Позиция

Частни болници не могат да заменят областните

07-12-2017 09:00
Дошъл е критичният момент, в който трябва да се увеличат цените на клиничните пътеки, казва д-р Нели СавчеваЧастни болници не могат да заменят областните
Лили
Лили
Войнова
voinova.lili@gmail.com
Министърът на здравеопазването Кирил Ананиев обяви спасителен план за фалиращите държавни болници. Структурите в лошо финансово състояние ще се преструктурират и ще се сдобият с нови мениджъри, които да ги изправят на крака. Тези пред фалит обаче ще бъдат закрити, ако има друга болница в региона, която да поеме пациентите. Добри ли са идеите и застрашават ли големите, структуроопределящи лечебни заведения, попитахме д-р Нели Савчева. Тя е председател на Сдружението на областните болници и управител на МБАЛ „Д-р Тотка Венкова" в Габрово.
- Д-р Савчева, новият министър обяви, че ще бъдат закривани закъсали лечебни заведения. Има ли опасност и за някоя от областните болници?
- Прочетох това, което е казал министър Ананиев. В контекста на разговора не видях да има уговорка, че това не могат да бъдат областни болници. Става ясно, че критерият ще бъде възможността друга болнична структура да осигури адекватна помощ на населението от тези райони. Мисля, че преструктуриране на болниците отдавна трябваше да се случи, защото състоянието на някои не е добро и освен това болниците в България са прекалено много. За населението това може да е добро, но през последните години всички лечебни заведения изпитваме остър дефицит на кадри. Ако бъдем достатъчно честни и се направи един анализ и ревизия на това колко са лекарите у нас и в колко лечебни заведения работят, ще се види една картинка, която на всички ни е ясна, но официално и публично не е обявена.
- Могат ли частни структури да заменят държавните? Какви проблеми би породило подобно решение? 
- При евентуално закриване на болници от ранга на областните у мен възникват няколко въпроса. Знаете, че ние имаме клиники, които не са печеливши, като съдебната медицина, отделението по трансфузионна хематология и т. н.
Когато в една областна болница се съберат 5-6 отделения, които трупат загуби, но са единствени за региона, мениджърът на лечебното заведение не е този, който да си позволи да закрие непечелившите дейности
В много отношения сме различни от другите болници и когато се анализират нашите финансови възможности, се вижда, че вече всички започваме да натрупваме задължения. Затова трябва ясно и честно да кажем, че в много ситуации ние поддържаме структури, които са непечаливши, но са единствени за нашия регион. Смятаме, че по този начин осигуряваме някаква здравна политика, която е социално-справедлива. Например, от години във Велико Търново нямат отделение по УНГ и нашето остава единственото в региона. Не можете да си представите какво се случва през почивните дни! Тогава се събира в спешното отделение една голяма амбулатория от пациенти, които търсят помощ при нас, само че нашето отделение също е на загуба. Когато в една областна болница се съберат 5-6 отделения, които трупат загуби, но са единствени за региона, мениджърът на лечебното заведение не е този, който да си позволи да закрие непечелившите дейности. Когато обсъждаме закриването на областни болници, това е нещото, което буди въпроси. Другото нещо е, ако болницата, която поеме функциите на областната, т. е. всички тези дейности, които са ги нямали в портфолиото си до момента, какво става с доплащането. Всяка частна болница намира начин да вземе допълнителни суми от своите пациенти и въпросът е кой ще ги покрива, когато хората са социалнослаби.
- Тогава как да се намали броят на болниците, без потърпевши да са пациентите?
- Ние няма как да искаме от държавата да поддържа губещи структури. Това е несправедливо към останалите. Защото знаете, че за да се спасят болниците в Ловеч, Враца и Видин, беше взето решение от Надзорния съвет да им бъдат отпуснати допълнително средства. Така се получава неравнопоставеност пред обществения ресурс. Мисля, че това, с което се е заел екипът на министъра - да се анализира всеки един регион и всяка една болница поотделно и след това да се набележат конкретните мерки, е най-доброто. Аз съм от 8 години директор на областна болница и съм радетел да се прави здравеопазване на областно ниво, а не да се изчисляват нуждите на конкретното лечебно заведение в областта. Мисля, че това е справедливото за нашите пациенти. Дублирането на функции навсякъде по света не се толерира. Имаме партньорски взаимоотношения с голяма болница в Белгия, която е частна и при последните срещи с мениджърите й, те казаха, че при тях предстои окрупняване на лечебните заведения и при този процес ще получат подпомагащо финансиране, ако нямат дублиращи дейности. Струва ми се логичен такъв модел.
- Имаше подобни опити при предишни министри, но те като че ли се провалиха?
- Още в началото, когато станах изпълнителен директор и зам.-министър беше д-р Митрев, си спомням, че имахме такива срещи на тема консорциуми в нашия регион. Видно е, че сме в сериозна финансова криза, видно е също, че ресурсът, който се отделя за здравеопазване, не е малък. Значи е дошло време, когато под натиска на събитията трябва да се вземат някакви непопулярни мерки и да се случи една истинска реформа.
- Не се ли предлагат отново реформи на парче?
За мен и за колегите вече е дошъл критичният момент, в който трябва да се увеличат цените на клиничните пътеки. Ако се вдигнат с 10% и се увеличи лимитът на болниците с 10%, това действително би могло да бъде глътка въздух за нас
- Не можем да кажем това нещо, защото още не сме чули министър Ананиев точно какво има намерение да направи. Похвално е това, че иска да анализира всяка една болница, че иска да анализира медицинските дейности във всеки един регион и аз съм сигурна, че съпротивата ще бъда ужасно голяма, както е била винаги. Мисля си, че тъй като всички сме недоволни – ние от недостатъчното финансиране, а пациентите от нас, трябва всеки човек, който иска да направи нещо, поне в началото да получи подкрепа. След това, когато в движение видим какви са точно намеренията му, можем да обсъждаме с него, а и с медиите какви са конкретно проблемите. Но има някои неща, които са много специфични в нашите болници, като обеми и дейности, затова аз съм убедена, че никой министър не би могъл с лека ръка да лиши населението от медицинска помощ, която е уникална и е единствено в нашите болници. Мисля, че това със закриването на болници е засега само едно декларирано желание, а както се казва – дяволът е в детайлите.
- Бюджетът на НЗОК за 2018 г. е по-висок от настоящия с над 400 млн. лв. Това ще даде ли глътка въздух на лечебните заведения?
- Новият бюджет на НЗОК е повод за радост на министъра и на шефа на здравната каса. Моят повод за радост ще дойде тогава, когато си видя бюджета на болницата и установя, че е по-висок поне с 10%. Всички директори на областни болници вече се събираме поне веднъж в месеца и на тези срещи обикновено някой от нас казва – аз вече имам просрочени задължения. Това, което установихме напоследък е, че някои мениджъри управляваме болници в много малки региони със застаряващо население и дори шефът на НЗОК да каже, че увеличават лимитите на структуроопределящите болници с 10%, ние няма да можем да ги изразходим. За мен и за колегите вече е дошъл критичният момент, в който трябва да се увеличат цените на клиничните пътеки. Ако се вдигнат с 10% и се увеличи лимитът на болниците с 10%, това действително би могло да бъде глътка въздух за нас. Защото от 1 януари ние трябва да увеличим минималните работни заплати. Ако повишим само тях, заплатите на санитарките се доближават критично до възнагражденията на медицинските сестри. В болниците вече е генерирано напрежение при специалистите по здравни грижи по отношение на тяхното заплащане. Някои от исканията им за нас като мениджъри са нереалистични. Например, говори се за основни възнаграждения за сестрите от 2 минимални работни заплати, но това е невъзможно и ще доведе до фалит всички болници. Ако увеличим заплатите само на сестрите и санитарите, те ще се доближат до тези на лекарите. Това означава, че трябва да вдигнем всички заплати минимум с увеличението на минималната работна заплата, което за нашите болници прави около 50 000 лв. месечно. Това е голяма сума. Освен това токът на свободния пазар се вдигна с над 30%. Стремглаво расте всеки месец и там имаме едно покачване с 4000-5000 лв. месечно. Отделно от това при мен изтече гаранционният сервиз на апаратурата по програма „Регионално развитие". Това ще ми бъдат 60-70 000 лв. годишно над цените, които сме плащали досега. Отделно се покачиха праговете на застраховките. Вижда се, че през 2018 г. ще ни се появят едни извънредни плащания от 80-100 000 лв. на месец. Това ще наруши тотално финансовото ни състояние и повярвайте ми, вече не става въпрос за мениджърска неопитност, за мениджърски грешки и т. н. Така че бих казала, че бюджетът на касата е добър, ако имаме 10% увеличение на цените на клиничните пътеки.
- Еднакво ли трябва да се увеличат пътеките? Смята се, че някои са надценени, а други – драстично недофинансирани.
През 2018 г. ще ни се появят едни извънредни плащания от 80-100 000 лв. на месец. Това ще наруши тотално финансовото ни състояние.
- Средно с 10%. Не казвам, че всички трябва да се повишат еднакво. Защото може да имаш в едно отделение 90% използваемост на леглата, а то да бъде на загуба и това ясно говори за недофинансиране на клиничните пътеки. Ние като мениджъри вече всичко, което сме можели да направим, сме го свършили. Оптимизирали сме разходите, намалили сме персонала, но от друга страна сме притиснати от стандартите, които в много отношения имат нереалистично високи изисквания за броя на лекарите.
- И все пак, някои болници очевидно се управляват по-добре от други?
- Аз не съм човекът, който ще ви каже, че в някои от тези болници, които са пред фалит и които са натрупали вече огромни задължения, няма и управленски грешки. Няма да го кажа, защото не съм анализирала в детайли състоянието на тези болници. Това си е право на принципала, има си контролни органи, които ще се изкажат по тези проблеми. Но за себе си бих казала, че поех болницата с почти 2 млн. лв. просрочени задължения. В годините, заедно с лечебните заведения в Стара Загора, Бургас, успяхме да се справим. Но сега и ние започнахме да трупаме дългове и питам, аз по-лош мениджър ли съм станала за тези 8 години?
- Лимитите ли връзват ръцете на мениджърите?
- Когато имаш лимитиран разход на бюджета, т. е. някой ти определя тока, друг - разходите по парното, трети – парите за заплати, защото ти налага нерелиастичен трудов договор, а някой пък ти лимитира и приходите, тогава задавам въпроса – ти мениджър ли си или си фокусник? Защо се бяга от остойностяването на медицинските дейности години наред? Не мога да кажа, но може би точно това не искат да се види – че ние сме не мениджъри, а фокусници. Онзи ден имахме сериозни разговори в болницата с параклиничните звена на тема „допълнително материално стимулиране на персонала" и хората ми зададоха въпрос, каква част от клиничната пътека им се полага. Те работят заедно с всички звена, сътрудници са по изпълнението на клиничните пътеки. Нали се сещате, че тежките въпроси идват при нас, а тежките отговори трябва да са на друго място. Ние не знаем каква част от тази пътеки е предвидена за лекарства, каква е предвидена за труд.
- Проблемът с кадрите става все по-сериозен дори и в областните болници. Какъв е пътят за задържавето им в страната?
- Пътят за задържането им зависи от два фактора – заплащането и моралното удовлетворение от работата. Не може цялото общество да е срещу теб! Не може да не получаваш приличен доход! Някои от колегите получават такъв и това не е тайна, но е срещу работа в доболничната помощ и след това в болницата. Мисля, че е крайно време да има по-рестриктивна политика по отношение на това, в колко лечебни заведения може да има договор един лекар. Убедена съм, че ако се дадат едни достойни заплати за работата на лекарите на едно място, това ще доведе до възможност да се регулира и броят на лечебните заведения. Но при всички случаи трябва да се тръгне от някъде.
Всички сме недоволни, така че всеки, който иска да направи някаква реформа, поне в началото има право на кредит на доверие. Нека да съдим по действията на един човек, а не по думите.

През последните години се нагледах на ситуации, в които тъкмо един министър на здравеопазването вече си е ревизирал системата и знае истинското й състояние, и някой му слага прът в колелото и започваме отначало. Говори се от незнам колко години за надпартиен консенсус за реформа в здравеопазването. Ами той не се случва и потърпевшите са лекарите и пациентите! Направиха се няколко промени в наредбата за специализациите, постигнаха се някои неща, обаче има ли данни за резултата от тези мерки? Знае ли някой, като се въведе наредбата за специализациите, по-малко ли са лекарите, напуснали България? Аз имам абсолютен дефицит на млади лекари. Обаждат се млади колеги, идват, разглеждат болницата, обещават, че ще дойдат на работа при нас и след това не се появяват. После разбираме, че почти всички остават на работа в София и другите големи градове. Това трябва да се промени. Как при тези условия се справя един мениджър на областна болница?
Мисля, че животът на мениджъра на областна болница е един безконечен низ от проблеми и ти ставаш боксовата круша на всички. Персоналът е недоволен, защото хората, които работят в държавни лечебни заведения, въпреки че толкова години сме търговски дружества, отказват да разберат факта, че ти можеш да разпределиш само парите, които те са изкарали. А средствата са лимитирани и са малко. И всички смятат, че ресурсът е разпределен несправедливо. Аз също мисля така, защото има едни пътеки, които са много добре финансирани. За да задържиш дефицитните кадри, трябва да платиш пазарните заплати и аз в последно време непрекъснато повтарям, че кабинетът на директора на областната болница понякога прилича повече на Капалъ чарши, отколкото на кабинет на изпълнителен директор.
- Смятате ли, че обявените от министъра мерки ще се осъществят и че ще подобрят състоянието в сектора?
- Смятам, че трябва да имаме доверие на хората, които слагат на гърба си товара да реформират системата. Защото за 8 години това е 11-тия министър, с който работя. Вярвайте ми, малко от тях имаха идея да променят нещо. Всички сме недоволни, така че всеки, който иска да направи някаква реформа, поне в началото има право на кредит на доверие. Нека да съдим по действията на един човек, а не по думите. Сигурна съм, че трябва да се започне от някъде. Сигурна съм също, че всеки един човек, застанал на този пост, би започнал от различни места, защото проблемите са много и са натрупани с години. Това, което ми дава надежда за г-н Ананиев е, че преди 8 години бях заместник кмет на общината и знам как се работи във финансово министерство, как се структурират бюджети. Мисля, че това е един изключително грамотен човек и ако му покажеш приходите и разходите на едно лечебно заведение, бързичко би се ориентирал.
За мен като мениджър е по-нормално да посочим гнилите ябълки, отколкото да кажем, че всички са такива.
Това ми дава надежда, че най-после някой ще погледне бюджетите на нашите болници и ще се задълбочи върху цифрите. Зад отчетите могат да се родят много правилни решения.
- Как оценявате акцията на МВР? Появиха се и коментари, че целта на обявяването на резултатите точно сега е да се отклони вниманието на обществото.
- Аз съм много отчаяна, защото всичко, за което говорихме досега, поставено срещу тази акция, спокойно може да накара човек да каже - спрете да крадете, за да ви се получат нещата. Мисля си обаче, че за мен като мениджър е по-нормално да посочим гнилите ябълки, отколкото да кажем, че всички са такива. Дори да приемем, че това е показна акция, да приемем, че това е реклама на работата на службите, на прокуратурата или на новия министър, все пак явно има нещо вярно. Говори се за престъпна схема, за кражба от онкоболните. Допреди половин година имаше един документ на МЗ, според който всяка една опаковка от медикаменти, изразходени в онкологията, трябваше да се отчита. И това се приемаше от комисия, която се подписваше. Всеки месец РЗОК ни проверяваше. Кажете ми, ако това всичкото, се е случвало, как са се озовали тези скъпоструващи медикаменти в склада им. Почувствах се ужасно зле, защото когато излезе този норматнивен документ, който ни задължаваше да се отчитаме за всяка опаковка, сигурно аз съм била човекът, който е изприказвал най-много приказки срещу това нещо. Директо пред министър Москов, пред д-р Персенски, аз бях един от хората, които роптаеха най-много. Сега какво трябва да направя? Да си посипя главата с пепел и да кажа, че те са имали подозрения, които аз съм нямала? Ужасно е, дори истината да е само една десета от това, което се показва. Не знам как би могло да стане нещо подобно, защото нали се изписва един медикамент за определен пациент и касата ни го реимбурсира, когато ние сме го приложили и отчели. Значи или на едни пациенти са изписвани повече препарати, което няма как касата да не го е засекла, или не са ги давали на пациентите. При всички случаи това нещо е много сериозно. Един журналист беше написал, че сега трябва да видим дали в прокуратурата ще има осъдителни присъди. Знаете ли, това мен не ме интересува, защото смятам, че е достатъчно да бъдат обявени имената на тези хора и това за мен е по-важно. Просто искам ние да се разграничим от тях. Надявам се да е ясно, че не всички крадем и не всички лъжем. Но сега, когато ние, директорите на областните болници, се опитваме да кажем, че не можем да управляваме адекватно лечебните заведения, защото не ни стигат средствата, нали се сещате, че част от тези пациенти смятат, че парите не ни стигат, защото крадем. Това е обидно за всички хора, които работят честно и нямат нищо общо с подобни практики.

Освободиха шефа на Лозенец

Освободиха шефа на Лозенец

Причината са тежки нарушения, установени в одита на лечебното заведение, на мястото на д-р Христо Стоянов като временно изпълняващ длъжността директор е назначена д-р Олга Мицова - Масларова, съобщиха от МЗ
70% ножица при разходите за КП по области

70% ножица при разходите за КП по области

Толкова е разликата при тях в болниците в Смолян, където са най-ниски и в тези в София, където са най-високи, показват данните на Института по пазарна икономика
Обжалват задължителните ТЕЛК-комисии

Обжалват задължителните ТЕЛК-комисии

Общинските болници планират да оспорят в съда изискването, според което трябва да разкрият териториални експертни лекарски комисии, защото на практика то не може да бъде изпълнено, обясни д-р Неделчо Тотев
Нов тайминг за Детската болница

Нов тайминг за Детската болница

До два месеца трябва да е готов плана за капацитета, чието създаване е следваща стъпка за изграждането й
НЗОК плаща за още 460 легла

НЗОК плаща за още 460 легла

Ръстът е спрямо октомври 2023 г., а средната използваемост на базата в болниците продължава да е нездравословно ниска - под 50%, показват актуалните данни
Живеем средно до 73.5 години

Живеем средно до 73.5 години

Продължителността се е увеличила спрямо 2020 г. и е намаляла спрямо 2013 г., показват данните на НСИ
Тази седмица бе направена първата детска операция на сърце за май

Тази седмица бе направена първата детска операция на сърце за май

В клиниката липсват 8 сестри, има нещо, което не ги мотивира да са там и ние искаме тази причина да бъде изчистена, казва Цветослав Найденов

Половината заповеди за лечение в чужбина са за лекарства

Половината заповеди за лечение в чужбина са за лекарства

Над 77 млн. е дала здравната каса миналата година, близо 97% от тях са отишли за медикаменти и медицински изделия, същото е и през тази

Две болници с диамантена награда за инсулти

Две болници с диамантена награда за инсулти

Те се връчват от Европейското организация по инсулт за извършване на висок брой тромболизи
Родените бебета в България намаляват

Родените бебета в България намаляват

През миналата година са се появили 57 197 деца, но 6070 от тях са проплакали в чужбина, показват официалните данни на НСИ
1 2 3 4 5 ... 495 »
Видео преглед

По следите на здрaвната реформа с clinica.bg

СПРАВОЧНИК
Според вас в страната има ли нужда от още болници за активно лечение?

Май 2024 Предишен Следващ