Оставката за здравния министър е морален въпрос

Лидерът на ИТН – Слави Трифонов, съобщи в своя фейсбук, че се готви преименуване на болница „Проф. Ал. Чирков". Има ли потенциал това да стане един нов скандал от ранга на този с Пирогов, защо проблемите на болниците стигат все по-често до депутатите, справя ли се с работата проф. Христо Хинков и ще има ли средства за Протонен център догодина, попитахме проф. Андрей Чорбанов. Той е част от партия ИТН и от здравната комисия в парламента.
- Проф. Чорбанов, има ли наистина идея МЗ да прекръсти „Проф. Ал. Чирков"на „Св. Екатерина"?
- Да, чуваме много усилено да се говори в управленските среди за това и обикновено, когато има такива слухове, те излизат верни. Разбира се, това е с уговорката, че още не се е случило и аз изключително силно се надявам да не се случи, защото проф. Александър Чирков е личност, която не би следвало да бъде използвана под тази форма за реагиране на политически амбиции от какъвто и да е характер.
- Две са страните в този спор как да се казва най-голямата болница за ССЗ в държавата ни, какви са доводите затова да е «Проф. Ал. Чирков»?
- Аз не мога да намеря никакви аргументи, които да са в друга посока. Проф. Чирков е оставил трайна следа не само в създаването и развитието на тази болница, но и в българската медицина. Това е личност с категоричен авторитет и не мога да разбера как може да има хрумване за смяна на името, какво може да причини такива амбиции.
- „Проф. Ал. Чирков" на път ли е да се превърне в един нов Пирогов като скандал?
- Ако слуховете за прекръстването са верни, да, тя ще стане следващия обект на абсолютно ненужна офанзива по отношение на МЗ, а то има толкова много текущи задачи, с които трябва да се справи. Нека да кажем, че министерството и НЗОК имат едни от най-големите бюджети, с които трябва да се справят с всички проблеми. Ние внесохме проект за вкарване на мобилната помощ, който беше подкрепен на първо четене. Това, което няма да е проблем за една Германия, е страшен проблем за България, където логистиката е изключително тежка и има стотици места без здравна помощ. МЗ има толкова задачи, с които трябва да се занимава и не знам защо трябва да се хаби енергия – времева, политическа, ресурсна, за да се бори за тези неща, вместо да си гледат работата, която трябва да свършат.
- Идеята за връщането на името отново идва от МЗ и стига до парламента, защо напоследък проблемите на големите държавни болници са във фокуса на депутатите и здравната комисия?
- Действително напоследък здравната комисия се явяваме нещо като „другарски съд" и привиква различните страни на узслушване. Казвам другарски съд, защото няма как парламентарна комисия да задължи, който и да е министър, да вземе определено решение, това е негов прерогатив, но поне в здравна комисия е форматът, при който обществото може да слуша в реално време аргументите и на двете страни. Така че здравната комисия се явява нещо, като ментор в едни такива конфликти. А се стига до здравна комисия, защото МЗ определено не се справя с всякакви проблеми, които касаят здравната сисетма. Аз смея да кажа, че от последните години, през които се смениха различни здравни министри, от моя гледна точка този е най-слабият и по отоношение на здравните заведения, и на други проблеми, които трябва да се решават. Ние не оставаме доволни от отговорите, които получаваме на въпросите си за липсващи лекарства, постоянно изчезване на различни типове лекарства, за по-високите цени на лекарства от тези в съседни държави, решение на тези проблеми няма. Същото се случва и за конфликтите в болниците, където също няма решение и здравната комисия се явява ментор, който съветва министъра и вчера ние посъветвахме министър Хинков какво да направи.
- Може ли обаче министър Хинков да върши по-добре работата си в толкова сложна политическа обстановка, разполага ли един министър с политически гръб, за да направи каквото и да е?
- Така е, но въпросът е, че не би следвало ние като опозиция да носим отговорност за това как управляващите решават отношенията си в тази коалиция, както и да се нарича тя. Те са парцелирани различните области от икономиката между различните управляващи, спорят помежду си и се борят за повече влияние, а държавата е жертва именно на това парцелиране. Вероятно министърът не знае каква степен на свобода има и до каква степен тези негови дейности са продиктувани от лично решение или управленски съвети на партията, която го е поставила на тази позиция, но така или иначе ние като опозиция не сме доволни от това, което се случва в държавата. Пирогов е една знакова институция, тя е емблемата на българското здравеопазване, това е спешният център, в който ходят всички, когато им се наложи. Аз, като софиянец, моите деца, винаги сме ходили в Пирогов и винаги сме намирали адекватната помощ. Сред цялата огромна маса от хора, които минават през него, има много малко недоволни в сравнение с други лечебни заведения. Нещо повече – за управлението на такъв изключително тежък административен елемент, където се явяват всички хора, които не са здравно неосигурени и които са спешни, мениджърът трябва да бъде много конструктивен и да опитва нетрадиционни решения Факт е, че хората от Пирогов са зад своя мениджър и го подкрепят, вчера в здравна комисия бяха дошли много хора от болницата, аз ги попитах как се справя директора и не намерих критика към него. Затова ние чисто професионално подкрепихме този директор като партия, защото смятаме, че той си върши работата, а в условията на спешна медицинска помощ това е най-важно. Ние посъветвахме министъра да очаква резултатите от другите проверки за нарушенията спрямо директора, защото фактите в одитния доклад на МЗ са изключително противоречиви. В него има изречения от типа – той не е пристъпил закона, но е направим това и това. Ако нещата, които е направил са законни, но нестандартни, в това няма нищо лошо. Още повече, че решенията в Пирогов не са еднолични, там има голям екип, който го съветва как да постъпи и какво да направи. Не вярвам да има юрисконсулт, който да го посъветва да наруши ЗОП, ако там човек прояви прекалено много творчество и наруши закона, той става обект не на административно наказание, а на криминално такова и от него се интересуват Прокуратурата, Икономическа полиция, които в момента правят проверки и ние посъветвахме министъра да изчака резултатите от тях.
- Разбрахте ли обаче коя е ябълката на раздора в Пирогов и доколко той е провокиран от проблеми в болницата, доколко тя бе политически употребена?
- Доколкото вчера в комисия директорът извади документи изобщо проблемът не касае болницата като професионална дейност, а става дума за проверки, които се извършват на хора от министерството и са в ресора на министъра и той е недоволен от тези неща. Именно затова се смята, че проблемът е политически, личностен, но не и професионален. Поне с такива впечатления останахме членовете на комисията.
- Нормално ли е проблемът в една държавна болница да ескалира до искането на оставки и не е ли право на здравния министър да решава кого да махне без значение дали има основание или не?
- Да, точно така е, правото на министъра е да оперира с вменените му от закона права, но пък от друга страна останалите органи могат да са съгласни или несъгласни. Ние сме свидетели последните години на постоянни смени на директори на болници – която партия се овласти, веднага като цел си поставя да сложи свои хора на всички знакови за управлението места. Не забелязваме обаче да се сменят директори на болници с изключително тежки условия – финансови, като апаратура, екипи. За тези болници не се прави нищо, защото те не са в контекста на голямото обществено внимание, а Пирогов е болница, която винаги ще представлява интерес за обществото и затова се сменят там директорите и стават политически скандали. Но това, че управляващите сменят там ръководствата няма как да бъде толерирано от наша страна, ние ще критикуваме, която и да е партия, която го прави.
- Казахте, че не сте доволни от работата на здравния министър, такова мнение беше изказано и от други ПГ - на ГЕРБ, ПП, но проф. Хинков не подаде оставка. Мислите ли, че това е достойното поведение и достатъчна ли е подкрепата на ДБ, за да бъде той легитимен министър?
- Легитимен е този министър, който е гласуван от НС, така или иначе той е легитимен, защото управляващите имат смазващо мнозинство пред опозицията и могат да гласуват, каквото поискат. Друг е въпросът, че самите управленски среди имат много разногласия по тази тема, чуха се даже призиви за оставка от средите на коалицията, която го е излъчила за министър – визирам финансовия министър, така че от тази гледна точка аз не бих се поставил на негово място и не бих работил в условия, в които партията, която ме е излъчила няма доверие в мен и в моите способности. Смятам, че е въпрос на морален казус дали проф. Хинков ще си подаде оставката, иначе чисто законово е в правото си да не го направи.
- Предстои разглеждането на бюджета , обещахте да вкарате средства за Протонен център, смятате ли, че догодина ще разполагаме с тях?
- Сега има 1 млн. в бюджета за проучване за проекта, но няма какво толкова да се проучва. Ние много детайлно се занимахме с тази тема, има няколко производителя в света, които правят тази апаратура, единственото, което трябва да се направи е специалната сграда за нея. Няма какво да се проучва, за да се заложи 1 млн. за една година, цялата документация е готова, за да стартира обществената поръчка. Този център е изключително необходим за България, защото плащаме колосални суми за лечение в чужбина, а тъй като ще е първият на Балканския полуостров можем да го използваме да лекуваме пациенти от други страни, както правят европейските центрове. От тази гледна точка е изключително важно да стартира бързо. Целият нужен бюджет е около 100 млн. лв., машината струва максимум 60 млн. лв., останалото ще е за сградата, така че толкова средства ще стигнат.
- Ще ги заложите ли в бюджета?
- Да, имаме предложение за това, готово е, със сигурност ще го заложим и сме с впечатление, че ще получим доста широка подкрепа и от други ПГ. Изключително силно се надявам, че ще се подходи прагматично, няма да се гледат партийно веещи се знамена, идеята е национална, дори можем да предложим това да е решение на НС, така че нищо да не пречи.
- Ако се осигури финансирането, ще има ли друга дискусия за това къде ще е центърът?
- Да, за съжалени, това е ябълката на раздора за много неща. Има няколко идеи, най-вече за София и Бургас. Според мен единствената голяма болница, която може да поеме такъв център се намира в столицата, това е УСБАЛО, особено след като се обедини и с Хематологията. Но където и да бъде този Протонен център, той ще е от полза за страната.

Вдигнаха спартана с дете на борда

Пренареждането в НС отложи рокадата в касата

Депутатите поощриха липсата на контрол в болниците
Те приеха и оригинални лекарства на стойност над 1200 лева опаковката да се ползват с финансови облекчения по каса без да е ясно защо, както и безплатни антибиотици за деца

Международно здравно досие – иновация или илюзия
То ще ускори достъпа до тези данни и ще даде възможност за по-бързи, по-точни и по-персонализирани решения с обществена целесъобразност, казва Ивайло Петров

Не успях да привлека кадри

Здравно сътрудничество със Северна Македония

Болница „Св. Наум" остава университетска

Искаме 20% увеличение на доходите

Болниците и средствата за тях не са застрашени
Във вторник изтече срокът за промени в проекта на закона за бюджета на НЗОК за 2025 г., от ГЕРБ предложиха да отпадне Механизма за контрол на разходите. Проблем ли е това и как ще се спази рамката на бюджета, попитахме проф. Момчил Мавров.
