Идеята е да се намали финансовото бреме за базовите химиотерапевтици, но няма ясни критерии за създаването на списъка, което предполага възможност и за злоупотреби
Clinica.bg
press@clinica.bg
Здравната каса иска да извади 40 онколекарства в отделен бюджет, за да се намали финансовото бреме по Механизма за тях. Идеята е по този начин да се гарантира, че базови химиотерапевтици няма да изчезват от страната, както вече clinica сигнализира, че се случва. Предложението е съвсем навременно и правилно с едно изключение - заради липсата на ясни критерии кои лекарства ще влизат в списъка е възможно да се отвори врата за нови злоупотреби с обществените средства.
Липсата на базови и евтини химиотерапевтици е явление, което се наблюдава в страната ни от години. През последните месеци обаче липсата на тези лекарства се увеличи, което постави в трудно положение онколози и пациенти.
Затова МЗ създаде работна група,
която да анализира проблема и да предложи решение. В нея са били включени експерти от здравното ведомство, НЗОК, Националния съвет по цени и реимбурсиране на лекарствените продукти. Предложенията, с които излизат специалистите са две и засягат 40 лекарства.
Първото е да се удължи периода
за преразглеждане на промени в цените на базовите онколекарства, които са единствени в дадено международното непатентно наименование от шест на двадесет и четири месеца. По този начин цените им по-рядко ще се намаляват и ще остават по-високи за по-дълъг период от време, което трябва да повиши интереса на фирмите към пазара ни.
Втората промяна, която вече е част
от проекта на бюджета на здравната каса за 2025 г., гласи, че тези 40 онколекарства ще се отделят нова група с бюджет от 26 млн. лв. Казано на прост език, това означава, че за тях фирмите производители ще връщат по-малко средства по Механизма, което отново работи в посока да има по-големи печалби за производителите и съответно интерес за внос на медикаментите.
Реално и двете мерки са в посока
проблемът с липсата на базовите химиотерапевтици да се реши. Има само едно неизвестно, което обаче може да превърне добрите намерения на управляващите в поредната широко отворена врата за злоупотреби с обществени средства. Става дума за това, че няма ясни критерии, по които се определят 40-те лекарства.
Така редом с медикаменти като
cisplatin, 5-fluorouracil, могат да се включат и такива без проблеми с доставките, но за сметка на това с вносители, които искат да компенсират загубите си от въвеждането на нови контролни механизми, като пределните цени. Примери за подобни лекарства, при които имаше огромна разлика в цените на доставките към касата, не липсват. Според представители на фармацевтичния бизнес, на които е бил представен проекта на списъка с 40-те онколекарства, в него е имало не малко такива продукти.
За да няма недоразумения и спекулации,
би било редно да се заложат в нормативен акт ясни критерии, по които ще се определят лекарствата в новата група, за да е сигурно, че в тях наистина ще се включат само базови химиотерапевтици, за които има проблем с вноса. Също така да се знае кога този списък ще се актуализира, така че да е в крак с актуалната ситуация в страната. Решението за това дали ще се предприемат стъпки за решаване на проблемите на онкоболните хора или ще се отвори нова врата за злоупотреби със средствата на касата, както обикновено ще се окаже в ръцете на депутатите.
Велинград е четвъртият регион, в който общинската болница премина в ръцете на инвеститор, въпросът дали това ще е по-добре за пациентите, остава открит
Да могат да се поръчват от онкологични центрове и ведомствени болници, както и не само за лечение, а и за профилактика, предвижда проект за промени на МЗ
Управляващите приеха окончателно бюджета на здравната каса за 2025 г. Има ли начин да се овладеят преразходите на фонда за болниците, липсва ли контролът в лечебните заведения и защо, попитахме адвокат Мария Петрова.
Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки. Политика за бисквиткитеСъгласен съм