Коментар

Болниците не могат да връщат спешни пациенти

26-09-2017 11:21
При еднаква компетентност на лечебните заведения изборът за настаняване се определя от времето за достигане, акзва адвокат Мария ШарковаБолниците не могат да връщат спешни пациенти
Clinica.bg

press@clinica.bg
Преди броени дни човек в критично състояние и нужда от спешна медицинска помощ издъхна в центъра на столицата, докато линейката се е опитвала да го настани за лечение в болница. Дали има нарушение на правилата ще покаже проверката на здравното министерство, която проф. Николай Петров веднага назначи. Clinica.bg обаче реши да попита експертите какви са правилата, които трябва да спазват медиците в този случай. Отговор дава адвокат Мария Шаркова, управляващ съдружник в „Шаркова и партньори".

В сега действащия медицински стандарт по Спешна медицина се дефинират различни видове спешен странспорт. "Спешен първичен транспорт" е този, при който спешният пациент се транспортира с линейка от мястото на инцидента до подходящо лечебно заведение.

Приоритет при избора на лечебно заведение при транспортирането е настаняването на спешния пациент в приемно лечебно заведение, което поддържа спешно отделение, в съотвествие с изискванията на стандарта, осигуряващо най-висока компетентност и възможности за лечение на конкретното състояние при пациента при оценен транспортен риск в зависимост от прогнозното транспортно време. При наличие на еднаква компетентност и равностойни условия за болнично лечение в повече от едно приемно лечебно заведение изборът зависи единствено от очакваното транспортно време и транспортния риск.


Екипът, осъществяващ спешния първичен транспорт,


може да не спази разписания болничен транспортен план и да пропусне настаняване в най-близкото приемно лечебно заведение за болнична помощ в случай, че състоянието и нуждите на спешния пациент изискват настаняване в друго лечебно заведение с по-висока компетентност в условията на съобразен транспортен риск, транспортно време и под задължителен медицински или диспечерски контрол. Изключително важно е екипът да разполага с необходимата информация за наличните лечебни заведения, нивата им на компетентност и структурите по отделни специалноси, за да може да извършва правилна и адекватна преценка на направлението за транспорт.


В Закона за здравето е предвидено, че всяко лечебно заведение е длъжно


да извърши възможния обем медицински дейности при пациент в спешно състояние независимо от неговото гражданство, адрес или здравноосигурителен статут. При невъзможност за осигуряване на необходимия обем дейности, ако състоянието на пациента позволява, той се настанява в най-близкото лечебно заведение, което разполага с необходимите условия за това. В случай на пренастаняване на пациент от едно лечебно заведение в друго се прилагат всички медицински документи за извършени диагностични, консултативни и лечебни дейности, обобщени в епикриза. Това означава, че приемащото лечебно заведение е длъжно да извърши необходимите диагностично-лечебни дейности, чрез които да се прецени състоянието на пациента, необходимия обем дейности за преодоляване на спешното състояние и възможността за транспортиране, ако е необходимо такова.


Лечебните заведения не могат да откажат оказване на спешна помощ


и под предлог, че работното им време е приключило. Съгласно изискванията на чл. 19, ал. 3 от ЗЛЗ лечебните заведения за болнична помощ са длъжни да осигуряват непрекъснато 24-часово изпълнение на лечебната дейност по медицински специалности съгласно разрешението за лечебна дейност (т.е на клиниките и отделенията, които са разкрити в съответното лечебно заведение), включително и на медицинска помощ при спешни състояния. Това означава, че следва да е създаден вътрешен ред, който осигурява спешна помощ по отделни специалности, съответстващи на профила на лечебното заведение и разкритите в него клиники и отделения. Това може да се случи чрез осигуряване на специалисти, които да дежурят или да са на разположение.


Съдят лекарка за фалшиви рецепти

Съдят лекарка за фалшиви рецепти

Измамата позволила аптекар да източи над 365 лв. от здравната каса
Сезираха ИАМО за опасен гинеколог

Сезираха ИАМО за опасен гинеколог

Сигналът подадоха от Майчин дом заради македонски лекар, който работел при тях на граждански договор
И болницата във Враца е на ръба

И болницата във Враца е на ръба

МЗ ще търси начин да увеличи работещите в Спешна помощ, заяви министър Николай Петров

Пропуските на колегите не са били фатални

Пропуските на колегите не са били фатални

Всички плюят здравната система, но лекарите правят чудеса за хора, които не познават, казва д-р Мирослав Ненков
Наказват две болници заради Спас Добрев

Наказват две болници заради Спас Добрев

Линейката се е забавила заради кадровия дефицит в системата, казват от агенция „Медицински одит"

От трагедията до комедията на лекарските грешки

От трагедията до комедията на лекарските грешки

За изминалите 10 години пациентите са завели 240 дела за лекарски грешки, сочи проучване на адвокат Мария Шаркова. Заедно с нея подбрахме някои от най-интересните случаи, които да ви представим.

ВМА без нарушения при жената със сепсис

ВМА без нарушения при жената със сепсис

Вътрешната проверка на болницата показа, че са спазени всички правила, казаха ВМА

Завели сме 240 дела за лекарски грешки

Завели сме 240 дела за лекарски грешки

Най-честите причини са съмнения за погрешни диагнози или неправилна терапия, показва изследване
Тази седмица казват за Спас Добрев

Тази седмица казват за Спас Добрев

Предварителните резултати от проверката на Медицински одит се очаква да са готови още в началото й

Пациентите срещу протеста на Пирогов

Пациентите срещу протеста на Пирогов

Винаги сме подкрепяли спешната болница, но сега са нарушени правата на хората, казват от „Заедно с теб"

Видео преглед

По следите на здрaвната реформа с clinica.bg

СПРАВОЧНИК
Смятате ли, че частни инвеститорски интереси застрашават Националната детска болница?

Юни 2024 Предишен Следващ