Подкрепяме новите препоръки на ЕК срещу пушенето
Препоръката на ЕК гласи забраната на
всякакъв вид пушене да обхване и увеселителни паркове, плувни басейни, здравни заведения. Нашата забрана например не обхваща пространствата около здравните заведения като дворовете например, там пушенето в момента не е забранено. Същото важи и за спирките. При предишната промяна ние бяхме предложили регламентът да обхване и спирките, но това не се прие, забраната не важи и за гарите. Така че има възможност да се разширяват, дали изведнъж или постепенно, местата, където хората да могат да дишат чист въздух, без той да е примесен с различните вредни вещества, отделяни, както от традиционните цигари, така и от новите електронни и награваеми. Целта е да се запази здравето на хората, най-вече на децата и учениците и младите.
Следва да се има предвид, че
препоръката на ЕК е само предложение. Тепърва ще се създават работни групи в общественото здраве на ниво ЕС, държавите-членки ще си дават становищата, ще се обсъждат текстовете, след което препоръката ще се приеме от Съвета за заетост, социална политика, здравеопазване и защита на потребителите и тогава ще станат факт.
Ние ще напишем становище от името на "Коалиция за живот без тютютев дим" и ще го изпратим до Министерството на здравеопазването. Ще настояваме първо да не се намаляват текстовете, предложени от ЕК, да си останат така. Ще прегледаме дали можем с нещо да допълним самата препоръка.
След като се приеме, натискът ще
бъде тя да се въведе в българското законодателство, защото реално това е само препоръка на ЕК, не е регламент, който да е задължителен и трябва самата държава, правителство и парламентът да решат какво точно ще променят, как ще го вкарат в Закона за здравето и най-вече кой ще бъде контролният орган. Не знам дали обърнахте внимание, но когато се приемаха промените в Закона за закрила на детето, с който се забранява продажбата и предлагането на електронни цигари и нагреваемите тютюневи изделия за деца до 18 г., там контролен орган е МВР, докато по Закона за здравето, където не са фиксирани възрасти, контролният орган е РЗИ.
Нашите предложения са да се увеличат
контролните органи като към тях се присъединят и Българската агенция за безопасност на храните, Инспекцията по труда, кметовете на малките населени места да назначат хора, които също да контролират, защото служителите на РЗИ трудно могат да се привиждат до всички малки региони в областта, за която отговарят. Повече от 10 години предлагаме това и никой не иска да го приеме. Самите контролни органи не са съгласни да се натоварват с повече работа, защото задълженията нарастват, а средства за това не се отделят. Хубавото е, че ЕК предлага и финансиране, материали и допълнителни уточняващи препоръки, които също ще подпомогнат държавите. Но, какви ще бъдат, как ще се разпределят, кой ще може да кандидатства, не е уточнено. Предполагам, след като се приеме официално препоръката, ще бъде решено как ще се разпределят тези средства, като дали ще останат, изобщо не е ясно.
Контролът на забраната на тютюнопушене
у нас е най-слабото място. Той не е ефективен, защото дори ние да поддържаме електронна платформа за сигнали, никой не отива в реално време. Това наистина не е Бърза помощ. Осланяме се на твърдението, че там, където се е пушило, пак ще се пуши и когато отиде инспекторът след 10-15 дни, примерно, ще завари същата обстановка, но това невинаги е така. Понякога инспекторите глобява при посещение след сигнала, но друг път не успяват, може в този момент да не се пуши.
Над 110 млн. е-прегледa за 2 години
Средно на ден се регистрират над 220 000 прегледа в електронен формат от близо 14 500 лекарски практики, съобщават от ИО