Предвиждаме три цени на клиничните пътеки
- Проф. Плочев, изборът ви вече в факт, чувствате ли се притеснен?
- Да, категорично.
- Защо?
- Защото ме безпокои самата система. Тя е зле конструирана, философията й е сбъркана. Иска се от мен да работя нещо, което считам за ценност и то морална, а е превърнато в търговия. Търговията обаче изисква печалба, a здравето не изисква печалба. И аз съм раздвоен – за здраве ли дa работя или за пари. Предпочитам да работя за здраве. Трябва по някакъв начин да обединим тези два проблема, да ги направим по-приемливи – първо за пациентите, без обаче да нанасяме фискални загуби. Във финансовата част ми е по-лесно, защото съм много дисциплиниран – военен човек, и като се каже толкова са парите, значи са толкова. Няма - дайте повече и така нататък. Преди малко с мен разговаря представителят на Дупница и аз му казах, че колкото са парите, толкова ще получи, повече стотинка няма откъде да му дам. Откого да взема – ще дойде някой и ще каже, че е сложил 20 стента повече и трябва да му дам още 500 хил. лв.. Ами, ще му извикам проф. Генчо Начев и ще кажа – Генчо, този иска да взема от твоите пари и да ги дам на него, съгласен ли си?! Само така може да се оправят нещата. Но няма да бъдем крайни, брутални, арогантни, да отхвърляме възможности и да диференцираме партньори. Нека обаче те да знаят, че не съм гише. Аз отивам при тях с правата на човек, който купува услуги. Искам да купя пет услуги, той не може да ми предлага десет, защото аз съм си направил сметката какви пари имам.
- Единият критерий, по който ще определите броя и вида услуги ще е бюджетът на касата, кои ще са останалите?
Няма да бъдем крайни, брутални, арогантни, да отхвърляме възможности и да диференцираме партньори. Нека обаче те да знаят, че не съм гише. Аз отивам при тях с правата на човек, който купува услуги |
- Другият критерий са нуждите на хората, много жалко, че ВАС отмени здравната карта, тук подходът е неправилен. Трябва да имаме Национална здравна карта и това няма мърдане. Тогава се вижда – например, в Габрово има три кардиологични болници, а в Ловеч няма нито една. И ако сте в Ловеч, ще отидете до Габрово, където ще получите услугата. Тоест, ще направим максималното в рамките на 3-4 дни човек да получи необходимата помощ, което е изключително високо за критериите на Западна Европа, където пациентите чакат по месец за лечение. Аз ще се опитам да запазя това благо, което имаме – достъпна и своевременна медицинска помощ.
- Ако се окаже, че в един регион има повече лечебни заведения, отколкото са нуждите, какви ще са другите критерии за пресяване, защото досегашните паднаха в съда?
- И тях може би трябва да ги вкараме в закон. Мога да коментирам идеите си с Надзорния съвет и законодателя, както и пътя, по който да станат, но няма как да ги реализирам сам. Ако те решат нещата да останат по стария начин, ще искам от членовете на Надзорния съвет и специалистите в касата да кажат как да решим казуса и да стигнат парите. Не е по силата само на управителя да реши всичко. Той има едно задължение – да бъде справедлив и да спазва закона.
- Има ли резон да се обвърже финансирането по каса и със селекцията на пациентите?
- Два подхода има в този случай. Първо, да променим изискванията в закона за многопрфилна болница - не може тя да има само четири отделения. Ще я направим поне с девет отделения, така че да задоволява нуждите на региона и това ще реши част от този проблем. Второ, ще помислим, ако ние даваме 15 милиона примерно на Силистра, обаче тежките болни се пращат в София, да направим така, че парите да дойдат с тях и да има възможност столичната каса да се разплати. Това е един от вариантите, но детайли не мога още да кажа. Ще се опитаме да направим една справедлива, логична и мобилна система така, че за този пациентопоток с тежки и разходоемки болни, който се изпраща непрексънато в София, някой да плаща.
- Ще въведете ли сред критериите за избор на договорни партньори и размера на доплащането, защото знаете, че има болници, където то е много високо?
- Този въпрос седи най-вече при частните болници, там човекът може да плаща каквото иска. Много е трудно да ви отговаря сега конкретно, защото трябва да видя кой е утвърдил тези доплащния, на какъв принцип са направени, да видя могат ли да бъдат регламентирани по-добре. Но правила трябва да има, не може да е, както сега – за един 600 лева, за друг 300 лева. При всички положения ще погледна този въпрос.
- Ще се провери ли дали наистина отговарят реалностите в лечебните заведения на декларираното в документите?
- Да, ще има проверка, за да се види какво е съответствието и със стандартите и нивата на компетентност. Ще накарам всяка болница да публикува тази информация публично. Всяка болница е регистрирана да бъде първо, второ или трето ниво, не може да бъде най-високото и да ми каже, че не може да лекува инсулт, а трябва да го прати другаде. Или че не може да направи операция на панкреас. Тази информация болниците ще трябва да я публикуват непрекъснато и ние ще ги следим.
- Ще бъдат ли публични и резултатите от лечението в една болница – рехоспитализации, усложнения?
- Задължително и ще въведа много строги критерии за изписване – не може след пет дена, когато пациентът още има утайка в урината и левкоцитите му са високи, да се изписва, защото пътеката е свършила. Това ще го прекъсна. Всичко в здравеопазването е публична информация, не може там да има тайни.
Резултатите от лечението на болниците ще са публини и ще въведа строги критерии за изписване – не може след пет дена, когато пациентът още има утайка в урината и левкоцитите му са високи, да се изписва, защото пътеката е свършила |
- Първите претенции към вас вече бяха заявени от трибуната в парламента – да се платят 40-те милиона надлимитна дейност на болниците, какво е вашето отношение?
- Нямам още мнение по този въпрос, защото не съм запознат кое е наложило тази надлимитна дейност. Ще направя одит, който да види откъде са се взели тези 40 милиона. Ще попитам мениджърите на болниците защо не са си направили сметката, ще помоля и министърът на здравеопазването да им зададе същия въпрос и да каже – или си правиш сметката, или ще търсим управител, който умее да я прави. Въпрос на математика е, не може някой да си казва – аз ще ги прекарам тия, имам приятели депутати и те ще ми помогнат да ми дадат повече. Това време свърши. Чухте какво казах в зала - ще си подам оставката веднага.
- Казахте и друго – край на лобизма, как ще успеете да се преборите с този натиск?
- Натискът може да е огромен, но мен от натиск не ме е страх, най-много да ме изгонят и то не лобистите, а от Парламента. Но тогава аз ще има кажа – обещах ви да се боря с лобизма, кажете сега къде сбърках.
- Д-р Хасан Адемов спомена, че може би е нужно разширяване правомощията на управителя на касата, вие как мислите?
- Д-р Адемов е много прав. Защото сега какво става – Надзорният съвет взема решение, при мене идват финансовите документи за парите, които трябва да бъдат преведени. Пред прокурора отговорност носи този, който е подписал финансовия документ. Как става така – един взема решения, а друг носи отговорност. Това е недоразумение, което най-вероятно ще бъдат изгладено. Макар че на сегашния етап нещата са добре, защото зам. министър Кирил Ананиев е един изключително полезен и доброжелателен човек. С него аз грижа нямам, той няма да ме подведе, така че да ме е страх да подписвам документи. Но това не е принципно решение на въпроса - утре няма да е той председател на Надзора, а някой друг, който предпочита не дотам чисти и кристални методи на работа и това ще доведе до конфликт, в който ще изгоря. Трябва да решим въпроса принципно – но аз не мога, аз мога само в рамките на един разговор и то неофициален, да кажа – да, трябва да се даде възможност на управителя да е в справедлива позиция.
- Няколко пъти акцентирахте върху засилването на контрола, което е и най-важното, но как ще стане това с ограничения кадрови и финансов ресурс, който има НЗОК?
- Много просто, ще мобилизирам контролните органи и по районните здравни каси. Тогава експертите от Видин ще отидат да проверяват Смолян. Освен това ще се правят смесени проверки, обещано ми е да се дадат хора от НАП, БЛС, които няма да се познават по места - тоест, няма да имат време да сключат подмолни споразумения. Освен това ще бъдат най-малкото трима проверяващите. Ще следвам политиката на финансовия министър по отношение на един „Слънчев бряг“, където им вади душата.
- Контролът в реално време е много важен, ще има ли електронна система?
- Така е, това е задача номер едно. Тук водеща роля има министърът на здравеопазването, защото системата ще бъде национална. Знаете ли, аз познавам министъра – той е генерал, аз съм полковник и го уважавам не само като полковник, който уважава генрала, но и като човек, който го е виждал как командва – каквато каже, го прави. Така че ще имаме система, щом той се занаити, няма връщане.
- Как ще се преборите с проблемите при лекарствата?
- Не знам още, но има един човек, който много ще ми помогне там – това е зам. министър Лидия Нейчева. Тя ми е обещала помощ и аз й вярвам. Има схеми, които тя познава много добре, и знае как да им повлияе – централизирано закупуване на медикаменти и други. Всички идеи ще бъдат в една посока - тази, която оздравява хората, друга не може да има.
- Има съмнения, че касата плаща онколекарства, които стават предмет на износ, как ще действате тук?
- Това е големият проблем, с него трябва да се заемат ДАНС и МВР. Ако имам такива сигнали, веднага ще ги дам на Прокуратурата и ще ги изнеса публично. Не ми стигат думите да кажа какво престъпление е това – не е безбожие, не знам какво е!
- Ще изискате ли незабавна проверка в тази посока?
- Разбира се, там, ако трябва там екип ще действа не три месеца, а докато болниците се научат как се работи.
- Споменахте, че искате да има паралелна система за талони в извънболничната помощ, какво означава това?
- Сега пътят на пациетна е личен лекар, специалист, болница, но реалният поток е личен лекар – болница. Искам и болницата да може да праща пациенти към специалиста, не само личният лекар и то със същото направление – 3а. Така, ако пътеката е 600 лева и пациентът остане по-малко време в болница, тя ще вземе примерно 350 лева, а част от останалите средства ще отидат за лечението му по-нататък в извънболничната помощ. Така ще се подели терапията и ще се засили извънболничната помощ, защото иначе този ненужен престой в болница излиза по-скъпо на ден за касата.
- Обещахте да се преразгледат клиничните пътеки, ще заложите ли в тях критерии за качество?
За контрола над лекарствата разчитам на зам. министър Лидия Нейчева. Ще изискам незабавна проверка за медикаментите в онкологията |
- Да, ще синхронизираме пътеките със стандартите. Ще се напише кой пациент в кое ниво трябва да се лекува. Ще направим и три цени на пътеките – за първо, за второ и за трето ниво на лечение.
- Трябва ли изобщо да отпаднат пътеките като начин на финансиране?
- Рано е още да кажем, но това е и политически въпрос.
- Лимитираните бюджети на болниците ще останат ли?
- На сегашния етап мисля така, но нека да говоря с г-н Аниев, той може да ми предложи и друг вариант. Има едно правило – само идиотът не си сменя мнението, така че съм готов и да го сменя.
- Демонополизацията на касата е част от програмата на управляващите, какво е вашето мнение по този въпрос?
- Това не е моя работа, а политичеси въпрос. Аз сам да си създавам конкурентни каси – няма логика.
- Ще запазите ли сегашния подуправител на касата или ще има промени в екипа?
- Зависи от него, нека поработим няколко месеца заедно. Аз не отивам там да сменям никого, а да мотивирам хората да работят. Ако няма механизми да го мотивират да работи, ще се разделим, ако работи - не.
Избраха новия шеф на касата
Проф. Плочев обяви война на лобизма
Документите на проф. Плочев „под конец“
Плочев под лупата на депутатите
Инфекционистът с голямо сърце
Проф. Плочев е надпартийна номинация
Проф. Камен Плочев е номинацията за управител на здравната каса на водещата политическа сила у нас – ГЕРБ. Труден ли беше изборът му, какво очакват народните представители от него, ще се справи ли с отговорния пост, попитахме д-р Даниела Дариткова.
Камен Плочев е кандидатурата на ГЕРБ
Властта търсила неизкушен човек, който да въведе ред в системата
Канят д-р Глинка Комитов на работа в МЗ
Изпитват кандидатите за НЗОК 10 минути
Приемат новия управител с повече от половината гласове в парламента
Приемат под пара правила за шеф на НЗОК
Очаква се новият управител да стане ясен по-рано от 30-дневния законов срок