Искам думата

Дефицитът на кадри в системата да бъде разглеждан общо

05-08-2024 15:06
Проектът, който задължава здравния министър предприеме действия за осигуряване на сестри, не предлага решения, казват от НСОПЛБ Дефицитът на кадри в системата да бъде разглеждан общо
Clinica.bg

press@clinica.bg
Депутатите одобриха проект на на решение, с което задължават министъра на здравеопазването да предприеме действия и мерки за осигуряване на медицински сестри и акушерки. От Националното сдружение на общопрактикуващите лекари в България излязоха със становище по темата. Ето и какво пише в него:
Уважаеми д-р Симидчиев, дами и господа,

След обсъждане в НС на НСОПЛБ, заявяваме следното: Изразената тенденция за намаляване броя на медицинските сестри и специалистите по здравни грижи като цяло наистина е тревожна, тъй като те (в рамките на своята компетентност) са важна част от всеки екип в системата на здравеопазването.

Такава е тенденцията и при

лекарите, които макар и в абсолютни числа на определен брой от населението да са над средното за ЕС са в тежък „скрит" или ако използваме медицинския термин „латентен" дефицит. Последното се определя от факта, че 54% от лекарите в България са над 55 годишна възраст, 19% над 65, а средният брой на глава от населението е изчислена на база „практикуващи и дипломирани". Освен това, процесът по първоначално и „формално" приключване на необходимото образование (макар че лекарят се учи цял живот) при лекарите приключва най-малко в рамките на 9 до 11 години.

Това е основание да настояваме

дефицитът на специалисти в системата на здравеопазването да бъде разглеждан общо, а не парцелиран, каквато порочна
тенденция на опити за решаване на частични проблеми се наблюдава през последните години.
Важността на поставената задача, макар и в непълнота ( не следва да се отнася само за специалистите по здравни грижи), както посочихме, първо изисква заявена и гарантирана обща политическа подкрепа, тъй като касае промени в нормативна база, финансово и кадрово обезпечаване, т.е. промени в националната политика, свързани с  общественото здраве и национална сигурност и не считаме, че може да бъде осъществен единствено и само от министъра на здравеопазването и то служебен министър, както се очертава предвид ситуацията в страната. 

От друга страна, посоченият 60-дневен

срок за изпълнение е твърде недостатъчен, за да компенсира многото месеци и години пропуснато парламентарно и друго управленско време. Считаме също, че една стратегия никога не трябва да бъде самостоятелна идея и винаги трябва да бъде обсъждана с конкретна тактика- какво, кога и как.

Това са основания да не приемаме

 определянето на Министъра на здравеопазването като единствен изпълнител и още повече в посоченият 60-дневен
срок. В този смисъл, обсъжданото предложение е нерационално. Повечето от предложенията в обсъждания Проект имат пожелателен и общ характер. Единствено две от тях носят частична конкретика и обръщаме внимание:

• Изменение на действащото

законодателство с оглед правото на НЗОК да финансира пряко лечебни заведения на специалисти по здравни грижи. Считаме, че такава възможност би довела до дезинтегриране на съществуващия модел на договаряне. Дори да бъде допусната в определен момент, преди това трябва да се разпишат ясно определени нормативни документи, правила, обхват на компетентност и правомощия и начини за контрол и поемане на отговорност, стиковане с останалите части на системата, съответно на квалификацията. При описания недостиг на медицински сестри, едва ли това е мярката, която ще допринесе за увеличаване на техния брой. Но би могла да доведе до допълнителен отлив от лечебните и най-вече болничните лечебни заведения и влошаване на общото състояние на системата.Предполагаме, че за подобна идея има заложени средства по ПВУ, но без яснотакак да се използват, а и как ще продължи финансирането след тяхното приключване. В хипотезата на външно финансиране, не следва да се заделят средства от бюджета на НЗОК. А ако такива средства идват през бюджета на НЗОК, то те по никакъв начин не трябва да ощетят ръста и обема на бюджетите за останалите части в системата.

• Осигуряване на минимално

основно трудово възнаграждение на медицински сестри от 2000 лева и на акушерки от 2500 лева.
Неотменно възникват въпросите:
- на каква база са определени тези суми и защо само за сестри и акушерки?
Защо са пренебрегнати останалите специалисти по здравни грижи?
- откъде ще дойде това финансиране?
Ние сме за увеличаване възнаграждението на специалистите по здравни грижи, но първо трябват ясно, конкретни отговори на поставените въпроси и гарантирана обща политическа ангажираност и отговорност за това. Както и да се изпълни още
едно условие:
Всеки ново завършил и започнал професионалния си път лекар (специализант) да получава основно трудово възнаграждение (ако стъпим на посочените цифри) от 5000лв. Основанията може да откриете в началната част на нашето становище. Както и да няма лекар в РБ, който да получава по-малко посоченото
възнаграждение.

В заключение: Така конструираният

Проект не предлага решения. Той единствено е повод и основание да започнат сериозни обсъждания за какво, кога и как, за да се постигне консенсус и при наличие на обща политическа ангажираност и отговорност полезните решения да бъдат приведени в действие.
С уважение!
За УС и НС на НСОПЛБ
Доц. д-р Любомир Киров,
Председател на НСОПЛБ

Главчев поиска дигитална здравна карта

Главчев поиска дигитална здравна карта

Целта е да се намали хартиения документооборот между родители, учители и педиатри, стана ясно от думите на премиера
Забраниха енергийния сниф

Забраниха енергийния сниф

До мярката се стигна, след като здравния министър д-р Галя Кондева сезира КЗП, съобщиха от ведомството
Общински съвети за борба с наркозависимостите

Общински съвети за борба с наркозависимостите

Те ще разработват програми срещу тях, ще организират и провеждат инициативи срещу употребата им, предвижда промяна на МЗ
Награди за олимпийци и параолимпийци

Награди за олимпийци и параолимпийци

Те ще им бъдат връчени от министър-председателя Димитър Главчев на тържествена церемония, съобщиха от Министерския съвет
УС на БЛС се отчита за мандата

УС на БЛС се отчита за мандата

2 286 301 лева са разходите за заплати за четири години, приходите са 5 592 665 лева се казва в публикувания доклад
 Описват райския газ в наръчник за родители

Описват райския газ в наръчник за родители

В него ще бъдат посочени вредите от него, както и тези от бездимните и нагреваеми тютюневи изделия, съобщиха от ДАЗД
Искаме нормална среда за привличане на младите

Искаме нормална среда за привличане на младите

Вече трети месец, откакто в болниците работят допълнително сформировани ТЕЛК, предстоят и преговори за новия колективен трудов договор. Проблем ли е това за МБАЛ-Търговище, попитахме нейния управител д-р Иван Светулков.
Проблем с Е-бележките за учениците

Проблем с Е-бележките за учениците

Те се изпращат безпроблемно от личните лекари към системата, но не достигат до тази на МОН, казва министър Галя Кондева
 Забраниха продажбата на вейпове на непълнолетни

Забраниха продажбата на вейпове на непълнолетни

Те вече не могат да бъдат рекламирани по радиа и телевизии, това стана с приемането на второ четене на промяна в Закона за закрила на детето
4300 с достъп до ездраве

4300 с достъп до ездраве

Мобилното приложение щедава информация за профилактични прегледи и и имунизации, припомни д-р Галя Кондева
1 2 3 4 5 ... 528 »
Видео преглед

По следите на здрaвната реформа с clinica.bg

СПРАВОЧНИК
Септември 2024 Предишен Следващ
Close Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки. Политика за бисквитките Съгласен съм