Без реформи няма да има положителен резултат
- Г-н Колев, начело на здравната система от за втори път за изминалите 20 години застава не лекар, а финансист, какъв знак е това според вас?
- Според мен е положителен, винаги съм разделял медицината от здравеопазването. Здравеопазването е по-скоро административен процес, така че не е задължително начело на него да седи медицинско лице. Това е политически пост, който има нужда не само от добър администратор, а и от човек с визия за развитие на системата. Големият пропуск е, че през последните 20 години у нас се работи краткосрочно и на парче, а за здравеопазването е нужна дългосрочна визия, например как ще се развива през следващите 10 години, както и приемственост между различните екипи. Трябва ни един екип, който да се задържи по-дълго време и да направи нужните реформи.
- Смятате ли, че г-н Ананиев е фигура, която да олицетвори всички тези изисквания?
Вярвам, че новият министър ще има възможност да прокара своите идеи за промени, управляващите партии нямат строга политика в сектора |
- Безспорно той е фигура, която е доказала, че може да реорганизира бюджета, каква визия за развитие ще зададе на самата здравна система предстои да видим. Но самият той има достатъчно опит с присъствието си досега в Надзорния съвет на НЗОК, така че силно се надявам да бъде човекът, който ще рестартира реформите в здравеопазването и най-накрая те да започнат да се случват, защото положението в сектора е критично.
- Той обаче не е член на нито една от двете управляващи партии, доколко тогава би могъл да осъществи каквато и да е визия за промяна?
- Според мен това не е проблем, защото досега и двете партии са доказали, че не водят строго определена политика в сферата на здравеопазването, а тя се определя по-скоро от конкретния ресорен министър. Вярвам, че той ще има възможност да прокара своите идеи. Последните години показаха, че хората на този пост получават безрезервна подкрепа от партиите, които са ги номинирали. Имаме ярък пример за това в лицето на Петър Москов – независимо колко абсурдни бяха идеите му, те бяха подкрепени, добре че Съдът си свърши работата и промените се отмениха. Това беше пример за министър, който не беше член на управляващата партия и получи пълна подкрепа, надявам се, че Кирил Ананиев ще има възможност да осъществи по-смели реформи и ако са за доброто на системата ще бъде покрепен и от медицинското съсловие. Хубаво ще е тези идеи да се съгласуват с участниците в здравната система преди да се обявяват, за да получат и по-голяма подкрепа за реализацията си.
- Бюджетът за 2018 г. на НЗОК ли ще е първата атестация за политическата подкрепа, която ще има Кирил Ананиев, тъй като голяма част е изготвена от него?
- Аз бих искал да обвържа бюджета на здравната каса само с така нареченото пагубно явление „лимит", което убива българското здравеопазване и не води до нищо добро за нито една болница. Затова призивът ми е лимитите да отпаднат възможно най-бързо. Но успоредно с бюджета или след него, трябва да вървят реформи в системата. Сам по себе си той няма как да бъде някакво лекарство.
Обвиняват се болници, че се възползват от едни клинични пътеки за сметка на други, но точно в държавата е възможността да коригира цените и да няма такива диспропорции |
- С него се предлага удължаване на мораториума за финансиране на нови дейности и молекули с една година, удачно ли е?
- Това е много грешна стъпка, тъй като отново ще спре развитието на българското здравеопазване. Един мораториум се налага тогава, когато самата администрация не може да си свърши работата. Отказвам да приема обвинения от властимащи лица, че в сферата много се крадяло и тя се източвала. Ако е така, това означава, че те не са си свършили работата. В ръцете на държавата са всички иснтрументи, с които да се справи с обвиненията, които отправя. Обвиняват се някои болници, че се възползват от едни клинични пътеки за сметка на други, но точно в държавата е възможността да коригира цените и да няма такива диспропорции – нека се намалят скъпите пътеки за сметка на по-евтините и те да бъдат реално остойностени, нещо, което не се случи досега. Последната корекция на цените им мисля, че беше през 2010 г. или 2011 г. по времето на финансовия министър Симеон Дянков. Така че преразглеждането на цените на клиничните пътеки е първата стъпка, а втората е значителното увеличаване на контрола. При обвиненията, че определени болници точели касата, нещата седят аналогично - отново всички инструменти са в ръцете на държавата – колко лиценза има отнети досега като крайна мярка, колко глоби има наложени, има ли предложение за драстично увеличаване на санкциите, така че нито едно здравно заведение да не помисли за такива дейности.
- Казвате, че мораториумът върху нови дейности ще спре развитието на здравеопазването, но не сме ли пренаситени от болници и медицински услуги?
- Не, не сме пренаситени, не е проблем предлагането на услугите и конкуренцията. Когато ги има, те само вдигат качеството на услугата, нека пациентите бъдат тези, които избират здравните заведения, в които да се лекуват, нека здравната каса плаща реално за услугите, които са извършени и всичко да е в името на пациента. Ако има контрол, смятам, че въпросът с повече или по-малко лечебни заведения не би седял на дневен ред.
- Над 1.8 млрд. лв. са заделени догодина от здравната каса за болници, това ще им позволи ли да функционират в безлимитни условия, както каза г-н Ананиев?
- Силно се надявам, но трябва да се засили контрола на държавните и обществени институции върху изразходването на средствата. Въпросът не е само колко ще бъдат те, а да се разходват по най-добрия и ефективен начин за пациентите.
- Все повече хора смятат, че здравеопазването е в критично състояние, защо?
Съгласен съм да има диференцирано заплащане от касата. Нека то бъде по-малко за лечебни заведения, които имат право на доплащане |
- Специално при болниците виновни са лимитите. В нашата болница например имаме по-голям поток от пациенти, отколкото ни се позволява да обслужим, затова сме с реална листа с чакащи. Освен това всеки месец имаме и надлимитни средства, които касата отказва да плати за пациенти, избрали да се лекуват при нас. Оказва се, че тези лимити не са панацея, защото много болници се оказаха във финансова неплатежоспособност. Те не вършат положителна работа, те са негатив.
- Да, но болниците в тежко финансово състояние са държавни и общински, където пациентите влизат без всякаква форма на доплащане и селекция, в каква степен тези функции могат да се поемат от частното здравеопазване?
- Селектирането на пациентите е тема, за която също не съм съгласен да се хвърлят безразборно обвинения, защото всички инструменти отново са в ръцете на държавата. Когато има нормативни документи и една болница откаже лечение по субектнивни причини, нека държавата чрез своите контролни органи бъде така добра да въведе сакнции и да коригира тези процеси. Така този подбир на пацинети няма да се случва на практика. При нас такива процеси не съществуват, така че искаме това да важи за всички болници. Колкото до доплащането, мога да кажа, че при нас то е съобразено с нормативните правила и е достъпно, тъй като над 90% от легловата ни база е заета. Тоест, то не спира пациентите. Но безплатно здравеопазване не съществува, защото в държавните болници също има доплащане, но по-често то е нерегламентирано. Аз обаче съм съгласен да има диференцирано заплащане от касата. Нека то да бъде по-голямо за лечебни заведения, които няма да имат право на доплащане в сравнение с другите, които имат възможност да поискат допълнителни пари от пациентите.
- Как би могло да става това селектиране – на база собственост ли?
- Може да се осъществява по собственост, а може да бъде по избор на самите лечебни заведения. Ако изберат да работят с доплащане, тогава ще получават по-ниски цени на клиничните пътеки по каса.
- Трябва ли да има таван на доплащането, защото сега има лечебни заведения, където то е в пъти над цените на пътеките?
- На този етап, имайки предвид платежоспособността на българското население, вероятно трябва да има таван на доплащането.
Българите трябва да бъдат заставени да извършват профилактика, след това трябва да бъде реорганизирано финансирането на доболничната помощ и долекуването |
- Какви са стъпките, които биха извадили здравеопазването от това критично състояние, в което се намира сега?
- Основната стъпка са нормативни промени в посока засилване на профилактиката, доболничната помощ и долекуването. Това са три ниши, към които държавата е длъжна да промени своята политика, а така ще се облекчи болничното здравеопазване. За лекарствена политика умишлено не искам да говоря.
- Как да стане това - трябва ли да има промени в начина на финансиране?
- Да, но първо българите трябва да бъдат заставени да извършват профилактика, защото сме немарливи към собственото си здраве и тук определено са нужни нормативни промени. След това трябва да бъде реорганизирано финансирането на доболничната помощ, защото с тези лимити на направления и на изследвания голяма част от пациентите се приемат в болница само за диагностика, което е пагубно за системата във финансово отношение. Когато се отпуши доболничната помощ, част от финансовите проблеми на системата ще изчезнат. Трябва да се засили и финансирането на долекуването, тъй като това е сфера, към която държавата не е изпълнила ангажимента си.
- Отново се повдигна темата за демонополизация на здравната каса, това ли е правилната стъпка?
- Това е единствената стъпка, нищо положително не можем да очакваме в сферата на финансирането, ако говорим за монопол на здравната каса. Смятам, че категорично трябва да се върви в тази посока, тогава ще се видят и всички недостатъци на сегашната здравна каса. Два са греховете на държавата към обществото – единият е монополът на НЗОК, а вторият е неплащането на дължимите суми за хората, които осигурява. С изпълнението на тези два въпроса ще се решат 80% от финансовите проблеми на системата и тогава ще има справедливост в нея.
- Кави са прогнозите ви за 2018 г., по-добра ли ще е за здравеопазването?
- Ако не се вземат спешни нормативни мерки и не започне политика за реформи в системата, това допълнително финансиране ще е капка в морето и отново ще говорим за бъчвата без дъно и за здравни услуги, в които се наливат повече пари без да има резултат. Без реформи няма да има положително развитие.
- Оптимист ли сте, че ще има реформи?
- Да, нямам право на другото, когато в здравното министерство влиза нов екип.
Ананиев може да направи реформи, но дали иска
Първата седмица от управлението на новия здравен министър Кирил Ананиев вече е факт. Доколко удачен беше изборът на финансист начело на системата, в състояние ли е той да направи реформа, каква трябва да е тя, колко дълъг мандат го очаква, попитахме Николай Василев, министър на икономиката в правителството на НДСВ.
Жени Начева поема надзора на НЗОК
Ананиев е доказан професионалист
Прокуратурата пак оневини проф. Николай Петров
Назначиха и замовете на Ананиев
Бойко Пенков, Жени Начева и Светлана Йорданова ще помагат на новия министър
Имам програма, ще работя с всички
Секторът на здравеопазване няма цвят, той е кауза, зад която да вървим, каза Кирил Ананиев
Избраха Ананиев за министър
Къс мандат заради корпоративни интереси и липса на реформа му предвещаха депутатите