Иновации

Учени изрязаха ХИВ от клетките

21-03-2024 13:30
Това стана посредством технологията Crispr, която е носител на Нобелова награда, все още не може да се твърди, че е панацеяУчени изрязаха ХИВ от клетките

Учени отстраниха успешно ХИВ от заразени клетки чрез технологията за редактиране на гени Crispr, която получи и Нобелова награда, съобщи BBC.
Технологията действа подобно на ножица, но на молекулярно ниво, като реже ДНК по такъв начин, че отстранява лошите части или ги деактивира.

Надеждата на изследователите

е отстраняване на вируса изцяло от тялото. Постигнатото все още не е панацея срещу заразата. Ще е необходимо още много да се работи, докато се установи дали то ще има ефект и ще е безопасно за хората. Сега прилаганите лекарства срещу ХИВ спират действието му, но не го премахват. Учените смятат, че работата им остава само „доказателство за концепцията" и твърдят, че няма да се превърне скоро в лек срещу инфекцията.

Доцентът по технологии на

стволовите клетки и генна терапия в университета в Нотингам д-р Джеймс Диксън напълно подкрепя виждането им. Той заявява, че цялостните открития изискват проверка. „Ще е необходима много работа, за да се установят резултатите от клетъчните анализи в цялото тяло докато евентуално се стигне до терапия в бъдеще", каза той. И други учени също се опитват да използват Сrispr технологията срещу ХИВ. От Excision BioTherapeutics заявяват, че 48 седмици след нея трима доброволци с ХИВ нямат сериозни странични ефекти.

Като голямо предизвикателство

окачествява този подход експертът от Института „Франсис Крик" в Лондон д-р Джонатан Стойе. „Нецелевите ефекти от лечението, с възможни дългосрочни странични ефекти, остават повод за безпокойство", заявява той. Според него ще трябва да изминат много години преди технология, базирана на Crispr терапията да стане рутинна, та дори и вече да се е доказала като ефективна.

ХИВ заразява и атакува клетките на имунната система, като прави свои копия.

Дори и лечението да е ефективно,

това не означава, че вирусите на инфекцията са унищожени. Те преминават в покой или латентно състояние, като продължават да съдържат ДНК или генетичен материал на ХИВ. Затова повечето серопозитивни се нуждаят от антиретровирусна терапия през целия живот. Ако спрат да приемат лекарствата, вирусът може да се активира отново.

Фустинът с антитуморни свойства

Те са установени при in vitro изследвания върху 5 клетъчни линии от рак на млечната жлеза, на дебелото черво и на кожата, показват резултати от проект на МУ-Варна и БАН
Революция в кардиостимулацията

Новият метод тепърва се налага в света, в болница "Тракия" в Ст. Загора вече е приложен на няколко пациенти, а лекарите отчитат отлични резултати
EMA одобри 14 нови лекарства

Сред тях са и две ваксина –  първата в ЕС срещу вируса чикунгуня и противогрипна за деца, стана ясно след заседанието на CHMP през май
ЕМА препоръча 77 лекарства през 2023 г.

Това показва годишният доклад на европейската агенция за миналата година
Дете започна да чува след генна терапия

То бе с вродена глухота поради слухова невропатия, новият подход бе приложен за пръв път в университетската болница в Кеймбридж
Институт по иновативна медицина в МУ-София

Откриването му е одобрено с решение на Министерския съвет, в него ще се провеждат фундаментални и приложни научни изследвания
ЕМА препоръча осем нови лекарства

Сред тях са медикаменти за лечение на хемофилия, резистентна хипертония, рак и др.
Стентираха торакоабдоминална аневризма

С прилагането на модерния метод - модифициран от хирурга ендографт, във ВМА спасиха 71-годишна пациентка
Имплантираха пулмонална клапа

Интервенцията бе извършена в Националната кардиологична болница за първи път в страната тази седмица
Нова терапия в борбата с Алцхаймер и у нас

Апаратът за транскраниалната пулсова стимулация елиминира симптомите и подобрява качеството на живот на засегнатите от болестта
Видео преглед

По следите на здрaвната реформа с clinica.bg

Смятате ли, че частни инвеститорски интереси не застрашават Националната детска болница?

Юни 2024 Предишен Следващ