Лято

Две седмици отпуска не стигат

21-07-2017 08:48
Соня
Соня
Василева
s_spasova@yahoo.com
Две седмици отпуска не стигатНе работете „на макс” до последно преди почивката, съветва психотерапевтът проф. Захарина Савова

Дори и да не успеете да отделите време и пари за месец ваканция на Малдивите, да си починете през лятото е просто задължително. За да се заредите не само емоционално, но и физически. Как ни лекува отпуската? И кои са най-честите грешки, заради които не можем да си починем ефективно? Clinica.bg попита психотерапевта проф. Захарина Савова.

Eдни от основните фактори, които ни помагат да си възстановим силите, е продължителността на отпуската, добре подбраното място и компанията, с която сме там, обяснява проф. Захарина Савова. Много е важно да бъдем там, където смятаме, че ще ни бъде хубаво и забавно, а не където е модерно, уточнява психотерапевтът. По думите й, освен отпуската през лятото е хубаво човек и през останалото време да успява

ВИЗИТКА


Проф. Захарина Савова е психотерапевт, с десетки публикации, както и автор на книги. Специализирала е аналитична психотерапия в Швейцария, както и основи на когнитивно-поведенческата психотерапия. Преподава във Факултета по обществено здраве към Медицинския университет в София. Член е на редица асоциации, сред които и Европейската асоциация по телесна психотерапия, както и на Съвета по медицинска наука в МУ.


да си организира 1-2 кратки почивки от по 4-5 дни

А през уикендите така да програмира чистенето у дома и грижите по децата, че да му остават няколко часа за лично време и почивка. Защото е ясно, че не е възможно тялото и душата ни да се възстановят само за 2 седмици почивка за цяла година. 

Много е важна и подготовката преди отпуската. Ако работим на максимална скорост буквално часове преди стегнем куфарите, то в първите 2-3 дни ще се възстановяваме от напрежението, трупано до последно, напомня проф. Савова. Нейният съвет е да се направи по-плавен преход към ваканцията. Задължително е още през отпуската да се забрави проверката на служебния имейл и ако е възможно –

да не се поглежда изобщо към телефона

обяснява проф. Савова.  

Друго, което може да ни навреди и да ни затормози допълнително, е ако се отдадем на условия, коренно различни от това, на което сме свикнали в последните месеци. И след целогодишния усилен труд да прекараме 10 дни в пищен гуляй, нощни забавления и безсъние. Накрая, вместо да си почине, човек ще се чувства още по-уморен.

В последно време има все повече хора, които предпочитат да почиват на къмпинг, а за лукс приемат да са по-близо до природата. Колкото повече време изкарваме далеч от градския ритъм, толкова повече енергия черпим. Ходенето бос по тревата или по пясъка, разходките по плажа, катеренето по планината действително вършат чудеса с тялото и психиката на човек. Къмпингуването ни извежда от задължителното официално поведение – пред палатката или караваната няма значение как изглеждаш, дали ще си с прическа или грим и така можеш наистина да си позволиш да се отпуснеш, казва проф. Савова.

Отпуската е прекрасно време да се погрижим за тялото и здравето си. Например, може

да изградим здравословни навици като разходки, спорт, йога, по-лек хранителен режим

Нещо, за което обикновено нямаме време или желание през останалата част от годината, обяснява проф. Савова. Много е важно обаче навиците да останат и след ваканцията. И ако през отпуската сме изградили хубавата традиция да похапваме плод или ядки вместо шоколад, да пушим по-малко, да медитираме сред природата, защо да го прекъсваме и след като се завърнем на работното място?

И това, разбира се, не  е всичко. През ваканцията стресът намалява, отпадат не само служебните, но и семейните отговорности. По-рядко се налага да готвите и чистите, например. Вероятно едно от най-хубавите неща на ваканцията е, че човек обикновено успява да се наспи. А дори и да посреща изгрева край морето, то ранното ставане не е свързано с бързане за училището/детската градина, задръствания, задачи в офиса…

Добрият сън възстановява изгубените сили и повишава енергията ни

Ваканциите са време не само за почивка, но и за трупане на забавни спомени. Те могат да топлят не само през студената зима, но и през трудните моменти на работа. Мисълта за отминалите прекрасни дни на плажа продължава да произвежда хормоните на щастието в мозъка. Нещо, което може да използвате за „зареждане“ преди важна среща или фирмена презентация.

Успоредно с всичко останало, почивката много често е свързана с пътуване. А то обогатява с нови преживявания, нови срещи, нови емоции. Това, от своя страна, стимулира творческото мислене и да генерира идеи, които могат да се използват в работата или вкъщи. При пътуване, особено на по-екзотични места, човек има шанса да опита и по-различни приключения – като гмуркане, катерене по скали, ориенталски танци – все зареждащи тялото и успокояващи душата преживявания.

Почивката се „грижи“ и за нашия социален живот. Ако през останалото време сме много уморени за вечери с компания и срещи с нови хора, то през ваканцията бихме могли да отделим поглед от телефона, чатенето и социалните мрежи и да пием по една бира с приятели.

 

СЛЕД ВАКАНЦИЯТА


Върнете се в офиса в средата на седмицата




Ако отпуската ви вече е отминала, има и няколко трика, които може да ви помогнат да понесете по-леко завръщането към реалността, т.е. – работата. Не се връщайте в офиса още на следващия ден, след като сте акостирали от морето или слезли от планината.  Ако е възможно, останете поне 2 дни вкъщи, да оправите багажа, да се настроите емоционално за служебните задължения, съветва проф. Захарина Савова. Друг вариант е да се върнете на работа не в понеделник, който и без това е тежък ден, а в средата на седмицата. Така ще имате само 2-3 дни в офиса, преди отново да дойде уикендът и време за малко почивка.

Когато се появите на работното си място, по възможност, не скачайте веднага в  големите обороти – ще хвърлите много енергия, ще се преуморите, а ползите от отпуската бързо ще се изпарят. Направете си план като постепенно увеличавате задачите си до темпото, на което сте свикнали. След почивката със сигурност ще бъдете и по-продуктивни на работа. Когато сте по-продуктивни, сте по-щастливи, а когато сте по-щастливи, надминавате другите в това, което правите. И… не забравяйте да планирате следващата си почивка.



Финансирането на психиатрията трябва да се уеднакви

Финансирането на психиатрията трябва да се уеднакви

В началото на тази година, правителството постави акцент върху психиатричната помощ. Кои са най-сериозните проблеми, какви спешни мерки трябва да се вземат и какво казват натрупалите се инциденти за психичното здраве на нацията ни, попитахме д-р Цветеслава Гълъбов, директор на държавната психиатрична болница "Св. Иван Рилски".
Еуфория издава манията

Еуфория издава манията

14.5% от българите са преживели някакъв вид психично разстройство. Сред най-честите състояния са тревожните разстройства депресия и мания. Какво е характерно за манията, попитахме д-р Захари Зарков. 
Тъгуването по любовта над 6 месеца става болест

Тъгуването по любовта над 6 месеца става болест

Любовта е най-висшето човешко чувство. Какво казва медицинската наука или в частност психиатрията за нея, може ли страданието по любовта да се превърне в болест, попитахме д-р Румяна Динолова, психиатър от НЦОЗА.
Кариерата изяжда любовта

Кариерата изяжда любовта

В месеца на Свети Валентин и в Деня на влюбените потърсихме специалистите, за да разберем какво ни пречи да имаме успешни връзки. Отговорите дава проф. Захарина Савова.
Самоубийствата намаляват

Самоубийствата намаляват

Агресията във филмите трябва да се цензурира, казва д-р Владимир Наков
70% от депресарите не стигат до лекар

70% от депресарите не стигат до лекар

14.5% от българите са преживели някакъв вид психично разстройство, казва д-р Захари Зарков
Непрекъснато сме в неосъзнато напрежение

Непрекъснато сме в неосъзнато напрежение

Как технологиите промениха ежедневието ни и как  ни се отразява все по-забързания ритъм. Как да се справим с живота на бързи обороти, така че да пощадим психиката си, казва проф. Захарина Савова.
Пет съвета за здравословно хранене

Пет съвета за здравословно хранене

След тежките празнични трапези всеки се зарича да започне диета още на следващия ден. Дали обаче това е решение на въпроса и какво означава рационален режим на хранене, казва СЗО. 

Докато се опитваме да отслабнем, пълнеем

Докато се опитваме да отслабнем, пълнеем

Да изглеждаме добре е важно. С настъпването на студените сезони обаче, всеки започва да се притеснява от килограмите. какво да правим, попитахме диетолога д-р Ипократис Пападимитракос.

Самота мъчи тинейджърите

Самота мъчи тинейджърите

Научете децата си да общуват и ако имат проблеми ги пратете да работят, съветва детският психиатър д-р Здравка Янева

1 2 3 4 5 ... 8 »

Този месец на вашите въпроси отговарят специалистите от Болница "Тракия" в Стара Загора.

СПРАВОЧНИК
Юли 2019