Медицина

Най-добрата диета е да не се стига до нея

28-11-2023 06:54
Много от модните режими на хранене са нездравословни, Коледният пост също е вид ограничение, но в рамките на 40 дни не би навредил на здрави хора, казва д-р Станимира Станчева – ВасилеваНай-добрата диета е да не се стига до нея
Силвия
Силвия
Николова
silnikol@gmail.com
По-голямата част от човечеството, включително и у нас, е с наднормено тегло или затлъстяване. На какво се дължи това, какъв трябва да е здравословният режим на хранене, има ли опасни диети, за какво да внимаваме, ако постим, какви рискове крият модерните продукти. Това попитахме д-р Станимира Станчева-Василева. Тя е началник на Отделението по ендокринология и болести на обмяната в УМБАЛ-Пловдив.
- Д-р Станчева, - Започнаха Коледните пости. За какви хора са подходящи, крият ли рискове за физическото здраве?

- Това е режим на хранене, който в рамките на 40 дни не би навредил на здрави хора. Има обаче и такива, които не бива да се подлагат на него. Не трябва да постят бременните, малките деца и подрастващите, прекалено възрастните над 80-85-години, пациенти с хронични придружаващи заболявания. Това важи особено за тези, които са с проблеми в гастроинтестиналия тракт, сърдечно съдови, неврологични заболявания и психиатрични заболявания. Ако диабетици на инсулин са решили да постят, трябва да го правят много внимателно, като биват наблюдавани по-често от лекуващия лекар.

- Какво, според Вас, означава по-внимателно постене?

- В храненето да се включат млечните храни. Тази практика в църковната традиция се нарича облекчен пост. Освен това, не бива да се намаляват броят на храненията дневно. Интерван повече от шест часа между две хранения е недопустим. Не бива да се допуска и обезводняване на организма. В България има достатъчно плодове и зеленчуци и през зимата така, че един здрав човек може да пости без да бъде гладен. Имаме изобилие от различни видове хляб, наши и вносни варива, които са добър източник на протеини. Суровите и обработени ядки са богати на микроелементи – желязо и мазнини, които не покачват мастния профил. Менюто може да бъде разнообразявано със зърнени закуски, като мюсли със сушени плодове. Бозата е идеален източник на въглехидрати и протеини. Към това можем да прибавим плодови и зеленчукови сокове. Млечно-киселата бактерия, която в момента отпада с киселото мляко, може да се набави от туршиите, тъй като те са на принципа на естествената ферментация. За известно време лактобацилите могат да бъдат доставяни от тях. Освен това, всеки разумен свещеник допуска за болните облекчен пост. Не бива да забравяме, че имеята е чрез телесното да бъде подпомогнато постигане на духовно изцеление. В никакъв случай едното не трябва да бъде за сметка на другото.

- Тримиренето по време на пост, тоест три дни без храна и дори вода, може ли да бъде практикувано?

- Не го препоръчвам. Може да се стигне до ацетаза, до промяна на PH на кръвта, да наруши синтезирането на някои хормони. Възможно е да навреди и на метаболизма. Без храна и вода в продължение на три дни може да се стигне до доста усложнения. Мозъкът, например, може да ползва само и единствено глюкоза, за да се храни. Нервната клетка няма капацитет да си я произвежда сама. Аз не мога да подкрепя такъв решим. Всичко трябва да се прави с мярка, според индивидуалното здравословно състояние на човека.
- Известно е, че ние, българите не сме от хората, които спазват правилата за здравословен начин на живот. Ако трябва да ни направите един обобщен портрет, как ще изглежда той?

- Това е тенденция не само за България, но тя се наблюдава и в Европа, и по света. Като цяло, повечето хора в нашата страна са с наднормено тегло. Световната здравна организация предупреждава, че към 2030 г. затлъстяването ще се превърне в епидемия. Според мен, у нас тя вече е настъпила, тъй като една част от сънародниците ни са в неговата патологична степен. За съжаление, това се отнася както за хората в трудово-активна възраст, така и при децата. В това отношение картината у нас е като тази в Европейския съюз. По времето на нашите баби и дядовци, че и още от времето на Ренесанса пухкавите, закръглените индивиди да смятани за здрави. В действителност обаче няма нищо общо между вида на пухкаво и розово ангелче в облаците и здравословното състояние на човека. Точно обратното, при малчуганите, пък и при подрастващите, това може да е свързано с намален физически капацитет или невъзможност за физическа издръжливост. Като цяло, излишните килограми са в резултат на обездвижване, нередовно и нездравословно хранене.

- Какъв е оптималният начин на хранене така, че човек да е здрав, но в същото време и да не качва излишни килограми?

- Първото и най-важно нещо е то да е такова, че да не се налага човек след това да полага усилия за сваляне на килограми. В този смисъл най-добрата диета е да не се стига до нея. Просто, трябва да се сапзва здравословен хранителен режим. Изграждането на навици точно за здравословно хранене започва още в детска възраст. С времето те стават норма за човека, модел, който му остава за цял живот. Общовалидното правило е, че трябва да се внимава с количеството и качеството на храната.

- Тук обаче някои ще възразят, че здравословните продукти не са по джоба на всеки. Как ще им отговорите?

- Това е колкото вярно, толкова и невярно. Винаги може да се постигне добрият баланс в менюто, например с ограничаване на сладкишите. Нека да опитаме, като започнем да консумираме торта само в специални случай. Важното при един здравословен режим храненето да е оптимално – да е разнообразно, да включва храни от всички групи, тоест плодове, зеленчуци, зърнени култури, месо, риба и морски дарове. Трябва да се приема достатъчно количество вода на ден, но да се ограничи солта. Не бива да се злоупотребява със сладки тонизиращи напитки. Бялата захар и брашно под формата на сладкиши да не се употребяват всеки ден, а както вече казах, само по определени поводи. Плодовите и зеленчуковите сокове, но не от кутия, а прясно изцедени, също трябва да са в седмичното ни меню.

Храненията трябва да са поне три на ден – закуска, обяд и вечеря. Най-добрият вариант е те да са в сходни часове. Освен това, те трябва да бъдат в спокойна атмосфера, на маса, а не на крак в движение. Полуготовите храни, полуфабрикатите да бъдат само по изключение. Всеизвестно е, че за предпочитане са варените, задушените и печените ястия, но не и пържени. Тестените храни следва да се консумират по-рядко. Не бива да се забравят и бобовите и житните култури, гъбите, маслините. Към всичко това трябва да отделяме време за спорт, за движение, както и за добра и пълноценна почивка. На пръв поглед това са много простички и познати правила, но много често ги забравяме, а в придържането ни към тях се корени и нашето добро здраве.

- Поне три хранения на ден не са ли много, след като широко популярни диети за отслабване говорят за две, че и за едно на ден?

- Напротив. За да постигнем очаквания добър резултат, можем да имаме дори пет хранения дневно, като се включат две междинни закуски – сутрешна между първата и обяда, и следобедна – между обедното хранене и вечерята. Целта е да не се стига до състояние на прегладняване или вълчи апетит, който да стане повод за кратко време на погълнем огромно количество и дори твърде калорична храна.

- Кои са основните грешки, които допускаме при хранене?

- Някои правят това само един път дневно, прилагат крайни рестрикции в менюто си като пълен глад, суровоядство, вегетарианство, веганство, прием на повече сол, недостатъчно количество течности и свръхконсумация на тонизиращи напитки. Това води до неправилно съотношение между различните видове групи храни, небалансиран хранителен режим, неоптимален калориен дневен внос, дефицит на витамини, минерали и незаменими аминокиселини. Стига се до разстройва в цялата обмяна на веществата. Това е предпоставка чрез „йо-йо"-ефекта, да се появи затлъстяване след приключване на диета при преход към обичаен хранителен режим. Храненето в неспокойна атмосфера, набързо, на крак, както и когато то е в различни часове, също е огромна грешка. Често пъти в ежедневието ни присъстват сандвичите, бързите закуски, неща приготвени от полуфабрикати. Те са с повече сол и мазнини. Не бива да утоляваме жаждата си с газирани напитки, а с вода.

- Напоследък става модно увлечението по здравословни храни и режими. Възможно ли е това да се превърне в новия вид пристрастяване?

- Възможно е. Такива крайности могат да доведат до тежки хранителни разстройства. Много от модерните сега не могат да бъдат причислени към здравословните режими. Причината е, че в тях или липсва храна от определена група или приемът й в минимално количество не задоволява потребностите ни. Едно крайно ограничение налага организмът да си набави една или друга липса от друга храна. В един момент обаче балансът между белтъците, въглехидратите, мазнините, минералите, микроелементите и витамините в един момент се нарушава. Например, при вегетарианците или тези, които са на суровоядство, белтъкът от липсващото им месо може да се компенсира частично с внос от другаде, но не всички вещества могат да бъдат заменени на 100 на сто. Зърнените храни са вариант за приемане на белтък в тялото, но той е от растителен произход и е различен от съдържащия се в месото. Освен това, без него в организма в даден момент витамин В 12 става крайно недостатъчен макар и да се консумират ядки. Най-богатият източник на него си остават черния дроб, карантиите и месото. Съществуват т. нар. незаменими аминокиселини, при които те могат да бъдат внесени само от определени продукти. Тялото няма капацитет, с който да си ги произведе само от други вещества.

- Кои са най-опасните диети?

- Всяка диета има и позитивни, и негативни страни и последици особено, когато не е балансирана, продължава прекалено дълго време и е прекалено строга. Опасна е и, когато е с прекалено нисък прием на калории дневно. От този тип е плодово-чаеният режим. Той може да се направи за ден-два, но не може да продължи повече. Средиземноморската, както и всички други диети, които се основават на приема на свръхголямо количество месо, белтъчини, също не е добра. От нея се отслабва бързо, за кратко време се губи голямо тегло, но не за сметка на мастната тъкан, а е за сметка на водата в тялото, която натоварва много бъбреците и създава проблеми в тяхното функциониране. За да бъде един режим ефективен, трябва да се прави стъпка по стъпка във времето, като се свалят 2-3 кг месечно. Нереално е да си поставяме цел за две седмици да отслабнем 20 и повече килограма. Трябва време, за да може системите, участващи в регулиране на храненето, апетита, теглото и телесната температура, хормони храносмилателни ензими да се пренастроят. Тялото не може на мига да реагира на новата диета. Освен това, ако при високопротеиновите могат да се появят кетотела, кетонурия, да пострада стомашно-чревния тракт, като се появяват пептични язви. Може да се предизвика проблем с ензимите, които са в състава на жлъчния сок.

- Как човек, спазвайки по-строга диета може да разбере, че нещата в организма му излизат извън контрол и трябва да превключи на по-здравословен режим на хранене?

- Най-напред ще се намали теглото и той ще е доволен от своя външен вид. Белезите не са много, но все пак има няколко, по които човек може да се ориентира. При прекалената употреба на кореноплодни, като моркови например, може да се появи жълтеникаво оцветяване по дланите, наречена хиперпигментация. Тя насочва вниманието към хипервитаминоза тип А. Дъхът на ацетон в устата може да има, ако много рязко се преустанови приемът на въглехидрати. Т.нар. ацетонова криза се появява на втория – третия ден. Възможно е рязко да падне кръвната захар, да се стигне до хипогликемия. В резултат може да се стигне до объркване, замайване, дезориентация, преумора, прегладняване, замъгляване на зрението, сърцебиене, изпотяване на цялото тяло. Важно е да се знае, че мозъкът е орган, ползващ единствено въглехидратът глюкоза, за да функционира правилно. Затова той не бива да бъде лишаван от нея.

- Какво може да се направи, за да се обърне тенденцията от нездравословно към здравословно хранене?

- Каквито и политики да предприема държавата, основата на здравословното хранене се полага у дома, в семейството. Децата от малки трябва да свикнат с такъв режим. Вместо сок от кутийка, може да им се предложи прясно изцеден у дома или плод. Аз например „експлоатирам" моите, като им предлагам три менюта полезни за тях и им създавам илюзията, че те избират. И трите обаче са здравословни, така че те какво и да поискат, ще получат това, което съм определила, че е подходящо за тях. Възпитаването в духа на здравословно хранене може да става и под формата на игра. Столовото хранене за учениците е добър вариант, тъй като се приготвя по рецептурник с определен състав на храните и грамаж на порциите. Пиците, дюнерите и сладкишите трябва да бъдат изключение. Разнообразието има огромно значение. Преди няколко години държавата имаше намерение да излезе с нормативен документ за намаляване на солта и захарта в изделията, но нищо не произлезе, тъй като такава мярка би била икономически неизгодна.

- Мнозина използват заместители на захарта, като стевия, захар от фурми и други. Солта пък се замества с хималайска. Има ли риск от използването им?

- На пациентите с диабет ние препоръчваме бялата захар да се консумира по изключение, като се замества със захарин. Могат да ползват и стевия, тъй като тя е естествено продукт. Лично аз, като лекар, не спирам хората от тези заместители, но им посочвам, че това е допълнение към това, което ние, като специалисти, сме им препоръчали като режим на хранене, който трябва да се спазва. На денонощие не бива да се ползват повече от две хапчета захарин. Колкото до солта – хималайска, розова и каквато и да е друга, категорично не препоръчвам. Трябва да се употребява йодирана, за да се избегнат редица заболявания, най-вече т. нар. гушавост и кретенизъм. Йодът е много важен. В организма той се набавя от консумацията на месо - 60%, от зелените листни зеленчуци - 30% и от водата - 10%. Физиологичният дневен прием на готварска сол, както вече ксазах йодирана, е 5 грама. Естествени източници са още морските дарове, рибата, мляко и млечни продукти, яйца, субпродукти и орехите. Нещо повече, модерните диети крият риск от йоден дефицит.

Недопустима е консумацията на тибетска и хималайска сол. Може да доведе до йоддефицит, тъй като не е йодирана. Това важи особено за бременните и кърмачките, тъй като последствията за плода могат да бъдат необратими по отношение нервно-психическото развитие.

- С какво е опасен той и по какво можем да установим, че страдаме от него?

- Йододефицитното заболяване се дължи на намаления прием на йод, а България е ендемичен район, с изключение на населените места покрай морето. Най-засегнати са планинските и полупланинските региони, които заемат около 30% от територията на страната. При възрастните йодният дефицит може да доведе до намалена функция на щитовидната жлеза (хипотиреоидизъм), паметови нарушения, депресия. При по-млади пациенти се изявява под формата на стерилитет, спонтанни аборти и мъртви раждания. Хормоните ѝ повлияват обмяната на всички вещества, развитието и растежа, поддържат телесната температура и контролират кислородната консумация. Особено важни са те при развитието на малкия организъм, тъй като имат ключова роля в съзряването на мозъка, посочва тя. Рискови групи пациенти са хора с наднормено тегло, с фамилна обремененост, млади с репродуктивни неудачи, пушачи, болни, които са имали облъчване в областта на шията, друго установено автоимунно заболяване - диабет, ревматизъм, артрит, лупус.

- Какви са симптомите?

- Те не са типични, поради което е възможно заболяването да бъде диагностицирано твърде късно. Това води да забавяне в лечението, което е предпоставка за развитието на сериозни последици - сърдечни и очни усложнения, депресии, проблеми със забременяването и износването на бременността. Злокачествените образувания на щитовидната жлеза са 2 до 4 пъти по-чести в ендемичните райони, като тяхната честота рязко нараства при радиация, какъвто преди години беше случаят с Чернобилската авария. И тъй като йоддефицитът се отразява на състоянието на щитовидната жлеза, трябва да се уточни нейното състояние. Най-напред се правят клинични изследвания, а след това набор от кръвни - хормони и антитела, ехографска диагностика, което е бързо, точно и неинвазивно. Терапията е медикаментозна и включва лекарства, които директно влияят върху синтеза на хормони, а при намалена функция доставя липсващия. Възможно е да се проведе радиойодно или хирургично лечение.


Да се въведат още неонатални скрининги

Да се въведат още неонатални скрининги

Нужни са мултидисциплинарни групи от специалисти за пациентите с редки болести, навършващи пълнолетие, казва проф. Иван Литвиненко
Да има геномни карти и у нас

Да има геномни карти и у нас

Секвенитарме нашата ДНК, така ще подпомогнем изследванията и по-добрата и диагностика на тежки заболявания, казва проф. Радка Кънева
Какъв морал и етика ще има ИИ зависи от нас

Какъв морал и етика ще има ИИ зависи от нас

Към момента зад експеримента с чипа на Илън Мъск стои ползата, останало е въпрос на регулация, казва акад. Лъчезар Трайков
Проблемът с морбилите е сериозен

Проблемът с морбилите е сериозен

Ваксинационното покритие в България беше повишено през 2023 г., но като цяло е незадоволително, предупреждава проф. Татяна Червенякова
Да си акушерка е призвание

Да си акушерка е призвание

Професията ни обаче не е атрактивна заради заплащането и не се познава достатъчно от обществото, казва Надежда Христова
СЗО посвети януари на РШМ

СЗО посвети януари на РШМ

Това е четвъртата най-честа онкологична диагноза при жените, всяка година тя води до над 300 000 смъртни случая

Спасиха мъж с хондросарком

Спасиха мъж с хондросарком

Сложната операция е осъществена от екипа на проф. Пламен Кинов в ИСУЛ след консултация с двама от най-добрите ортопеди в ЕС, съобщиха от болницата
Създадохме нов протокол за лечение на меланома

Създадохме нов протокол за лечение на меланома

Най-добрите резултати в онкологията се постигат при спазване принципите на медицина на доказателствата, казва д-р Венелин Георгиев
Протоколът е за агресивни кожни тумори

Протоколът е за агресивни кожни тумори

Диагностичният алгоритъмът може да се приложи от всеки лекар, може да е от полза на първите колеги, изказали съмнение, казва д-р Ива Гаврилова
Правилно хранене при диабет по празници

Правилно хранене при диабет по празници

От месото, яйца и риба са подходящи нетлъсти червени меса, пилешко филе, риби, богати на омега-3-мастни киселини, казва д-р Станимира Станчева-Василева
1 2 3 4 5 ... 58 »
Банер
Видео преглед

По следите на здрaвната реформа с clinica.bg

СПРАВОЧНИК
Има ли недостиг на инсулин в аптеките?

Март 2024 Предишен Следващ