СЕЗОНИ

Как да преборим безсънието през есента

16-10-2017 06:31
Дори сватбата или раждането на дете могат да са причина за проблеми с почивката през нощта, казва д-р Даниела ЧавдароваКак да преборим безсънието през есента
Мая
Мая
Ковачева
kovachevamaya@yahoo.com
Безсънието е един от най-големите проблеми на нашето общество. Есента, промяната на времето, студът често са причина да се въртим в леглото по цяла нощ и да се чудим какво да правим. На какво се дължи този проблем и как да си помогнем? Кога представлява опасност и кога може просто да махнем с лека ръка да го подминем, попитахме д -р Даниела Чавдарова, общопрактикуващ лекар с дълъг професионален опит.

Безсънието са повтарящи се епизоди на трудно заспиване, нарушена продължителност или качество на съня, въпреки че имате достатъчно време и условия за сън. Най-често то е преходно или краткотрайно, но в някои случаи може да бъде и хронично.

Преходното продължава около една седмица, най-много две. Най-често се обуславя от настъпили промени в живота на човек като силен стрес, нова работа, наближаващ изпит и други. Напрежението в работата и конфликтите с колегите ви също могат да доведат до часове въртене в леглото. Не е задължително обаче факторите да са само негативни. При някои хора дори сватбата или раждането на дете могат да са причина за проблеми със съня. Има младоженци, които след съдбовния ден, месеци наред не могат да заспят, смее се д-р Чавдарова.

ВИЗИТКА

Д-р Даниела Чавдарова специалист по обща медицина в дълга професионална практика във вътрешен кабинет. Тя е и изпълнителен директор на медицински център Fihealth в София. Завършила е Медицинска академия в София, а след е защитила магистърска степен по „Здравен мениджмънт" към УНСС и Медицинска академия. Преминала е през допълнителни обучения в страната и чужбина. Участвала е в редица конференции и симпозиуми, има десетки сертификати за следдипломна квалификация.


Обикновено безсънието изчезва с преодоляването на стресиращия агент или адаптиране към него. В случай, че в живота ви са настъпили големи промени и дни наред не може да се наспите, не се притеснявайте. Съвсем скоро това ще отмине и няма да имате нужда да се консултирате с лекар или да приемате медикаменти.


Краткотрайното безсъние продължава от един


до шест месеца и се дължи на по-сериозни сътресения в живота на човек. Ако наскоро е починал роднина или близък, ако са ви диагностицирали с опасно заболяване или сте претърпели катастрофа, много е възможно това да се отрази както на продължителността, така и на качеството на съня. Физическите болки се отразяват на емоционалното състояние, а то от своя страна е основен фактор за проблемите в леглото, обяснява д-р Чавдарова.

Всяко безсъние, което продължава повече от шест месеца обаче е хронично. То може да е свързано с медицински, психиатрични и психически състояния. Трудното заспиване често се среща при хора с артрит, депресия, рак, асма или при пациенти, които ежедневно приемат определени медикаменти.
За съжаление понякога този проблем се появява и при хора, предразположени към безсъние без да има външни фактори. Не се чудете, ако всичко ви е наред, но въпреки това заспивате трудно.


Много хора смятат, че липсата на сън е достатъчна,


за да се диагностицира този проблем. В действителност безсънието има няколко основни симптома, които трудно могат да се подминат – умора, трудна концентрация, сънливост през деня, проблеми с паметта, раздразнителност. Депресията и липсата на достатъчно почивка през нощта вървят ръка за ръка, напомня д-р Чавдарова.

Смята се, че 8 часа сън са необходими за пълното възстановяване на организма. С напредване на възрастта обаче това време намалява. Ако спите по-малко от 6 часа, е сигнал за безсъние. Дори хората над 60 години трябва да почиват повече. За съжаление има пациенти, които с години не могат да мигнат повече от 2-3 часа на денонощие. Това превръща животът им в истински ад. „Представете си 2-3 години да не може да мигнете повече от няколко часа. Това буквално съсипва организма", допълва лекарката.


Поне веднъж в живота си около една трета от хората


са страдали от безсъние. Проблемът често се среща и при хората, които се борят с депресия, с психични или психологически проблеми. Ако работите нощни смени, не се чудете, че дълго време не може да заспите или дремете най-много по няколко часа.

Страдате ли все още по морския бриз и летните фиести? Есенното безсъние може да ви сполети като истинско торнадо. През лятото хората се настройват на много по-лежерен режим и завръщането в реалността през септември и октомври може да предизвика сериозни сътресения, казва д-р Чавдарова. Тялото обича ритъма и предсказуемостта. Дори и седмица да сте били далече от дома, когато се завърнете трудно ще се върнете към рутината.
Често не само възрастните, но и децата се оплакват от неспокойни нощи през есента. Причината е ранното ставане за детска градина или училище.


Есента е времето на тиквата, а кой не я обича


леко препечена, с мед и орехи. Хапнете малко тиква поне 2 часа преди лягане и забравете за вечерята. Много хора допускат грешка буквално да се тъпчат непосредствено преди заспиване и това често е причина за нощните безпокойства.

Колкото и изтъркано да звучи, горещият шоколад с малко мента е истински лек за безсъние. Млякото, шоколадът и ментата ще успокоят нервната система и ще ви помогнат да потънете в страната на сънищата без проблем.
Лютият ябълков чай не е типичен за нашите ширини, но помага изключително много, ако дълго време се въртите в леглото. Сложете му малко лимон и в никакъв случай не прекалявайте със захарта.


Лечението на безсънието започва със създаването


на няколко основни навика, които трябва да спазвате. Лягайте и ставайте по едно и също време. Най-добре е да сте в леглото преди 11 вечерта, а децата преди 10 ч. вечерта. Много хора лежат и гледат телевизия вечер, но това ги напряга и пречи на заспиването. Вместо да се почувствате освежени, ефектът е обратен. Използвайте леглото само за секс и сън.

Обилното хапване вечер може да повлияе негативно на качеството на съня. Същото се отнася и за гладуването. Малко кисело мляко и някакъв плод са напълно достатъчни, съветва лекарката. Колкото по-студена и проветрена е спалнята, толкова по-лесно ще заспите. През зимата може да оставите отворен прозореца 10-15 минути преди да си легнете.


Кафето и черният чай следобед са напълно забранени.


Те ще ви превъзбудят и няма да може да мигнете целя нощ. Същото се отнася и за изтощителните тренировки. Ако обичате да спортувате, правете го следобед. Понякога и телевизията и интернет могат да са причина за безкрайните нощи. 2 часа са максимумът, през който всеки човек трябва да гледа телевизия или да сърфира из социалните мрежи. След това си дайте час почивка и тогава легнете. Много млади хора излизат навън в петък вечер. Опитайте се на следващия ден да си останете у дома и да се наспите. Две поредни безсънни нощи могат да отключат сериозен проблем. За съжаление дори електронните книги и телефоните са противопоказани вечерно време.


Огромен процент от хората, страдащи от безсъние,


са подложени на силен стрес или се сблъскват със сериозни проблеми в ежедневието си. Това предизвиква раздразнение, депресия, които от своя страна не позволяват на болния да затвори очи. Рейки и медитация могат да ви помогнат да се отърсите от емоционалните проблеми и да успокоите ума си. Колкото по-спокойни сте, толкова по-лесно ще заспите.

Дори да спазвате всички тези съвети все още се въртите по цяла нощ, може би е най-добре да се консултирате с лекар. Той ще ви предпише медикаменти, които да успокоят централната нервна система. Повечето хапчета са с леко действие и със сигурност ще облекчат състоянието ви. Проблемът при някои от лекарствата е, че биха могли да доведат до сънливост през деня. Съществуват и билкови препарати – като жълтия кантарион, например, които помагат при по-леки форми на проблема.


Превърнете своите мечти в цели

Превърнете своите мечти в цели

Едно ново начинание за доброто физическо и ментално здраве е идеално за добра и успешна нова година, казва д-р Цветеслава Гълъбова
Любовта ни дава криле

Любовта ни дава криле

Хората живеят много по-освободено, с разчупени граници, това е една от причините за нестабилността на връзките, казва Таня Илиева

Да събудим метаболизма за 15 минути

Да събудим метаболизма за 15 минути

Ежедневната кратка тренировка гори мазнини, става навик и в един момент организмът сам започва да я търси, казва Стела Колева
Бърн аут ли сте?

Бърн аут ли сте?

Преценете сами, като отговорите на 13 лесни въпроса, подбрани от експертите по човешки ресурси

Масаж на лицето или как да намалим бръчките

Масаж на лицето или как да намалим бръчките

Може да го практукувате и у дома, докато измивате лицето си, нанасяте серум или крем, стигат дори 5 минути
Как да спортуваме в пандемия

Как да спортуваме в пандемия

Влизането във форма е маратон, а не спринтова отсечка, движете се 45 минути дневно за здраве, точно сега не се пренатоварвайте, казва Ванко Георгиев
70% от българите се имат за здрави

70% от българите се имат за здрави

9% са лежали в болница през 2019 година, а над 60 на сто са търсили личния си лекар, сочи Европейското здравно интервю
Балчик наложи мораториум на 5G мрежата

Балчик наложи мораториум на 5G мрежата

Отлагането на изграждането й е заради подписка на граждани
Кариерата изяжда любовта

Кариерата изяжда любовта

В месеца на Свети Валентин и в Деня на влюбените потърсихме специалистите, за да разберем какво ни пречи да имаме успешни връзки. Отговорите дава проф. Захарина Савова.
Пет съвета за здравословно хранене

Пет съвета за здравословно хранене

След тежките празнични трапези всеки се зарича да започне диета още на следващия ден. Дали обаче това е решение на въпроса и какво означава рационален режим на хранене, казва СЗО. 

1 2 3 4 5 ... 7 »
Преглед

На вашите въпроси отговарят специалистите от Болница "Тракия"

СПРАВОЧНИК
Къде в здравеопазването трябва да има най-големи инвестиции в Бюджет 2022 ?

Януари 2022 Предишен Следващ