Голямата фарма реже работни места

Само за първите две седмици на септември две компании оповестиха предприемането на съкращения сред служителите си. Близо 8% от кадрите си или 3500 позиции обяви, че ще редуцира американската компания Еli Lilly. Това ще доведе до годишни спестявания в рамките на 500 млн. долара. Основната причина за мярката са трудностите в разработването на два нови медикамента, които се очакваше да бъдат изключително печеливши. Става дума за лекарства срещу ревматоиден артрит и Алцхаймер. Същевременно обаче компанията обяви, че има потенциала да пусне на пазара медикаменти за лечение на рак на гърдата и мигрена.
Преди броени дни плановете си за намаление на
работните места обявиха и от Аlexion Pharmaceuticals. Биотехнологичната компания възнамерява да съкрати 600 работни места, въпреки че е производител на може би най-скъпото лекарство в света. То е за редки болести и терапията с него на година струва около 700 000 долара. През 2021 г. обаче се очаква да падне патента му, а засега останалите проеки на фирмата за нови молекули са неуспешни.
Изминалият месец август също мина под егидата на орязването на работни места. Най-големият призводител на генерични медикаменти Теva съобщи, че ще съкрати 7 000 работни места, няколко завода и ще се оттегли от 45 държави. Сред набелязаните мощности за редуциране са някои от тези в Унгария и Израел. Новината дойде, след като компанията обяви не особено добрите си резултати за втората четвърт на годината. Месец по-късно начело на нея има и нов мениджър – Каар Шулц.
През юли тази година японската иновативна компании
Takeda също обяви, че ще съкрати 480 представители, а други техни колеги ще бъдат преместени. Малко по-късно стана ясно, че и GSК възнамерява да направи известни съкращения в следващите 4 години – 320 души. На фона на 17000 заети в компанията в Англия, броят не е голям, като целта е да се подобри конкурентността й.
Швейцарският гигант Новартис през май също анонсира намерения да редуцира служителите си в Базел с 500 души в следващите 18 месеца. Успоредно с това компанията ще разкрие 350 нови места в биотехнологични направления в Швейцария, където работят 13 000 души. Според компанията целта е да се продължи развитието на бизнеса в иновативна посока.
Списъкът не изчерпва всички анонсирани намерения
на фармацевтичния бизнес да редуцира работни места. А по всичко изглежда, че тенденцията ще се запази и в идните години. Причините за това са различни. От една страна разходите около пускането на пазара на нова молекула стават все по-големи, което пряко влияе върху приходите на иноватвните компании. При генеричните производители специфичният проблем е убийствената конкуренция единствено и само върху цената на продукта, при която много фирми не могат да издържат натиска на индийските и азиатските производители.
Допълнителен проблем и за двата вида компании се оказва и натискът от страна на правителствата във всикчи държави да ограничат все по-големите обществени разходи за медикаменти. Типичен пример за това са и последните промени в отстъпките, които иска да въведе здравната каса у нас.
Новите дигитални технологии също водят до нуждата от
редукция на работни места, тъй като променят маркетинга от „лице в лице" към интернет форма на общуване. В дългосроче план всички фармацевтични производители ще съкращават търговските си отдели, тъй като ще заложат на по-евтината и прозрачна форма на общуване с докторите чрез интернет. В България тези съкращения още са по-далече, тъй като медиците ни са по-възрастни и нямат навик да боравят с компютри. Освен това у нас лекарите имат повече време, което да отделят на медициснките представители на фирмите. Дори и тук обаче вече се усещат първите наченки на новите тенденции. В някои столични болници като ВМА и Сити Клиник срещите между реповете и докторите са все по-трудни заради вътрешни рестрикции.
В същото време Фейсбук търси начин да направи
по-атрактивна и полезна за фармабранша социалната си мрежа, така че да привлече повече реклама в нея. В момента телевизиите все още остават водещите бенефициенти при разпределянето на бюджетите на компаниите. Развитие на социални мрежи, таргетирани за здравния сектор, се създават и на местно ниво, засега обаче те не са особено работещи.

Кислородотерапията по домовете ще се плаща

В машините само лекарства с малки опаковки

Контрол на лекарствата в реално време от юни

Биомаркерите все по-далече от реимбурсация

МЗ променя правилниците на три центъра

Решението на Тръмп за лекарствата може да удари ЕС

Ограничават лекарствата в автоматите

Хвърлят ни прах в очите за биомаркерите

България с добър достъп до иновативни терапии
