Здравето като бизнес ниша
Вниманието на българите към здравословния начин на живот става все по-голямо с всяка изминала година. "22% заявяват, че имат висок и многo висок интерeс към темата здравословно живеенe, което е повече с 5% отпреди 2 години. Цифрата обхваща близо 600 000 домакинства", казва Венера Николова, изследовател в НОЕМА. Хората, които са в тази категория са предимно жени, средната им възраст е 38 години, имат по-високи от средните за страната доходи и са с висше образование. Около 25% от тях живеят в София, а повечето от останалите са в големите градове с над 100 хиляди население. Те са удовлетворени от живота, 30% от тях се самоопределят в горната част на социалната стълбица, казва Венера Николва.
Освен че броят на българите, които имат интерес към здравословния начин на живот,
се увеличава, разширява се и дефиницията на това понятие. Ако преди 3-4 години темата се асоциираше само с храненето, сега в нея се включва физическата активност и менталния баланс, казва Венета Николова. Това пък е в основата на формирането на различни групи здравословни потребители - вегани и вегетарианци, „протеинови партизани", за които месото и млякото са основни храни, хора, които се връщат на село, спиритуалисти, за които здравословното минава през различни духовни практики (йога, аюрведа, цигун и т.н.), суровоядци и други.
„Затова бизнесът трябва да види тези потребители не само като обем,
но и като вид и тясно да таргетира продуктите и услугите си. Няма как компаниите да имат само едно послание, защото потребителите са разнородни групи и всяка от тях изисква индивидуален подход", обяснява Венера Николова. Според нея още по-голям потенциал за компаниите крият останалите 68% българи, които имат по-умерен интерес към здравословния начин на живот, но заявяват висока нагласа да се насочат към него. Това са около 2 млн. домакинства. Те са потенциални клиенти, които могат да бъдат достигнати с по-конвенционални и масови здравословни продукти, обяснява Венера Николова.
Делът на хората, които изобщо не се интересуват от здравословен начин
на живот са едва 10%. Това са българи на средна възраст от 53 години, повечето са мъже, които живеят в малки градове, имат ниски доходи и образование. 44% от тях се самоопределят на най-ниските стъпала на социалната стълбица, казва Венера Николова. Техните здравословни практики са консумацията на туршия, зимнина, домашна храна, плодове и зеленчуци.
Въпреки повишаването на интереса към здравословния начин на живот
и формирането на екзотични потребителски групи, водещите практики за българите си остават традиционните – използването на сезонни плодове и зеленучци, домашна храна. Както и безплатните, като позитивното мислене или консумацията на повече вода, обяснява Венера Николова. Също така избягване на веригите за бързо хранене, намаляване на солта и захарта. Едва на трето място се нарежда пазаруването от малки производители и магазини, движението и диетите. В дъното пък са био и органик продуктите, спа и улнес практиките.
Как живеем здравословно
Практика Брой на последователите Спорт – 42% Био или органична козметика – 26% Ограничаване на хляба и тестените изделия – 48% Избягване на пакетирани и готови храни – 53% Ограничаване на захарта – 56% Ограничаване на солта – 54% Хранителен режим – 47% Ограничаване на колбаси, сирена, кашаквал – 42% Консумация на много вода – 74% Източник: НОЕМА |
Заемите не се оказаха панацея за болниците
Майчин дом на загуба за полугодието
МЗ купува радиофармацевтици
Болниците с 326 млн. през юни
ББР с кредити за публични болници
Ръст на цените и при медицинските изделия
През миналата година те са поскъпнали с около 10%, а касата е платила с 30% повече в сравнение с предходната заради увеличение и в обемите
Boehringer отчете ръст на продажбите
19 млрд. е ефектът от здравеопазването ни
Секторът осигурява работа на 106 000 души и има нужда от още средства, обясниха от БЛС
Оземпик може да струва $5 на месец
Стойностите, на които се продават иновативните лекарства за отслабване и инсулините в повечето случаи са надценени десетки пъти, показва изследване
Байер с продажби за 46.6 млрд. евро
Компанията ускорява развитието на иновациите в сърдечносъдовите заболявания, онкологията, имунологията и неврологията, съобщиха оттам