансиране
Общинските болници разполагат със средства, които получават от МЗ, в размер на около 28 млн. лв. за т. г. Това е предвидено в приетия Закон за бюджета на държавата. В рамките на тази субсидия, те получават средства за болници в труднодостъпни и отдалечени райони. Тези средства се разпределят по методика. Получават и други плащания от МЗ за медикаментозна терапия, за хемодиазно болни и др. За нас не е ясно за какво точно искат тези допълнителни средства. Общинските болници са собственост на съответните общини. Не може държавата да финансира капиталови разходи или пък неразплатени задължения. Няма такъв законов механизъм. Аз очаквам утре общинските болници да представят за какво точно са им необходими тези 30 млн. лв. и какво очакват да се случи с тях. Смятам, че всяка община, която има интерес да поддържа общинското лечебно заведение, го прави и много общини, в които болниците функционират добре в годините от една страна, контролират добре ръководството на болниците. От друга страна, финансират допълнително със средства за капиталови разходи тези лечебни заведения. Това е добрият модел за поддържане на общинското здравеопазване, което пак подчертавам, не се изчерпва само с общинските болници. Много важно е там да функционират всички други структури – първичната извънболнична помощ да има достатъчно общопрактикуващи лекари, и специализираната, и лабораториите, и диагностиката, Спешната помощ. За всичко това комплексно трябва да се грижим.
За лимитите и решението на ВАС
Аз четох решението на ВАС. В него не става дума за отмяна на лимитите. Става дума за обявяване за незаконосъобразно на едно решение на Надзорния съвет на касата, в което те са разпределили 95 или 90% от средствата на болниците – нещо, което е конкретното нарушение за прогнозни бюджети. В никакъв случай не се говори за целия процес на лимитиране. В същото време, смятам, че всяко лечебно заведение, което има претенции към НЗОК, може да търси правата си по съдебен път. В никакъв случай обаче, в това решение конкретно, не става въпрос за отмяна на лимитите, а за отмяна на едно решение на Надзорния съвет, което е преценено за незаконосъобразно.

Правят стандарт за медицинския туризъм

Ръководителите на специализанти вече с 3 години стаж

27 станаха пострадалите от ботулиновия токсин

България все още с нисък ръст на ХИВ

ВМА обявява прием на парамедици

Идеите за прием на лекарства в ТикТок са опасни

Обучението на сестри да не се намалява

Внесоха пластири за онкоболните

КЗК глоби медицински център с 9236 лв.
