Всеки болен може да изпадне в хипогликемия, ще ни забранят ли да излизаме от вкъщи, питат от Българска Асоциация Диабет
Мая Ковачева kovachevamaya@yahoo.com
Пациентите с диабет и хипертония могат да шофират, категорични са лекари. Те се обявиха против предложението за нова наредба на здравното министерство, която предвижда затягане на мерките за издаване на шофьорски книжки.
Идеята е да се забрани шофирането на диабетици, които не контролират състоянието си и не провеждат редовни медицински прегледи. Няма да бъдат издавани и подновявани шофьорските документи и на хората със сърдечно-съдови заболявания, които също не полагат грижа за здравето си и не посещават редовно лекар. Предложенията са залегнали в промени на Наредбата за изискванията за физическа годност на водачите на моторни превозни средства, които се очаква да влязат в сила от началото на следващата година. В тях се предвижда още да се прави индивидуална преценка дали да се позволява шофирането на всички с инсулт или много високо кръвно налягане.
Целта на новите изменения е да ограничат катастрофите.
Забраните ще важат само при тежките форми на диабета и хипертонията, когато има риск шофьорът да загуби съзнание зад волана. Около 2 млн. души у нас са засегнати от сърдечно-съдови заболявания и около половин милион – от диабет. Лекарите обаче признават, че много от пациентите не могат да посещават специалист на 3 месеца, защото това би коствало огромни разходи - както на пациента, така и на здравната система. "Българска Асоциация Диабет приема ограничаването на хора с диабет да получават и ползват вече издадените им шофьорски книжки като дискриминация! Диабетик, който изпада в състояние на хипогликемия,
никога няма да рискува да тръгне с колата си,
защото застрашава не само живота на околните, но и своя собствен. Всеки добре обучен диабетик преди да тръгне на път или при усещане на първите симптоми на хипогликемия, сам изследва кръвната си захар. Ако тя е ниска, приема необходимото количество въглехидрати и изчаква достатъчно време, за да премине кризата. От друга страна всеки един диабетик, независимо дали е шофьор или пешеходец, може да изпадне в такова състояние. Ако сега се посегне на правата на шофьорите с диабет, това означава ли, че утре
ще забранят на всички хора с диабет да излизат от домовете си,
като потенциално опасни за движението по пътищата, защото всеки може да падне на улицата и да предизвика пътнотранспортно произшествие. Много по-опасни за движението по пътищата са хора, употребили алкохол, наркотици или такива, подложени на стрес и други емоционални проблеми. Подобен акт би бил дискриминация над хиляди хора с диабет в страната", категоричен е д-р Адриан Стоев, член на УС на Сдружение с нестопанска цел Българска Асоциация Диабет.
Проблемите с растящите разходи на болниците и ниските здравни резултати ескалират. Ще се промени ли това след новия рамков договор, чии интереси защитава БЛС, трябва ли да се вдигне избора на екип, попитахме д-р Стефан Константинов.
Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки. Политика за бисквиткитеСъгласен съм