Пазари

Интеграция без край

23-11-2017 06:53
Мария
Мария
Чипилева
chipileva@gmail.com
Интеграция без крайНад 40% от продажбите на дребно на лекарства минават през малко над 600 аптеки

Ново окрупняване на аптечния пазар настъпи този месец. С 19 аптеки се увеличава веригата на „Софарма трейдинг", след като Комисията за защита на конкуренцията даде зелена светлина на сделката за придобиването на групата „ФармаСтор". Докъде стигна концентрацията на фармапазара у нас, ще продължи ли и в бъдеще, какво я провокира, какви са последствията от нея са въпросите, на които потърсихме отговор тук.

Бавно, но сигурно вертикалната и хоризонтална интеграция на фармацевтичния пазар у нас се увеличава. Засилващият се ценови натиск и все по-агресивната конкурентна среда са основните причини за разрастването на концентрацията. И ако това е безспорно за всички, то мнението на бранша е сериозно раздвоено за последствията, до които тя води. Ограничаване на достъпа до медикаменти и наличието на аптеки в определени региони на страната, увеличаване на паралелния износ, понижаване качеството на услугата за крайния потребител са сред тезите, които изповядва едната част от фармацевтичното съсловие у нас. На диаметрално противоположната страна са схващанията на по-едрия бизнес. Според собствениците на аптеки и на някои от дистрибуторите интеграцията на пазара подобрява достъпа на пациента до качествени услуги и до по-голямо портфолио от продукти, води до понижаване на цените на медикаментите.

 

Интреграцията в цифри


Почти 3200 са аптеките, които оперират у нас през тази година. Броят на така наречените „независими" е 2150. От тях 1500 са единични, а останалите са част от най-късите вериги – до 4 обекта. Въпреки че броят им е по-голям, отколкото на по-големите вериги тенденцията на хоризонтална интеграция е неоспорима. За изминалите пет години почти два пъти са се увеличили аптеките, които са част от най-големите вериги с над 50 обекта, като броят им през тази е достигнал 618. Макар и по-бавна тенденцията на нарастване при по-късите вериги също е стабилна, като в момента броят на аптеките в тези с 5 до 15 обекта е 293, а с 16-50 - 221.

Въпреки че броят на независимите аптеки е по-голям от този на веригите, пазарният дял, който те заемат е драстично по-малък. Напрактика 40% от продажбите на дребно минават през 600-те аптеки на най-големите вериги, като делът им се е увеличил с 10% за изминалите пет години. В абсолютни цифри за първите осем месеца на тази година това означава, че през тях са минали 843 млн. лв. от общо 1.9 млрд. лв. Най-големите сред тези вериги са „Марешки" (над 300), групата на SCS (около 60), „Субра" (60), „Медея" (около 50). Заедно с продажбите през по-късите вериги пазарният им дял през 2017 г. вече достига приблизително 70%. В същото време търговията през така наречените независими аптеки продължава да спада, като за изминалите пет години се е стопил от 55% на 40%. Или в абсолютни цифри през първите 8 месеца на тази години през 1500-те аптеки са били продадени лекарства за 753 млн. лв.


Интеграция и по вертикалата


Освен по хоризонаталата, пазарът у нас става все по-интегриран и по вертикалата. Броят на веригите, за които седят дистрибутори на лекарства продължава да се увеличава. Двама от четиримата най-големи търговци на едро, които държат 80% от пазара на лекарства в България, имат и собствени вериги с аптеки. Това са „Софарма трейдинг" (21%), който заедно с фармацевтичната компания „Софарма" седи зад марката Sopharmacy, и „Фармнет" (21%), на когото са марките „Марешки" и „Супер нова". Другите два дистрибутора – „Фьоникс" и „Стинг", са без собствени аптеки. Макар и по-малки, на пазара са налице и други вертикално интегрирани структури, като „Медея" и „Медея Фармако", „Феникс" и „Ремеди трейдинг".


Плюсовете и минусите


Абсолютна истина за предимствата и недостатъците на двата модела няма. Обикновено веригите предлагат по-богато портфолио на клиентите си. В тях те могат да намерят не само лекарства и медицински изделия, но и богата гама от козметика и хранителни добавки. Изключения обаче има, типичен пример са аптеките „Марешки", където се залага не на богато портфолио, а на по-ниска цена.

Хипотезата, че във веригите продуктите винаги са по-евтини от тези в единичните аптеки пак е под въпрос. По-големият обем на покупките и на отсъпките, които могат да получат при медикаментите, особено, ако са част от вертиклано интегрирани структури, не означава автоматично, че цените там ще са по-ниски. Причината за това е в конкуренцията между самите търговци на едро. Тъй като двама от четиримата най-големи нямат собствени аптеки, те са принудени да работят с всички и да им предлагат достататъчно атрактивни условия, за да печелят. По-доброто обслужване като запазена марка на веригите или независмите аптеки също е спорен въпрос. Истината е, че и в двата вида обекти има лошо и добро обслужване, което зависи единствено и само от хората в тях.

Безспорни са може би само четири факта. Единият е, че с окрупняването на пазара фармацевтите губят икономическата си свобода. Вторият е, че интеграцията се отразява зле на достъпа до медикаменти в по-малките населени места, защото огромната концетрация на веригите аптеки е в столицата и в по-големите градове. Третият е, че при евентуално въвеждане на генеричното заместване, вертикално интегрираните структури до ниво производител, като тази на „Софарма", ще имат изначални пазарни предимства. И не на последно място - че през веригите аптеки, особено, когато са вертикално интегрирани, по-лесно се извършва паралелен износ в големи количества.


Напред в бъдещето


Тенденцията на интеграция – хоризонтална и вертикална, ще пордължи да се увеличава в страната ни и занапред. Причините за това безспорно са във все по-големия ценови натиск на пазара и увеличаващата се конкуренция. Държавната политика в тази посока волно или не стимулира интегрирането на пазара. Последният пример в това отношение е въвеждането на по-големи отстъпки от фармацевтинчите компании към здравната каса, които най-вероятно ще доведат до преразглеждане на тези по веригата и възможностите за печалба на аптеките. Заплаха за оцеляването на някои от най-малките аптеки може да се окажат дори инвестициите за верификация на медикаментите. Евентуалният мораториум за финансиране на нови молекули догодина от НЗОК, както и въвеждането на електронен търг за онкомедикаменти също ще допринесат за развитието на интеграцията на пазара на различни нива. За добро или лошо тя обаче не е изолирано родно явление, а тенденция в целия свят.

Хоризонталната и вертикална интеграция през погледа на бранша:
Оля Василева, БАТЕЛ
Проф. Илко Гетов, БФС
Аделина Любенова, "Стинг"
Николай Костов, АСА



Валсартанът не е проблем за пациентите

Валсартанът не е проблем за пациентите

Изтеглянето на медикаментите с валсартан заради опасен примес в тях нажежи страстите в българския парламент. Имаше ли основание за това, попитахме проф. Асена Стоименова.
Софарма изплаща дивиденти от понеделник

Софарма изплаща дивиденти от понеделник

С 22 % са паднали приходите на компанията за юни, сочат отчетите й към БФБ

Още не знаят ефекта от опасния валсартан

Още не знаят ефекта от опасния валсартан

Европейската агенция по лекарствата продължава изследванията от дългосрочната му употреба

J & J с 10% ръст на продажбите

J & J с 10% ръст на продажбите

Заради повишените приходи компанията актуализира очакванията си за цялата 2018 г.

Работодателите вън от преговорите за МОД

Работодателите вън от преговорите за МОД

Административното определяне на праговете увеличава сивия сектор, твърдят организациите им

Прокарват се решения извън финансовите възможности на НЗОК

Прокарват се решения извън финансовите възможности на НЗОК

Здравната система е изправена пред нови промени. В навечерието сме на избора на нов управител на единствената финансираща институция в сектора – НЗОК, и на новия здравен модел, който министър Кирил Ананиев обеща да сподели през лятото. Коя е посоката, по която да поемем, попитахме проф. Григор Димитров.
Отблокират част от лекарствата за кръвно

Отблокират част от лекарствата за кръвно

Двама от производителите не са вложили в тях от опасните съставки, каза проф. Асена Стоименова

Агенции отказват бизнеса с цигари

Агенции отказват бизнеса с цигари

10 ръст в рекламата увеличава пропорционално пушенето, каза експертът Радослав Бимбалов
Болниците подават заявки за е-търга 4 дни

Болниците подават заявки за е-търга 4 дни

Очаква се в него участие да вземат около 200 лечебни заведения, казаха от здравното министерство

Гледат бюджета на НЗОК за 2019

Гледат бюджета на НЗОК за 2019

С 300 млн. лв. отгоре предлагат да се заложат от КНСБ

1 2 3 4 5 ... 45 »

 

ОНКОЛОГИЯ

НЕВРОЛОГИЯ

КАРДИОЛОГИЯ

ОБЩЕСТВЕНОТО

МНЕНИЕ

 

Съвместен проект на clinica.bg

и "Галъп Интернешънъл" 

Този месец на вашите въпроси отговарят специалистите от Болница "Тракия" в Стара Загора.

СПРАВОЧНИК
Смятате ли, че изборът на нов управител на НЗОК ще доведе до промени в системата?

Юли 2018