НЗОК ще се съобрази с решението на ВАС
Миналата седмица бе обнаордвано решението на ВАС по жалбата на НСЧБ, с което те искат да се отменят лимите на болниците, чрез премахването на текстове в НРД. С него се налага временното спиране на действието на тези текстове. Как ще се отрази това на бюджета на НЗОК и ще може ли тя и занапред да им налага прогнозни стойности, публикувахме отговорите, които получихме от институцията.
По образувано производство въз основа на частни жалби на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) и на министъра на здравеопазването против Определение от 10.07.2024 г. на Върховен административен съд, състав на Осмо отделение, постановено по адм. д. № 6887 по описа за 2024 г. на съда, с което е спряно действието на
- чл.394;
- чл.409, ал.3 в частта "и по изпълнители на БМП";
- чл.409, ал.4, т.2 и т.3 - и двете в частта "закупувани само в рамките на месечните стойности по приложение №2 към договорите на изпълнителите на БМП";
- чл.409, ал.8;
- чл.409, ал.9;
- чл.409, ал.10;
- чл.410, ал.1- ал.13;
- чл.28, ал.3 и ал.4, т.2 и
- чл.26а от Националния рамков договор № РД - НС - 01 - 2 от 01.09.2023 г. за медицинските дейности между НЗОК и БЛС за 2023 - 2025 г., е постановено Определение №9630 от 30.08.2024 г. по адм. дело № 8096/2024г. на Върховен административен съд – Петчленен състав на Първа колегия, което оставя в сила определението на първоинстанционния съд.
Определението не подлежи
на обжалване, като следва да се има предвид, че проверката за законосъобразност на спрените параграфи е предмет на отделно съдебно производство.
НЗОК следва да се съобрази с постановения съдебен акт на ВАС, като разпоредбите (чието действие е спряно, но не е отменено) няма да бъдат прилагани при осъществяване на административно-правните и финансови взаимоотношения с лечебните заведения – изпълнители на болнична медицинска помощ.
Обръщам внимание, че съгласно чл.55а, ал.1 от Закона за здравното осигуряване НЗОК продължава да има задължение да планира, договаря и закупува за здравноосигурените лица медицинска помощ по чл. 55, ал. 2, т. 2 в рамките на обемите, договорени в националните рамкови договори и в съответствие с бюджета на НЗОК за съответната година.
КС обяви за противоконституционна
разпоредбата на чл. 55а, ал.2 от ЗЗО, с което е паднало ограничението да се фиксират обеми дейности в индивидуалните договори с изпълнителите на медицинска помощ, но не е отпаднало ограничението купуването на дейност по КП/КПр/АПр да е в рамките на обемите по НРД и средствата определени със Закона за бюджета на Касата.
От Надзорния съвет на НЗОК за 2024 г. са приети правила по чл. 4 от ЗБНЗОК за 2024 г., които не са утвърдени на основание обявената за противоконституционна разпоредба на чл.55а, ал. 2 от ЗЗО, като текстовете за определяне, наблюдение, контрол и регулация са в изпълнение на чл. 55а, ал. 1 от ЗЗО и са нормативно установени и в индивидуалните договори с изпълнителите на медицинска помощ през 2024 г.
Приетите текстове, с които се прилага
регулацията във връзка с изпълнението на чл. 4 от ЗБНЗОК за 2024 г. са съгласно чл. 55а, ал. 1 от ЗЗО и са законосъобразни и не са противоконституционни. Прилагането им не води до отхвърляне от заплащане на извършена дейност по причина - надвишаване на договорени обеми за изпълнителите на болнична медицинска помощ.
В Правилата по чл. 4 от ЗБНЗОК за 2024 г. също са регламентирани механизми за регулация в текущите месеци в календарната бюджетна година. Приетите Правила по чл. 4 от ЗБНЗОК за 2024 г. са съгласно чл. 55а, ал. 1 от ЗЗО, като прилагането им не води до отхвърляне от заплащане на извършена дейност по причина - надвишаване на договорени обеми за изпълнителите на извънболнична и болнична медицинска помощ.
В тази връзка и съгласно чл. 4 от Закона за бюджета на НЗОК (ЗБНЗОК) за 2024 г. запазват своето действие следните разпоредби:
- Надзорният съвет на НЗОК утвърждава стойности на разходите в рамките на стойностите по чл. 1, ал. 2, ред 1.1.3.5.4, ред 1.1.3.6 и ред 1.1.3.7 от ЗБНЗОК за 2024 г. по изпълнители на болнична медицинска помощ, разпределена по месеци.
- Директорите на РЗОК закупуват от изпълнителите на болнична медицинска помощ обем здравни дейности от пакета по чл. 2, ал. 1 от Закона за здравното осигуряване в рамките на стойностите, утвърдени от Надзорния съвет на НЗОК.
- Условията и реда за прилагане на чл. 4, ал. 1, 2 и 3 от ЗБНЗОК за 2024 г. се определят в правила, приети от Надзорния съвет на НЗОК на основание чл. 55а, ал. 1 от ЗЗО и чл. 4 от ЗБНЗОК за 2024 г.
В обобщение на изложеното при
осъществяване на финансовите взаимоотношения с лечебните заведения – изпълнители на болнична медицинска помощ по ЗЗО, РЗОК следва да прилагат условията и реда на Правилата по чл. 4 от ЗБНЗОК за 2024 г.
Законни ли (ще) са новите болници
Разходите за лечение в чужбина растат
Сърдечните операции при деца намалели с 20%
Нужна е здравна конкуренция на база качество
Какво означава лидерството и ползата в здравната система, имат ли място те у нас, кои са добрите и лошите практики в това отношение, попитахме д-р Славейко Джамбазов.
Още една болница за рехабилитация
МС разреши да се построи „Бояна Мед" в Банско за 54 месеца, в нея ще има 280 легла
Увеличават щата в РЗИ за ТЕЛК
Време е КТД да бъде подписан
Проучват психичното здраве на медиците
Дефицитът на лекари застрашава националната сигурност
Започва обучение за тромболиза в болниците
То ще се осъществи догодина от Българското дружество по инсулт в отговор на нуждите, които са декларирали самите медицински специалисти