Непопулярните мерки дават срок на истинските реформи

Разговорът днес тръгна от тежки морални предизвикателства през призив да мислим политически. Категорично искам да заявя, че решението да се вземат мерки за баланс на интересите на здравноосигурените граждани, макар и чрез непопулярни решения, гарантира конституционните права на българските гражадни. Защото в Конституцията е записано правото за достъп до безплатно медицинско обслужване, само че регламентирано със закон. И в рамките на Закона за здравното осигуряване, който регламентира функционирането на здравноосигурителната система, се дават правомощия на народните представители да реализират това право чрез реализирането на механизми, които осигуряват
баланс на интересите на здравноосигурените български граждани.
За съжаление днес дебатът се концентрира върху една малка част от възможностите за осигурявяне на по-добро здраве на нацията – инвестицията в иновативна лекарствена терапия. Само че в годините здравето на нацията се определя от различни параметри и всички доклади, които досега касаят българската здравна система и здравето на нацията, посочват, че дефицитът е в друга посока. Имаме късно откриване на заболяванията и нямаме ранна диагностика и достъп до иновативни методи за диагностика, достъп до профилактика. Именно това касае едно от тези непопулярни решения, които се наложи да вземем с преходните и заключителни разпоредби на Закона за бюджет на касата. А именно, гарантирането на правилното съотношение между отделните параметри, защото в годините се наблюдаваше един значителен ръст на разходите за медикаментозна терапия.
И тази година имаме около 100 млн. лв. преразход.
В същото време се намериха механизми по някакъв начин да се регулират разходите в извънболничната помощ чрез регулативните стандарти, в болничната помощ чрез прогнозните бюджети.
В следващата година ние предприехме една друга непопулярна мярка, която някакси убягна от интереса на държавния глава и колегите отляво. Това е невъзможността касата да заплаща за нови дейности и нови болници, които са се включили тази година. Това е решението, което не е противоконституционно, защото проблемът не е с наличните структури, ако те се финансират по други механизми. Проблемът е в това, че всички нововъзникнали структури, основно в сферата на болничната помощ, искат да получават средства от нашия единствен фонд – Националната здравноосигурителна каса.
Защо се наложиха тези две непопулярни мерки?
Факт е, че в рамките на последните години не можаха да се използват всички механизми от изпълнителната власт, за да се регулират разходите за лекарства. Факт е, че не можа да се създаде и изгради Национална здравна карта, която да регламентира възможността касата да сключва договори с определени лечебни заведения, които гарантират еднакъв достъп до медицинска помощ. Трябва наистина да се активира изпълнителната власт и ние затова носим тази политическа отговорност тук с тези непопулярни мерки. За да дадеме срок, защото мерките са временни, да се изготвят всички тези механизми, които чух и от колеги от опозицията, че ще бъдат полезни, за да се балансират разходите в българската здравна система. А именно –
Национална здравна карта, информационна система,
която да гарантира наистина наличието на електронна рецепта и електронно досие, регистри на заболяванията, фармако-терапевтични ръководства, в които ясно да е регламентирана съвременната терапия и достъпа на пациентите до нея съгласно най-новите постулати на медицината в отделните медицински специалности. Да се гарантира възможността медикаментите, които касата плаща и се изписват на българските пациенти, да не се озовават в съседни нам страни чрез законова промяна, която да регламентира паралелния износ в размерите, в които той не застрашава живота и здравето на гражданите.
Това е експертният разговор. Останалият разговор наистина може да бъде сведен до отделните човешки съдби.
Лекарите размишляват върху съдбите на своите пациенти и виждат образите им, но ние тук като политици сме призовани да виждаме цялата картина на българското здравеопазване. Факт е, че в различните години
достъпът на гражданите до различни услуги се засилва,
защото достъпът не е само до иновативни медикаменти – то е достъп до лекар, до лечебно заведение и това трябва да бъде гарантирано именно чрез балансирания бюджет на НЗОК. Това е предизвикателството, което трябва да реализира изпълнителната власт в рамките на бюджета, която сме приели за следващата година.
Измамно е да се твърди, че имаме наистина лишен и нарушен достъп до иновативна терапия по отношение на онкоболните, защото фактите говорят друго. За следващата година са предвидени 300 млн. лв. за лечение на онкологични аболявания, а до този етап 75% от тези средства са именно за иновативни молекули и таргетни терапии. В рамките на конкретния разказ за медикаментите, които следващата година трябва да бъдат заплащани от НЗОК, а всъщност този мораториум няма да го позволи, става въпрос само за
четири заболявания, за които досега няма друга алтернативна терапия.
Две от тях все още не присъстват в списъка на касата, а едно от заболяванията касае около 1000 пациенти. Става дума за идиопатичната белодробна фиброза, тублерозната склероза и макулната дегенерация. Аз искам да призова министерството на здравеопзването да се върнем към разговорите за това редките болести, които касаят малък брой пациенти, но в същото време техните права трябва да бъдат гарантирани, да станат обект на инвестиции от страна на МЗ, да се върне към плащането с Фонд, който да дава достъп на тези пациенти до медикаментозна терапия. Защото смисълът на солидарната система е да гарантира достъп на всички пациенти и то по отношение на социално-значимите заболявания, от които страдат по-голям процент от хората и от които въщност се разболяват и умират по-голям процент от нацията. В това се търси баланса.
Смятам също, че неморално е противопоставянето на едни инвестиции в развитието на държавата на тези в здраве. Защото
когато инвестираме в по-добра инфраструктура, в по-добра пътна система, това гарантира здравето
и доброто състояние на българската нация. Един от най-големите рискови фактори за развитието на хроничните незаразни заболявания е именно бедността. Ако преодолеем това във времето с инвестициите и със стабилното управление на икономиката, аз гарантирам, че ще имаме по-добро състояние на общественото здраве.
Разговорът наистина трябва да бъде политически, да бъде експертен, да не се употребяват съдбите на хората и да се търсят решенията, които са стабилни във времето, които гарантират интересите и равноправието на всички български граждани.

Утре гласуват отпадането на мораториума

700 vs. 25 милиона от бюджета

Ветото не мина. Мораториумът остава

Пациенти на протест за ветото

Липсата на пари не е оправдание за мораториума

Гласуват ветото в четвъртък

Касата смята разходите до април със и без вето

Ананиев: Извършва се огромна манипулация

Ново искане за вето върху мораториума за лекарства
