Празник

Рибата пази от болести

06-12-2017 11:25
На 6 декември празнуваме Никулден, когато на всяка трапеза трябва да има поне по един шаранРибата пази от болести
Clinica.bg

press@clinica.bg
Всички знаем колко е полезна рибата за нашия организъм, но често забравяме да я включим в менюто си. А освен изключително полезна, тя е и много вкусна и диетична. Разнообразието от видове риби може да задоволи и най-изисканите вкусове. Oсобено на Никулден, когато на всяка трапеза се препоръчва да има поне по един шаран.

Едва през последните няколко десетилетия, науката за хранене обръща по-сериозно внимание на изключително високата хранителна стойност на рибата и важните ползи, които редовната й консумация може да допринесе за човешкото здраве.Ако погледнем към някои от най-здравословните хранителни модели и национални кухни, каквито са средиземноморската и японската, ще видим, че там рибата и морските дарове са заслужили най-почетни места. Не по-малко убедителни са данните показващи значително по-ниски нива на сърдечно-съдови инциденти и заболявания при народите и етносите, населяващи крайморски и крайречни зони, в чието меню е включена рибата. Двама датски изследователи Дайерберг и Банг провели серия от клинични проучвания и наблюдения върху живота на гренландските ескимоси. Те доказали, че въпреки високата консумация на месо и наситени мазнини, гренландските ескимоси имат една от най-ниските честоти на сърдечно-съдови заболявания, което се обяснява с големите дози от полиненаситени омега-3 мастни киселини, поемани ежедневно чрез консумацията на риба и морски животни. Сред учените този феномен добива популярност като „гренландски парадокс", защото дотогава се считало, че ако човек консумира големи количества месо и наситени животински мазнини, бързото и прогресивно развитие на атеросклероза при него е неизбежно и логично следствие.Именно

есенциалните омега-3 мастни киселини се считат за най-ценния нутриент,

който можем да си набавяме чрез рибата, но те далеч не изчерпват широката гама от полезни вещества, които си набавяме, консумирайки риба и рибни продукти. Най-известни и важни от тях са аминокиселини като триптофан, метионин, треонин, хистидин и лизин. От витамините – А, Д, Е, К, В1, В2, а в черния дроб и хайвера на рибите се съдържа и витамин В12. Съдържанието на полезни минерални вещества в рибата е представено от макроелементи като калций, фосфор, сяра, калий и магнезий, както и от микроелементите: мед, селен, цинк, йод, кобалт, манган, флуор и др.Месото на рибата е по-нежно от месото на домашните животни, поради факта, че съдържа по-малко количество съединителна тъкан, в която преобладава колагенът, а не еластинът както е при животните. Ето защо, след топлинна обработка,

месото на рибата е по-крехко и се дъвче много по-лесно

Бялата риба например се задържа и смила в стомаха за 2-3 часа, докато за говеждото месо са необходими 4-5 часа за пълноценно смилане. Това прави рибата изключително подходяща съставка на диетични менюта. Съдържанието на мазнини в различните видове риби може да варира в широки граници в зависимост от вида риба, нейната възраст, местообитание, сезона през който е уловена и т.н. Речните риби по принцип съдържат по-малко омега-3 полиненаситени мазнини от морските, като най-постни са плоските риби – щука, каракуда, бяла риба, кефал и т.н. Морските риби като сардела, попчета, лефер, калкан, паламуд и т.н. съдържат повече омега-3 мазнини от речните, но най-богати на ценните мазнини са дълбоководните океански риби като сьомгата, есетрата, скумрия, сардината и херингата. Повечето диетолози препоръчват поне два пъти седмично да се консумира порция риба, като едната порция е добре да бъде от дълбоководна океанска риба.Консумацията на риба

понижава нивото на хроничните възпаления и да се предотвратят редица заболявания,

твърдят американски учени. По мнението на експерти, комбинирането на няколко вида продукти дава възможност не само да се повишат тонусът и издръжливостта, но и да се подобри общото здравословно състояние. Според учените най-доброто меню би било чаша бяло вино с порция риба на скара. Успоредно с многото си полезни за организма свойства, някои видове риба обаче имат склонност да натрупват токсини и тежки метали в организма си, поради факта, че промишленото замърсяване с тези вещества е почти повсеместно и прониква дори до океанското дъно. От гледна точка на безопасна консумация най-препоръчително е да се консумират риби като дивата океанска сьомга, сардината, скумрията, херингата и пъстървата, които съдържат относително високо количество ценни вещества, но имат ниска склонност към натрупване на токсини и тежки метали.

Честит имен ден!

 

Шести декември е празникът на Свети Николай Мирликийски Чудотворец, който е покровител на моретата, езерата и реките, на моряците и рибарите, на семейството и рода. На този ден празнуват Никола, Николай, Николина, Ненка, Нино. Освен моряците и рибарите, за свой празник го приемат банкерите и търговците. По традиция на празника се събира цялото семейство на трапезата, а тя не се вдига през целия ден. "Варвара вари, Сава пече, Никола иде с голямата лъжица и гости гощава", казва народната приказка. На този ден трябва да се хапва риба. Богословите казват, че така тялото и душата изразяват своето уважение към светеца.


Франция обяви терапиите на ЛГБТ за престъпление

Франция обяви терапиите на ЛГБТ за престъпление

Процедурите касаещи неестествена сексуална ориентация или полова идентичност бяха отхвърлени със закон
Омикрон оцелява до 8 дни върху повърхности

Омикрон оцелява до 8 дни върху повърхности

Японски учени го откриха съхранен след малко повече от седмица на пластмаса и над 21 часа на човешка кожа
Благой Тодев продава на търг златния си медал

Благой Тодев продава на търг златния си медал

Средствата от покупката ще предостави онкоболна медицинска сестра от Банско
Евро първенство за трансплантирани през юни

Евро първенство за трансплантирани през юни

Деветнадесетото издание на спортното събитие ще се проведе в Остенде, Белгия, започва предварителна регистрация
Патриарх Неофит се моли за спасение от К-19

Патриарх Неофит се моли за спасение от К-19

На именния си ден днес той призова вярващите да искат от Бога скорошно отминаване на пандемията и здраве за целия народ
Раждаемостта продължава да намалява

Раждаемостта продължава да намалява

58 393 са бебетата през миналата година срещу 59 086 през предходната, показват данните на НСИ

22-ма депутати под карантина

22-ма депутати под карантина

Това са близо 10% от всички народни представители, те се регистрираха онлайн за парламентарното заседание
Кмет с гладна стачка срещу мерките

Кмет с гладна стачка срещу мерките

Крайната позиция на италианския управник е заради правилото само ваксинирани и преболедували да могат да влизат в средиземноморския град Месина
Раждаемостта в Китай намаля рекордно

Раждаемостта в Китай намаля рекордно

За да компенсира спада, Пекин разреши и три деца в някои региони, повиши и възрастта за пенсиониране
КОВИД води до безплодие при мъжете

КОВИД води до безплодие при мъжете

Ваксината предпазва от това, много травмиращо, усложнение за всеки човек, казва акад. Чавдар Славов

1 2 3 4 5 ... 47 »
Преглед

На вашите въпроси отговарят специалистите от Болница "Тракия"

СПРАВОЧНИК
Къде в здравеопазването трябва да има най-големи инвестиции в Бюджет 2022 ?

Януари 2022 Предишен Следващ