Десният мираж на болнична реформа
.jpg)
Сериозни заявки за промени в болничния сектор даде в управленската си програма настоящото правителство. Сред тях бяха изработването на нова здравна карта и спирането роенето на болници. В резултат на това ресорното министерство предприе съответните стъпки, действията до момента обаче показват, че за пореден път реформата ще остане мираж, този път на политическото дясно.
Изработването на нова здравна карта, която да отговаря на реалните нужди на населението, предприемането на промени в закона за лечебните заведения, които да напълнят със съдържание понятието "болница", даването на възможности за преструктуриране на лечебните заведения, налагането на временен мораториум за разкриване на нови клиники и въвеждането на реална възможност за селективно договаряне от НЗОК, бяха сред обсъжданите мерки за подобряване на системата. Реално обаче почти нищо от заявеното не е факт. Или поне това показват единствените резултати от работата на здравното министерство в тази посока, а именно - Методиката за изработване на нова здравна карта и проектът за промени в Закона за лечебните заведения (ЗЛЗ).
Здравната карта
Първият признак за липсата на реални намерения за ограничаване на безконтролното разрастване на болниците и леглата за активно лечение се оказа Методиката за изработването на новата здравна карат. Кaкто clinica вече писа, с нея не се предвижда съкращаване на наличната леглова мрежа, а по-скоро на признаването й. Причината е, че се заложи по-висок коефициент за осигуреност с легла на 1000 души население. Ако в старата Методика, този коефициент беше 4 на 1000, сега е 5.9 на 1000. Това реално означава, че при намалялото до 6.4 млн. души население, ще имаме нужда от над 38 хил. легла за активно лечение срещу 33 хил. в сегашната карта.
Здравната карта стана предмет и на промените в ЗЛЗ. Те обаче отново са козметични. На практика с тях се уточнява кога картата може да се актуализира. Това обаче не е задължителна опция. Възможностите на практика са същите, които съществуват и в момента, само че са записани в друг нормативен акт – въпросната Методика за изработването й. Сега те се слагат в ЗЛЗ и към тях се прибавят конкретни цифри. И преди, и сега четири са случаите, в които картата може да се актуализира:
- Първият е при значителни промени в данните за броя и демографската структура на населението на страната. Ако досега обаче не е имало конкретен измерител на „значителен", сега се приема, че това е промяна от над 10% спрямо ползваните данни в последната действаща Национална здравна карта;
- Вторият случай е при значителни промени в данните за хоспитализираната заболяемост на населението и използваемостта на леглата за болнично лечение на територията на страната. Занапред обаче за такива ще се считат „увеличение на използваемостта на леглата с над 90% за период от 2 последователни години" или „намаление на използваемостта на леглата под 50%" за същия период.
- Третата хипотеза засяга съществени промени в структурата на системата на болничната помощ (сливане, вливане, закриване на лечебни заведения за болнична помощ и други структурни промени), които водят до намаляване на броя на разкритите легла за болнично лечение – занапред с повече от 30% за съответната област;
- Четвъртата хипотеза остава напълно непроменена - при необходимост от планиране на нови, в т.ч. високоспециализирани медицински дейности, свързани с въвеждане в медицинската практика на нови медицински технологии, дейности и услуги.
Реално нито едно от новите уточнения кога може да се променя здравната карта няма да доведат до особени промени, тъй като възможността за актуализация е и остава пожелателна. Освен това не тя беше в основата на проблема с роенето на болниците, а начинът, по който се преценява дали има потребност от нова структура и още легла, а именно чрез
Комплексната оценка
Въпреки че занапред извън играта остава ИА „Медицински одит", която извършваше въпросните оценки, те не са премахнати от ЗЛЗ. Вероятно занапред ще се правят от МЗ с помощта на РЗИ, върху които ляга тежестта на събирането на всички данни около конкретните заявки на лечебните заведения. Какво обаче означава „комплексна оценка" и по какви правила се прави тя остава мистерия. Или поне това се утвърждава в ЗЛЗ чрез липсата на промяна на статуквото, за което фактите са безспорни – то е равносилно на математика на абсурда, с която колкото повече легла се разкриват, от толкова повече има нужда, защото пада използваемостта им.
Самият здравен министър проф. Христо Хинков преди време публично призна, че целта на МЗ не е да намали леглата в болниците, тъй като според него това няма как да стане, а и те не са важен критерий. И добави, че ще ограничава роенето на болниците занапред чрез други начини - различни форми обединения между болниците, както и възможност за отсяването им от НЗОК на база процеси за оценка на качеството като акредитацията. Също така и чрез временен мораториум за разрешаването на още дейности и болници до изработване на нова карта. И въпреки че такава мярка в проекта на ЗЛЗ има и тя звучи гръмко, реално не решава нищо, тъй като нейният ефект е на отлагане, не на спиране на бъдещите болници.
Останалите промени в ЗЛЗ
Революционни промени, като например нова дефиниция на това какво е многопрофилна болница, защото в момента такова е всяко лечебно заведения с две отделения, няма. Най-смелата мярка е връщането на акредитацията. Тя ще е доброволна, освен за тези лечебни заведения, които искат да обучават студенти или специализанти, тогава ще е задължителна. Акредитацията обаче засега не е изискване за договор с НЗОК, но дори и да стане, не трябва да забравяме, че преди време бе махната заради опорочаването на процеса, по който се прави, не е ясно защо занапред ще е различно.
Добрият момент
В проекта за промени на Закона за лечебните заведения все пак има и един съществен момент. Това е предложението разрешението на нови адреси на болниците да става по същия ред, по който и одобрението на нови лечебни заведения – от Министерски съвет. Промяната едва ли ще доведе до намаляване на новите клиники, но поне ще осигури прозрачност и обществото ще знае, когато под маската на „разширение" се готви отварянето на структура със стотици легла.
В крайна сметка
Новите управляващи се оказаха поредната власт, която има желание, но няма капацитет да спре роенето на болници и безпрепятственото им закачване на обществената хранилка на здравната каса. На практика това е поредният пример за капитулацията на политическите пред икономическите лобита, както и на дясното мислене у нас в опитите му да обясни и защити пазарната логика и принципи на здравната система (не, че лявото е успяло, но по презумпция това не е и част от философията му), вероятно защото в условията на солидарен здравноосигурителен модел такива липсват. Казано по-ясно - и след тези промени болниците ще продължат да се множат, а потенциалните им пациенти ще запазят единственото си право – да плащат издръжката им чрез здравната си вноска и непосилният копеймънт. И виновни няма да има, всичко ще е съвсем законно.

Използваемостта на леглата е под 50% в 11 области
Ако проектът на промени в ЗЛЗ на здравното министерство се приеме, вероятно там би трябвало да последва преструктуриране

Нов адрес на болница ще се разрешава от МС
Мораториум за нови дейности и клиники ще има най-късно до юни, докогато трябва да е приета новата здравна карта, предвиждат идеите на МЗ за промени в ЗЛЗ

47 заповеди за нови дейности и болници
Пет от тях са за разкриване на структури на друг адрес, като най-голямата от тях е за „Сърце и мозък" в Ст. Загора, показват данните на МЗ

Здравната карта трябва да определи потребностите от легла
Септември се оказа важен за здравеопазването, през него стана ясна методиката за новата здравна карта, а след броени дни трябва да влязат в сила и нови правила за реимбурсация на онколекарствата. Готова ли е здравната каса да се справи с всички тези отговорности, попитахме нейния управител Станимир Михайлов.

Завишаването броя на леглата е като подвижни пясъци
Кой носи вина за дефицита на лекарства, защо не се спира криминалния реекспорт и какво мисли за идеите на проф. Христо Хинков за реформа на болничната помощ, попитахме проф. Асена Сербезова в качеството й на пръв здравен министър на „Продължаваме промяната".

Не можем да съкратим легла по административен път
Ясна е Методиката, по която ще се прави Националната здравна карта. Kаква е философията за болничното преструктуриране и има ли разнобой с управленската програма, попитахме д-р Александър Симидчиев от „Демократична България".

МЗ прави тази здравна карта заради ПВУ
Преди десетина дни стана ясна новата Методика, по която ще се прави Националната здравна карта, тази седмица поста си напусна зам. министърът, който бе в основата на изготвянето й. Има ли връзка между двете събития, каква е философията на управляващите за болничното преструктуриране, попитахме доц. Антон Тонев.

Нужни са спешни мерки за преструктуриране на болниците
Селективният подбор при договарянето с НЗОК може да отсее излишните и неефективни структури, без значение от тяхната форма на собственост, казва д-р Ивелина Георгиева

Съобразявам се с решението на премиера
