Консулт

Какви са е-услугите на НЗОК

10-10-2025 11:21
Сред най-честно използваните са тези за проверка на здравното досие и онлайн избор на личен лекар, казаха от здравната каса Какви са е-услугите на НЗОК
Clinica.bg

press@clinica.bg
Здравноосигурените хора могат да получат лесен достъп до голяма част от услугите, които предлага НЗОК. Какви точно са те и кой и как може да ги използва, обясните експертите от здравната каса с тазседмичната рубрика "НЗОК за теб".
Кой може да използва тези услуги?

Достъп до рубриката „Е-услуги на НЗОК" имат всички граждани, независимо от здравноосигурителния си статус, както и договорните партньори на Здравната каса.

 

Кои са най-често използваните електронни услуги?

 

  • Проверка на здравно досие

Това е услуга, която изисква електронен подпис или Уникален код за достъп /УКД/. Здравното досие дава информация за всички извършени медицински и дентални дейности от 2009-а година насам, заплатени от Здравната каса.

Право на достъп до Персонализираната информационна система (ПИС) на НЗОК, чрез електронен подпис или уникален код за достъп (УКД), имат само задължително здравноосигурени лица по смисъла на Закона за здравното осигуряване, включително в случаите, когато техните здравноосигурени права са прекъснати.

Другата възможност да разполагате с медицинската си информация и да имате контрол над нея е приложението Е-здраве /базирано на Националната здравноинформационна система - НЗИС/. НЗОК, Министерство на здравеопазването и „Информационно обслужване" АД са осигурили възможност за сдвояване на мобилните ви устройства с приложението, чрез свои служители в цялата страна.

Тъй като информацията, съдържаща се в ПИС на НЗОК е за по-дълъг исторически период от по-скоро създадената НЗИС, трите институции стартираха процес по миграция на данните, като обединението на двата информационни масива ще повиши значително качеството на здравните услуги в България. Така ще се съкрати времето за обслужване, а пациентите ще имат по-голяма възможност да контролират здравната система, да я предпазват от злоупотреби и източване на публичен ресурс. Очаква се процесът да приключи в най-кратък срок.

  • Онлайн избор на личен лекар

Тази електронна услуга дава възможност на човека да подаде онлайн заявка за избор на общопрактикуващ лекар, да я разгледа или да я откаже. Всеки общопрактикуващ лекар в страната с действащ договор е включен в услугата. В Закона за здравното осигуряване, както и в Наредбата за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ, не е установена правна възможност за личния лекар да откаже включването на здравноосигуреното лице избрало именно него (с хартиена или електронна форма за избор), в пациентската си листа. Тази услуга изисква специален достъп с електронен подпис.

 

Как здравноосигурените да се ориентират дали даден специалист има договор с НЗОК, така че да са сигурни, че ще бъдат прегледани с направление?

 

Необходим е единствено достъп до интернет. Не се налага здравноосигурените да се лутат в лечебни заведения и медицински центрове. Всички лекари в специализирана извънболнична медицинска помощ, които работят със Здравната каса могат да бъдат намерени по медицински специалности и по населено място. Същото се отнася и за болниците. Отново само с един клик, хората могат да се ориентират дали съответното лечебно заведение работи по търсената клинична пътека. Освен болници и лекари специалисти, на www.nhif.bg, секция „Търсене на договорни партньори и дейности", могат да бъдат открити и лични лекари, лекари по дентална медицина, високо-специализирани дейности, лаборатории и аптеки по области и населено място, които имат договор с НЗОК. Тази услуга е със свободен достъп, не е необходима нито специална регистрация, нито електронен подпис.

 

Кои са другите услуги със свободен достъп?

 

Може да бъде проверен и личният лекар - услуга, много полезна, ако общопрактикуващият лекар е сменил например адреса на кабинета си и здравноосигурените не могат да се ориентират как да стигнат до него. При проверка на личен лекар в електронната услуга, здравноосигуреното лице трябва да въведе изписания на екрана шестцифрен код и своя идентификатор, който може да е ЕГН, ЛНЧ или SSN/EU. Когато човекът е с идентификатор EU задължително се попълва дата на раждане.

 

Колко варианта на отговор е възможно да се визуализират?

 

Системата на Здравната каса може да ни покаже четири варианта, при които лицето или има активна регистрация при общопрактикуващ лекар, или никога не е избирало личен лекар, възможно е общопрактикуващия лекар да е прекратил договора си с НЗОК или лицето да е със служебно прекратена регистрация при личния лекар поради неговата смърт.

Отново на сайта на НЗОК може да се направи справка за движението по заявления по реда на наредба № 2 от 27.03.2019 г. Услугата е полезна за хора, които имат нужда от лечение в чужбина и подават заявления по Наредба № 2 за одобряване на заплащане на медицински и други услуги по чл. 82, ал. 1а и 3 от Закона за здравето и за реда и условията за тяхното одобряване, ползване и заплащане за лица до и над 18 години. Справката проверява статуса на подаденото заявление.

Без електронен подпис всеки, който получава скъпоструващи лекарства или медицински изделия/или диетичните храни за специални медицински цели за домашно лечение (1А, 1В И 1С), може да направи справка за протокола си. Без да излиза от вкъщи, с помощта на тази услуга, всеки здравноосигурен има възможност да провери на коя дата е заверен и периода на валидност, както и причините за отхвърляне, в случай че протоколът е отказан за одобрение.

 

SMS известяване

 

През септември 2024 г. Националната здравноосигурителна каса стартира SMS известяване на гражданите за статуса на техните протоколи, с които се предписват лекарствени продукти, заплащани от НЗОК/РЗОК. По същия начин са уведомявани и хората с увреждания за издадените ЛКК протоколи и заявления за отпускане на помощни средства и ремонти и за издадените от НЗОК/РЗОК одобрения по постъпилите заявления.

Целта на тази дигитална услуга е пациентите и хората с увреждания да бъдат максимално улеснени и да получават информация за статуса на протоколите си и заявленията за помощни средства и ремонти в реално време. Така НЗОК за пореден път поставя пациента в центъра на здравната система и показва, че не спира да развива електронните здравни услуги и да ги насочва изцяло в полза на потребителите си.

 

Протоколи за скъпи лекарства

 

Общопрактикуващите лекари вече могат да видят протоколите за скъпоструващи лекарства на пациентите си през портала doc.his.bg. С промяната личните лекари могат да следят в реално време процесите по предписване и одобрение на протоколите за домашно медикаментозно лечение на пациентите си. По този начин се засили допълнително и контролът над разходваните от Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) средства за лекарства. Към момента над 230 хил. пациенти получават протоколи за скъпоструващи лекарства, предписвани от лекари в специализираната извънболнична и болничната медицинска помощ. Промяната е реализирана съвместно от екипите на НЗОК и Информационно обслужване.

 

Помощ в избора на лекар и болница

 

Чрез електронна услуга „Търсене на договорни партньори и дейности" на интернет страницата на Националната здравноосигурителна каса, се предоставя информация на гражданите за лечебните заведения, сключили договор с НЗОК и за договорената и заплащана от НЗОК извънболнична и болнична медицинска/дентална помощ.

С цел осигуряване на пълна информация за заплащаните от НЗОК дейности, услугата е разширена и чрез нея се предоставя информация и на хората с увреждания за отпускане и ремонтни дейности на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия (ПСПСМИ). Информацията е достъпна чрез услугата Търсене на договорни партньори и дейности. Дадена е възможност при избор на област, община и „код на ПСПСМИ/ремонтна дейност" за извеждане на адреси и контакти на сключилите договор с НЗОК търговци на дребно, предоставящи помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия, в това число изработване и ремонт, заплащани от НЗОК. По този начин НЗОК се надява да бъде максимално полезна на гражданите при техния избор на обект, в който да бъдат обслужени във връзка с отпускане/ремонт на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия.

Към момента можете да задавате въпроси в рубриката „Онлайн консултации" на сайта на НЗОК, но като бързоразвиваща се и иновативна, институцията предвижда стартиране на виртуален асистент, базиран на технологиите за изкуствен интелект, с цел максимално улесняване на гражданите и бърза комуникация.


Ще договарят по-малко доплащане за зъбни протези

Ще договарят по-малко доплащане за зъбни протези

Министър Кирилов в готовност да подаде сигнал до АДФИ за разхищенията на МБАЛ-Монтана след произнасянето на съда
Хоспитализациите се увеличиха с 2%

Хоспитализациите се увеличиха с 2%

Данните на здравната каса са за осемте месеца на годината и повдигат два важни въпроса - какво е здравето на нацията ни и ще имаме ли в бъдеще регионално здравеопазване

Какво плаща НЗОК в чужбина

Какво плаща НЗОК в чужбина

Необходимо е да се има предвид, че експериментални методи за лечение и за трансплантация не се покриват, казват експертите от здравата каса
 Диабетици с добър контрол без лечение по НЗОК

Диабетици с добър контрол без лечение по НЗОК

Фондът не покрива сензори, модерните медикаменти се изписват само докато показателите на пациентите са лоши, казват от АПАЗ
С централизиран конкурс лекарят ще губи време

С централизиран конкурс лекарят ще губи време

В областните болници, макар и да са по-малки, специализантите имат достатъчно поле за изява, казва д-р Димитър Бакалов
Плевен като здравен феномен

Плевен като здравен феномен

Или как болниците в този регион се превърнаха в първи избор на пациентите от други области, надминавайки дори София

Специализацията не трябва да е фиктивна

Специализацията не трябва да е фиктивна

По-честно би било да има единен държавен изпит за зачисляване, а не както е сега, казва д-р Мария Сургучева
Има проблеми със смъртните актове в хосписа

Има проблеми със смъртните актове в хосписа

Няма последователност в издаването им, обикновено ни предоставят исканата документация дни по-късно, казва д-р Марияна Кофинова
Проверяват лекарските права на Миладиноски

Проверяват лекарските права на Миладиноски

В хасписа в Черноморец са установени сериозни нарушения, съобщиха от Изпълнителната агенция „Медицински надзор"
Сестрите ще преговарят по НРД

Сестрите ще преговарят по НРД

Тези промени в ЗЗО бяха окончателно приети от депутатите на второ четене
1 2 3 4 5 ... 621 »
Видео преглед

По следите на здрaвната реформа с clinica.bg

СПРАВОЧНИК
Трябва ли да се обвържат заплатите на медицинските специалисти със СРЗ?

Ноември 2025 Предишен Следващ
Close Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки. Политика за бисквитките Съгласен съм